Doc Consult
PreservationTechnologies
Book
r
ui ilüil
WIJ DOEN WAAR
WE GOED IN ZIJN
DocConsult
Documentair management en ondersteuning
interim-management
quick-scan
coaching on the job
archiefbewerkingen
in-company trainingen
wegwerken achterstanden
Onze ervaren projectmedewerkers hebben veelal
een opleiding Bestuursambtenaar, SOD I en II, WA en
Middelbaar archiefambtenaar. Zij staan garant voor
een klantgerichte en klantvriendelijke dienstverlening.
project- en adviesbureau
Nico Maasstraat 51 Tel. 074 - 2500166
7555 LW Hengelo Fax 074 - 2500144
www.docconsult.nl
E-mail: docconsult@hetnet.nl
«H&9
A WORLD LEADER IN PAPER PRESERVATION
Preservation Technologies B.V. voor:
massa-ontzuring van archiefmateriaal, boeken,
kranten, posters, prenten, tekeningen etc. door
middel van de beproefde Bookkeeper methode
Vriesdrogen van nat papier
Herverpakken in zuurvrij material
Verkoop ontzuringssprays en spraysystemen
Ontsmetten en reinigen
Verkoop en administratie
Pluim-es 18 - 2925 CM Krimpen aan den IJssel
Tel.: 0180 521188 GSM: 0653672024 Fax: 0180 525400
E-mai 1j ohnvandorsten@ptbv.nl
Productie
Middenweg 576B - 1704 BR Heerhugowaard
Tel.: 072 5724330 Fax: 072 5724331
..yujj h&l M'BdBfhiilib Aff0MW928/}
archieven en collecties
Vervolg van pagina 27
als de Olympische Spelen.8 Roosdorp
past deze beeldtechniek ook toe bij
Limburgse evenementen als de paarden-
fokdag voor trekpaarden in Horst, een
concours hippique en bij gymnastische
oefeningen voor jonge boeren.
Roosdorp heeft een bijzonder oog
voor details, zoals in de talrijke close-ups
van markante boerenkoppen en van
bondsbestuurders, de meesten met een
flinke bolknak, een kogeldikke sigaar, in
de mond. Aandacht voor het detail is er
ook in huiselijke scènes, zoals de middag
maaltijd aan de keukentafel. Het ritueel
van het snijden van een bruinbrood met
een kruisteken heeft een wonderlijk
effect op de kijker. Een vertrouwd ritueel
voor wie het nog meegemaakt heeft, een
haast exotisch gebruik voor de jongere
toeschouwer. Een beeld dat naast visuele
ook andere sensaties oproept is dat van
de vliegenvanger, een krullerige en
geïmpregneerde strook papier hangend
aan plafond of lampekap, soms boven
diezelfde keukentafel, waaraan vliegen
vastkleven en een stroperig einde vin
den. In zijn spel met licht en schaduw
filmt Roosdorp wel eens een schaduwfi
guur om vervolgens met de camera naar
de bron van de schaduw te zwenken. Het
zijn voorbeelden van door Roosdorp toe
gepaste filmische vormgeving die de toe
schouwer van nu extra informatie ver
schaffen.
De vele uren aan LLTB-filmbeelden die
aan onze ogen voorbijtrekken zijn die
van een voorbije wereld. Voor een vijftig
plusser doen de beelden op curieuze
wijze denken aan de wereld van Don
Camillo en die van de zwart-witwesterns
uit de jaren vijftig.9 De associatie met
Don Camillo komt onmiskenbaar door
de in deze LLTB-fiims steeds weer opdui
kende priester en geestelijk adviseur
Harry Bemelmans. En Limburg als het
wilde westen is niet zo vreemd als we
bedenken welke betekenis het landschap
hier heeft. De vele fraaie grijstinten ver
sterken die associatie.
Het klinkt een tikkeltje obligaat om
te zeggen dat de LLTB-filmcollectie in
deze tijd vooral van betekenis is voor
(cultuur)historici, wetenschappelijk
onderzoekers en voor televisie- en docu
mentaire filmmakers. Twee andere groe
pen geïnteresseerden moeten we echter
niet vergeten. De LLTB-fiims hebben
namelijk ook een potentiële functie in
het onderwijs, bijvoorbeeld in het kader
van erfgoededucatie waar in toenemende
mate behoefte bestaat aan beeldmedia als
lesmateriaal. Daarnaast zullen om puur
nostalgische redenen deze films nog
geruime tijd een publiek van vijftigplus
sers weten te boeien, wiens ouders en
grootouders in deze crisisjaren leefden.
De LLTB-collectie is trouwens niet alleen
van belangrijke regionale waarde voor
Limburg. Ze heeft zonder meer nationale
waarde omdat de films uit deze collectie
een agrarische, katholiek verzuilde
samenleving van voor de oorlog tonen.
Authentieke beelden van een verdwenen
wereld, gepresenteerd weliswaar met een
vleugje 'zwart-witte' propaganda van een
overzichtelijke samenleving van een
voud, arbeid en rust. Van de ons bekende
crisisjaren zien we zo goed als niets! Maar
dat was ook niet de opdracht die
Roosdorp kreeg van de LLTB, die immers
een ideaalbeeld wenste van deze stands
organisatie en zijn achterban. Geen som
bere beelden van werkloosheid en
armoede, misschien in de steden maar
niet op het Limburgse platteland.
Van oorlogsdreiging sijpelt wel iets door
wanneer een jonge boer wordt gemobili
seerd. Deze stille agrarische wereld raakt
ons terwijl ze voorbijglijdt in achttien
beelden per seconde, de snelheid van de
zwijgende film. Na de Tweede
Wereldoorlog en wederopbouw versnelt
het levenstempo drastisch en bevinden
we ons in een luidruchtige wereld vol
veranderingen. Dan is het net als de
geluidsfilm met zijn hogere loopsnelheid
die alom zijn intrede heeft gedaan.
29
gttentie
DOCUMENTAIRE INFORMATIEVOORZIENING
Uitgave van de Koninklijke Vereniging van Archivarissen in Nederland
Leden van de Koninklijke Vereniging van Archivarissen in
Nederland (KVAN) en vermelders in de Almanak v/h
Nederlands Archiefwezen:
Wij zijn bezig met de editie 2007.
Daarom heeft u medio april een mutatieformulier ontvangen
voor gratis deelname in de almanak. Graag ontvangen wij
uw eventuele correcties voor 21 mei 2OO7 retour, OOK
ALS ER GEEN CORRECTIES ZIJN.
Geen correctieformulier ontvangen en toch
graag een vermelding? Mail uw gegevens
dan naar snsdtp@planet.nl
Sales Services
Postbus 2317
1620 EH Hoorn
tel. 0229-211 211
fax 0229-270 404
E-mail: sns@wxs.nl
E-mail studio: snsdtp@planet.nl
Oog voor details
Huidige betekenis
Frank Holthuizen en Tony van Maren zijn respectie
velijk medewerker en projectmedewerker Bewegend
Beeld bij het Limburgs Museum.
Noten
1 De conservering vond plaats in het kader
van het project Audiovisueel erfgoed
Limburg: een kleurrijke vertoning, als onder
deel van een landelijk conserveringsproject
voor verspreide av-collecties.
2 Kleurenfilm stammend uit de periode vóór
de Tweede Wereldoorlog is in Nederlandse
audiovisuele archieven een zeldzaamheid.
Ter vergelijking: het Nederlands Instituut
voor Oorlogsdocumentatie (NIOD) bijvoor
beeld heeft 150.000 foto's verzameld over
de Tweede Wereldoorlog. Daarvan is slechts
één procent in kleur.
3 In 1935 bracht Hollywood Becky Sharp uit in
de bioscopen, de eerste speelfilm in het
driekleurenprocédé Technicolor. In 1935
introduceerde Kodak Kodachrome. Twee jaar
later kwam het Duitse Agfa-Wolfen met haar
kleurenfilm Agfa-Color op de markt. Behalve
voor de professionele filmer was kleurenfilm
nu ook bereikbaar voor de bemiddelde ama
teurfilmer.
4 Bert Hogenkamp, De Nederlandse documen
taire film 1920-1940 (Amsterdam, 1988) 102.
5 Ten aanzien van Roosdorp en opdrachtverle
ning zie onder meer: Frank Holthuizen, 'Het
leven van een film. Over het hergebruik van
historische landbouwbeelden', De
Maasgouw 123, nr. 1 (2004); Frank
Holthuizen, 'Een bordkartonnen caravan in
Beesel', in: 'Ein boerevrouw haet noeët
gedaon'. Van Boerinnenbond naarZijActief
Limburg 1930-2009 (Sittard, 2005).
6 Onder meer de film- en muziekproductie
Boerinnenleven (2004).
7 L'Angélus du Soir is het beroemde en vaak
gekopieerde schilderij van Jean-Franfois
Millet (1814-1875) die veel scènes uit het
landleven schilderde.
8 In de beroemde film Olympia (1936-1938)
van Leni Riefenstahl over de Olympische
Spelen van 1936 in Berlijn, maakt het bio
scooppubliek voor het eerst massaal kennis
met deze 'slowmotion'-techniek.
9 Een serie populaire films met de Franse
komiek Fernandel als Don Camillo, een
rooms-katholieke pastoor die in zijn dorp
voortdurende meningsverschillen heeft met
Peppone, de communistische burgemeester.
mei 2007
archievenblad