De filmcollectie van de Limburgsüand en Tuinbouw Bond Een stille agrarische wereld in achttien beeldenper seconde De kern van de filmcollectie wordt gevormd door in opdracht gefilmde voorlichtings- en documentaire films uit de jaren 1938-1939 van de Deventer cineast Alex Roosdorp. Het betreft zeven uur aan origineel filmmateriaal dat een vrij precies beeld schetst van het platte land in heel Limburg in die jaren. Naast het werk van Roosdorp bevat de collectie een klein aantal aan de bond gerelateerde filmdocumentaires van diverse cineas ten, gemaakt in de jaren vijftig van de twintigste eeuw. In dit artikel gaan we in op de cultuurhistorische en cinematogra fische kwaliteiten van de films van Alex Roosdorp, die tot de topcollecties van het LiFVA behoren. Ook schetsen we welke keuzes zijn gemaakt in de conservering van dit deel van de LLTB-collectie.1 Wat opviel bij de eerste kennisma king - in 1998 - met Roosdorps films, was de enorme omvang. Aanvankelijk onge veer zestig filmblikken en rollen, samen ruim negenduizend meter 16mm-film, vooral bestaand uit filmpositieven (origi nelen en duplicaten) en werkmateriaal ten behoeve van een historische filmpro ductie in 1938, gemaakt onder auspiciën van de LLTB. Niet minder opvallend daar in was bovendien de grote hoeveelheid De LLTB-füms uit de periode 1938-1939 zijn alle 'stille' films, hier en daar voorzien van verklarende tussentitels, teksten bedoeld om locatie of personen te duiden en een komende scène of gebeurtenis toe te lichten kleurenfilm (bijna 25 procent) binnen het totaal van de collectie.2 Opvallend omdat kleurenfotografie en -film in 1938 nog maar net op de markt waren geïntro duceerd.3 Deze techniek was nieuw, complex en relatief duur vergeleken met zwart-witfilm. Maar het mocht in de crisistijd blijkbaar wat kosten van de bond. Bovendien gaf het gebruik van kleur aan deze films een feestelijk tintje in donkere tijden van grote werk loosheid, armoede en oorlogs dreiging. Geluid werd daarentegen bij deze films niet toegepast. De LLTB-films uit de periode 1938-1939 zijn alle 'stille' films, hier en daar voorzien van ver klarende tussentitels, teksten bedoeld om locatie of personen te duiden en een komende scène of gebeurtenis toe te lich ten. Hoewel de geluidsfilm al meer dan een decennium bestond, werden vele documentaire smalfilms nog altijd zon der geluid uitgebracht. Dit had te maken met de complexiteit van het maken van geluidsfilms, de extra kosten voor opna me- en afspeelapparatuur en de mindere geluidskwaliteit op smalfilmformaat.4 Bovendien was men in deze overgangs periode van stille naar geluidsfilm nog altijd gewend aan de beeldtaal van de stille film. Na de oorlog zou de documen taire geluidsfilm de stille film definitief verdringen. En tot slot was de conditie van het film materiaal opvallend goed te noemen. De beeldkwaliteit bleek na ruim zestig jaar bewaring in het Landbouwhuis, zetel van de LLTB te Roermond, nauwelijks aange tast. Een eerste complete inhoudelijke ont sluiting van de collectie door Zeph Benders in het kader van de afstudeer richting Visuele Cultuur (Universiteit Maastricht, 1999) gaf alle reden voor vreugde over zoveel bijzonder beeldma teriaal. Desondanks was het een desillu sie om te moeten constateren dat in de voorgaande decennia door vertoningen en ander gebruik veel van het materiaal verknipt was. Door het ontbreken van informatie over de oorspronkelijke samenstelling maakte een reconstructie geen schijn van kans. Filmmaker en fotograaf Alex Roosdorp (1897-1965) voerde vanaf mid den jaren dertig tot in de jaren vijftig van de vorige eeuw samen met zijn vrouw Maria een filmatelier in Deventer: de firma MARO Film, welke initialen ston den voor MAria - ROosdorp. MARO Film was gespecialiseerd in het maken van landbouwfilms en kreeg onder meer opdrachten van het toenmalige ministe rie van Landbouw, Visserij en Veeteelt. De opdracht die de LLTB aan MARO Film in 1938 verleende, bestond uit het maken van een serie van vier lange voor lichtingsfilms. Deze films moesten een beeld geven van de dagelijkse werkzaam heden en het gezinsleven van de agrari sche beroepsbevolking, de LLTB-organi- satie, de activiteiten van de boerinnen- bonden en van de afdelingen van de Jonge Boeren en Tuinders. Alex en Maria Roosdorp hebben deze 16mm-films, kort nadat ze productioneel waren afgerond in 1939, nog wel hier en daar vertoond in de door de LLTB afgehuurde café- en parochiezaaltjes in Limburg. Maar waar schijnlijk minder frequent dan gepland. De Tweede Wereldoorlog bonsde inmid dels keihard aan de deur. Na de oorlog veranderde de vooroorlogse agrarische sector in zo'n hoog tempo van karakter - als gevolg van mechanisering en schaalvergroting - dat toen men deze films nog tot eind jaren vijftig vertoonde er met enige nostalgie en weemoed werd teruggekeken naar een voorbij tijdperk.5 Het LiFVA, dat de filmcollectie LLTB in langdurige bruikleen had verworven, liet in een eerste conserveringsronde in 2001-2002 twee langere, wel integraal overgebleven, producties van Roosdorp conserveren: de films Onze Boerinnen en Rijker oogst. Uit dit beeldmateriaal kon rijkelijk worden geput door onder andere het Nederlands Openluchtmuseum (in het Spaarstation Dingenliefde), door de programmamakers van de historische televisiereeks Andere Tijden (uitzending over de jaren dertig) en niet in de laatste plaats door het Limburgs Museum, de thuisbasis van het LiFVA.6 Vanwege de onduidelijkheid over de oor spronkelijke ordening van het overige filmmateriaal kozen we na grondig beraad voor een rigoureuze oplossing, namelijk het volledig hermonteren van deze films. Dit had een conserverings- technisch voordeel, omdat we het kleu ren- van het zwart-wit materiaal fysiek zouden scheiden om deze onderdelen separaat te conserveren. Tevens was er een inhoudelijke meerwaarde doordat we het materiaal thematisch gingen indelen in vier toegankelijke categorieën: organi satie (de opbouw en diverse afdelingen van de bond), religie, productiemetho den in land- en tuinbouw en het dage lijks leven. Voordat het filmmateriaal kon worden bekeken moesten eerst res tauratieve werkzaamheden worden ver richt, zoals het herstellen van loslatende lijmlassen, ingescheurde beeldjes of kapotte perforatie. Pas daarna konden we het materiaal viewen op een Steenbeck filmtafel. Tijdens het viewen werd niet alleen gelet op de inhoud van de beelden maar ook op de technische staat en de beeldkwaliteit van het materiaal: bescha digingen zoals kabels, regen en vlekken maar ook eventuele verkleuring van het AGFA-kleurenmateriaal. Na de definitie ve ordening en compilatie was het aantal meters teruggebracht tot 3100 en resteer den zeven uur aan filmopnames van Roosdorp. Bij de firma Janssen Film Audio Services in Venray, gespecialiseerd in filmT en audiobewerking, werden de originelen eerst gescand naar een digitale videomaster die als basis dient voor her gebruik in nieuwe producties en verto ningen. Daarbij werd gebruik gemaakt van een nieuwe technologie van digitale Voordat het filmmateriaal kon worden bekeken moesten eerst restauratieve werkzaamheden worden verricht, zoals het herstellen van loslatende lijmlassen, ingescheurde beeldjes of kapotte perforatie restauratie van het fysieke, analoge mate riaal, de zogeheten scratch reduction. Het digitale beeld dat ontstaat na scanning, wordt als het ware afgestoft en opge poetst. Je zou het kunnen vergelijken met het schoonmaken van de vernislaag op een schilderij, waardoor kleuren veel van hun oorspronkelijke staat terugkrij gen. De beeldinformatie zal toenemen door meer scherpte en diepgang. Van de filmoriginelen werden vervolgens bij Haghefilm in Amsterdam nieuwe dupli caten op 16mm-negatief gemaakt om duurzaam behoud van de collectie voor de toekomst zeker te stellen. Roosdorps werk bezit ontegenzegge lijk picturale en cinematografische kwali teiten. Bij het archetypische beeld van de biddende boer op de akker op het moment dat het angelusklokje slaat, ver wijst Roosdorp, die van oorsprong kunst schilder was, naar het beroemde schilde rij L'Angélus du Soir van Millet.7 In zijn schildering van lage horizonten en hoge lucht- en wolkenpartijen waartegen de werkende boer klein afsteekt, wordt de nietigheid van de mens benadrukt. Een klassiek en religieus thema dat teruggaat tot de schilders uit de late middeleeuwen als Jeroen Bosch en Brueghel. Roosdorp zit als filmer uit de eerste helft van de twintigste eeuw in zijn beeldtaal nog dicht aan tegen de traditie van de schil derkunst en fotografie. Roosdorp past veelvuldig cinematografi sche middelen toe, zoals overvloeiers, een beeldovergang waarin het einde van een beeld soepel overgaat in het begin van een nieuw beeld. Anders gezegd, het nieuwe beeld verdringt langzaam het vorige. Dit verleent de film een zekere dynamiek en continuïteit door het ver strijken van tijd in beeld te brengen. Ook de camerastandpunten zijn verras send. We zien boeren en landarbeiders gezamenlijk op de grond schaften, gefilmd onder de buik door van een paard dat staat op de voorgrond. Of een jonge boer die op een platte kar met paard graanzakken wegbrengt naar een nabijgelegen pand van het Landbouw belang. De camera volgt de kar vanuit een volgauto en even later zit de camera op de kar wanneer deze het pand nadert. Wij beleven de rit met paard en kar van nabij mee. Soms zakt de camera vanuit een totaalshot van arbeiders met kruiwa gens, loodrecht of verticaal naar beneden voor een close-up van een gravende Peelwerker. Het toepassen van de 'slow motion' -techniek is dan nog niet ingebur gerd, zoals men nu gewend is bij sport wedstrijden of grote sportevenementen Lees verder op pagina 29 26 27 Door Tony van Maren en Frank Holthuizen De boerensamenleving die Limburg tot ver in de twintigste eeuw was, spiegelt zich op unieke wijze in het filmarchief van de Limburgse Land en Tuinbouw Bond (LLTB). Door conservering is dit archief onlangs geheel veiliggesteld en toegankelijk gemaakt voor hergebruik. Deze maand komt de filmcollectie LLTB definitief in bezit van het Limburgs Film- en Video Archief (LiFVA). Alex Roosdorp, gefotografeerd door zijn vrouw Maria, omstreeks 1950. Andere foto's betreffen stills uit een van zijn films over het boerenleven in Limburg (foto's Limburgs Museum-collectie LiFVA). Veilingkisten vol films Opdrachtfilms Volledig hermonteren Kijkervaring en beleving archievenblad mei 2007 mei 2007 archievenblad

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2007 | | pagina 13