Paraplu overeenkomst
Calamiteitenservice, zorg en beheer
Nu ook geconditioneerde opslag voor archieven en
museumobjecten in onze beveiligde archiefbunker
Een beredderingsabonnement op DocumentenWacht voor slechts 28,75 per jaar
gedekt bij een calamiteit:
/isotron
ZÊWsM
--
Vervolg van pagina 29
worden voorzien van een sprinklerinstal
latie." Het Amsterdams archief koos voor
het laatste om door de compartimente
ring niet onnodig veel ruimte te verlie
zen. Maar Boomgaard kijkt erg kritisch of
dit wel een eis is die te rechtvaardigen is:
"Wat is het effect? Ben je nu zinvol bezig?
Oké, je moet risico uitsluiten maar wan
neer is er bijvoorbeeld de afgelopen jaren
nu brand geweest in een archiefbewaar
plaats?" Ook de eis om minimaal 20 cen
timeter dikke binnenmuren in de depots
te hebben zou voor 'De Bazel' onmoge
lijk zijn geweest; het zou een heel nieuw
gebouw in het gebouw betekend hebben.
Jan Boomgaard: "Daarom is in plaats van
'kwaadaardige projectielen' nu gekozen
voor nieuwe innovatieve oplossing: een
flexwand. Ook dit was een kwestie van
tijd en geld. De Archiefinspectie Noord-
Holland was zeer nauw betrokken bij dit
proces en is hier heel goed, creatief mee
omgegaan."
Een van de grootste en belangrijkste ingre
pen voor de sfeer van het gebouw was het
herstel van de twee vides die De Bazel in
zijn gebouw had opgenomen, maar die
in de loop der jaren met kantoorvloe-
ren waren dichtgemaakt. Hoewel er veel
kantoorruimte mee opgeofferd werd,
prevaleerde het voordeel van het licht in
de hal. Door het slopen van de tussen-
verdiepingen kwam het licht via nieuw
uitgevoerde dakkoepels weer terug in hal.
De donkere, sombere hal werd een lichte
ruimte waar het klimaat om te verblijven
heel aangenaam is. Boomgaard: "En dat
is van belang omdat deze hal de centrale,
essentiële functie van het gebouw is, waar
omheen alles gegroepeerd is: studiezaal,
informatiecentrum, stadsboekenwinkel,
expositiezalen, ingang schatkamer, film
zaal... De hal is een forum voor allerlei
evenementen, het hart van het gebouw."
De ruimtelijke en functionele kwaliteiten
van elk deel van de hal wordt verstrekt
door een op maat gesneden inrichting en
meubilair. En de nieuw ontworpen vloer
(architectenbureau Fritz) bestaat uit een
groot veld van wengé-parket naast een
strook van glastegels in het patroon van
architect De Bazel.
Zo licht het is in de hal, zo donker is
het in de voormalige Safe Deposit, de
kluizen van het gebouw. Hier zijn dan
ook passende bestemmingen aan gege
ven: een schatkamer - tentoonstelling
met originele stukken - en een filmzaal.
De enorme openstaande kluisdeuren, de
herstelde trap en opnieuw aangebrachte
originele beschilderingen maken de schat
kamer tot een bijzondere expositieruimte.
Ook de twintig stijlkamers van de tweede
en derde verdieping werden in oude glo
rie hersteld. Naast de historische zaken
is het gebouw, dat net als de verbouwing
zelf een aaneenschakeling is van duize
lingwekkende cijfers, ook voorzien van de
nieuwste snufjes op het gebied van ener
gie, conditionering en beveiliging. Zo is er
voorzien in een ondergronds warmte- en
koude-opslagsysteem. Op een diepte van
90 tot 150 meter onder De Bazel wordt
omgevingswarmte en koude bewaard in
het grondwaterpakket. De zomerwarmte
wordt bewaard voor de komende win
ter en de winterkoude voor de komende
zomer. "We hebben achttien verschil
lende klimaatzones: droge depots, koude
depots; voor alle typen archieven en col
lecties is alles fijnmazig geregeld", meldt
Jan Boomgaard met enige trots.
Na de gebruikelijke skepsis onder de
medewerkers bij een dergelijke grote ope
ratie lijkt iedereen volgens Boomgaard nu
"heel happy" te zijn met de nieuwe behui-
zing. Boomgaard ziet twee grote ontwik
kelingen voor de dienst in de komende
tijd: de snelle vlucht van het internet,
met name de digitale dienstverlening op
afstand, en de archiefdienst als huis van de
geschiedenis, als historisch documentatie
centrum waar je komt voor je eigen iden
titeit, straat en woning. "De Bazel vormt
nu de ideale locatie voor die huistaken en
biedt vele nieuwe mogelijkheden voor de
publiekstaken", aldus Boomgaard. Maar
als grootste winst beschouwt hij toch dat
Amsterdam met dit gebouw een van de
mooiste, meest moderne archiefbewaar
plaatsen krijgt. Een prachtig monument
heeft een nieuwe ziel gekregen. Van een
gesloten bankinstelling is het een open
publieksinstelling geworden. Boomgaard:
"Natuurlijk heeft De Bazel nog steeds een
deftige en voorname uitstraling. Dat ver
sterkt het beeld dat we op een degelijke
en zorgvuldige manier omgaan met col
lecties die we voor komende generaties
bewaren. Tegelijkertijd willen we gastvrij
zijn en het gevoel uitstralen dat iedereen
zich hier welkom weet."
31
TWrnisc
Documenten W acht
16 uren deskundige beredderingshulp,
inpakmaterialen,
1 transport met eigen geklimatiseerde bus,
1 maand opslag in onze shockfreezer,
schaderapport opmaken voor o.a. de verzekering
DocumentenWacht is een service van Restauratie atelier DocumentenWacht is de officiële partner van Isotron
Sterken BV en gericht op schadepreventie Nederland BV voor gammabestraling voor de gehele Culturele
en Administratieve sector
in de Benelux en Duitsland.
I
IA
Engelanderholt 3, 7361 CZ Beekbergen
T. 055-5423147 F. 055-5430614 E. info@sterken.nl
Meer informatie op: www.documentenwacht.nl www.sterken.nl www.isotron.com
SS5SWS
archieven en moderne monumenten
Van gesloten naar open
De hoofdingang van het Amsterdamse Stadsarchief aan de
Vijzelstraat herinnert nog aan het bankverleden van het
gebouw.
Informatie
Stadsarchief Amsterdam
Vijzelstraat 32, 1017 HL AMSTERDAM
T (020) 251 15 11
F (020) 251 15 12
W www.stadsarchief.amsterdam.nl
E secretariaat@stadsarchief.amsterdam.nl
Openingstijden: dinsdag tot en met
zaterdag van 10.00-17.00 uur, zondag
van 11.00-17.00 uur.
Dit najaar verschijnt een boek over het
gebouw 'De Bazel1: Mariëlte Hageman
en Ludger Smit, De Bazel, tempel aan de
Vijzelstraat in Amsterdam (Bussum,
uitgeverij Thoth), ISBN 978 90 6868
442 1, 192 blz., 150 ill., 39,90.
Jac. Biemans is als medewerker Educatie en
Public Relations verbonden aan het Stadsarchief
's-Hertogenbosch en is daarnaast redacteur van
het Archievenblad. Met dank aan Jan Boomgaard
en André Hirs van het Stadsarchief Amsterdam.
Verder werd gebruikgemaakt van teksten van het
Stadsarchief Amsterdam (Mariëlte Hageman), Claus
en Kaan Architecten, Architectenbureau Fritz en Royal
Haskoning.
september 2007
archievenblad