Nieuw bezoekerscentrum vooiHet Utrechts Archief Verleiding en verdieping 'IT*.*)*»'*"**** Het Utrechts Archief de slag naar het grote publiek slaan. Van Dockum: "Onze collectie is eigenlijk van het publiek, dus we brengen haar ook graag terug naar het publiek. We investeren vooral in behoud en beheer van archieven en minder in de presentatie aan het publiek. Het is duide lijk dat die twee achter de schermen sterk met elkaar verbonden zijn, maar het publiek wordt pas enthousiast als het wat ziet. We hebben nog steeds het imago van stoffige schatbewaarders, die alles in de kluis willen houden. Maar dat imago is achterhaald. Als je ziet hoe goed we bezig zijn met nieuwe publieksactivitei ten: in Drenthe, Amsterdam, Den Bosch, hier... Verder is het verschil tussen een stadsarchief, rijksarchief, RHC en NA voor het publiek helemaal niet belang rijk. Achter de schermen mag het ver schillen, aan de voorzijde moet het één aansprekend gezicht zijn." dienstverlening veel meer mensen kunnen bereiken", aldus Van Dockum. "Met de opening van de tweede locatie streven we naar mini maal 20.000 bezoekers in het eerste jaar. Dat is een verdubbeling van het huidige aantal bezoeken." Ruimtegebrek in het bestaande gebouw aan de Alexander Numankade is een tweede reden om ver der te kijken. Van Dockum: "We zitten hier in een te klein jasje. Vooral bezoek van schoolklassen moeten we nu afrem men, omdat we hier te weinig faciliteiten hebben." Daarnaast wil Het Utrechts Archief de studiezalen en de website meer 'state of the art' maken. Ook in Utrecht wordt de wisselwerking tussen fysieke en virtuele bezoekers gevoeld. Het aantal fysieke bezoekers neemt af, maar de diepte, de kwaliteit van kennis en onderzoek van hen is groter dan voor heen door de betere voorbereiding via internet. "Als je zoveel virtuele bezoekers hebt, is een investering op z'n plaats. Daarom hebben we voor onze website de officiële zoekmachine van Google aange schaft. Het internet is onze groeimarkt!", beargumenteert Van Dockum. Met het nieuwe bezoekerscentrum wil Die 'voorzijde van het archief', in goed Nederlands tegenwoordig 'frontoffi ce' genoemd, komt in het geval van Utrecht in een gedeelte van het voorma lige gerechtsgebouw aan de Hamburger straat. Qua uiterlijk een negentiende- eeuws gebouw, maar binnen zijn nog res ten aanwezig van de middeleeuwse voor ganger van de rechtbank, de Paulusabdij. Het is dus een historisch verantwoorde plek voor de publiekspresentatie van Het Utrechts Archief. Het archief gaat het gebouw overigens delen met een driester renhotel, terwijl in de vrijkomende ruim ten aan de Alexander Numankade een filiaal van de openbare bibliotheek en een wijkbureau worden gevestigd. Bij de publiekspresentatie in het nieuwe gebouw gaat men uit van drie doelgroe pen: het onderwijs/jongeren, de cultuur historische toerist en bezoekers/bewo ners van de stad en provincie Utrecht. Het gaat erom voor iedereen begrijpelijk te maken wat een archief is, hoe het werkt en wat men in een archief zelf kan ontdekken, niet in de laatste plaats over zichzelf en de eigen woonomgeving. Zo wordt de Utrechtse geschiedenis in een notendop uit de doeken gedaan aan de hand van aansprekende en persoonlij ke verhalen, gebaseerd op archiefstukken en beeldmateriaal. Daarnaast wordt via een innovatieve, laagdrempelige presen- De verbreding van het publieksbe reik is een eerste reden voor de inrichting van een bezoekerscentrum. "We zouden ■V' tatie de rijke inhoud van Het Utrechts Archief en de geschiedenis van stad en provincie verbeeld. Verder worden de elementaire aspecten van archiefonder zoek aangereikt in het gebouw, dat tevens startpunt vormt van wandelingen in het 'openluchtmuseum Utrecht'. En tot slot wordt ook de bijzondere geschie denis van de locatie en het pand zelf niet Het gaat erom voor iedereen begrijpelijk te maken wat een archief is, hoe het werkt en wat men in een archief zelf kan ontdekken. vergeten. "Omdat bij de Paulusabdij ook een brouwerij hoorde, ontwikkelen we een bijbehorend bier, en ook het zegel van de abt van de Paulusabdij zal straks in chocola in de winkel liggen. We ont wikkelen dus producten die dicht tegen archiefstukken aan zitten. De winkel wordt een mix van serieuze literatuur en andere artikelen en gadgets die allemaal iets met het archief te maken hebben", aldus Saskia van Dockum. In het hele concept van het bezoekers centrum staat de beleving centraal. Getracht wordt de passie, de historische sensatie, de rijkdom aan esthetische archiefbronnen en, voor de jeugd, het magisch-geheimzinnige van een histori sche en emotievolle tocht door de tijd over te brengen. De presentatie is als een 'viertrapsraket' opgezet, die de bezoeker zal verleiden om actief aan de slag te gaan met het archief. Eerst ver leiding, daarna lering, vervolgens verdieping en ten slotte zelfstudie. Bij binnen komst kan elke bezoeker door via de computer in te loggen een per soonlijk dossier aanmaken, waarin hij onderweg in het gehele gebouw met een eenvoudige fingertip alles kan stoppen wat hij interes sant vindt. Aan het einde van het bezoek kunnen deze gegevens in de vorm van een krant worden meegenomen. Hierin kunnen ook aankondigingen staan, bij voorbeeld van de Vrienden van het archief. Vervolgens wordt de bezoeker verleid met een spectaculaire eyecatcher waar hij plotseling zichzelf in de ge schiedenis geprojec teerd ziet. Archief bezoekers vertellen ('verleiden') vervol gens over hun bij zondere vondsten. Een belangrijke zaal op deze verdieping is de educatieve ruim te. Daarnaast is een auditorium in aan bouw voor zo'n hon derd personen (dit is de oude refter van de abdij en de latere rechtszaal). Hier draait standaard een experience-film over de geschiedenis van het gebouw. De tweede presentatielaag betreft de lering. Deze vindt plaats in de fraaie mid deleeuwse kelder. Hier wordt, vooral voor het onderwijs, een Utrechtse canon getoond, geënt op personen in Utrecht (stad en provincie). Zij vertellen de geschiedenis van de regio aan de hand van archiefstukken. Kinderen ontmoeten daar ook de bottelier van wijn uit het middeleeuwse klooster. In het kader van thema drie, 'verdieping', worden hier ook vier van de meest gedane onderzoeken in het archief gepresenteerd aan de hand van bekende Utrechtse fenomenen. Dat betreft onderzoeken naar familie (Marco van Basten), bedrijven (sigarenfa briek Ribbius Pelletier), een plaats (De Neude) en tot slot een gebeurtenis (de storm van 1674 die onder meer het schip van de Domkerk verwoestte). Dit laatste thema is overigens door de Utrechtse burgers gekozen. Deze thema's gelden daarmee als pars pro toto voor de vele archieven die er in huis zijn. Een virtuele boottocht over de Vecht neemt de bezoeker vervolgens mee door de provincie. In de vier gevangeniscellen die in de kel der nog aanwezig zijn wordt met vier ver schillende experiences de geschiedenis van het gebouw als rechtbank weergege ven. In een filmzaal worden permanent de tien toppers aan oude filmbeelden vertoond. En ook hier is er de nodige ten toonstellingsruimte. Als de bezoeker dan inderdaad echt gegrepen is, kan hij op de eerste verdie- ping genealogisch onderzoek en huizen- onderzoek doen. Het is een studiezaal, maar zonder originele archiefstukken. Hier mag je natuurlijk ook je archiefvra- gen stellen en hier staat ook de 'handbi bliotheek Utrecht'. Medewerkers en mogelijk ook vrijwilligers helpen de bezoeker op weg en verwijzen ook naar andere collecties in de stad. Lees verder op pagina 15 Utrecht K0»i,fuk insUlUue instaUaOc BASSO exploitatie Hotelexploltant Beaufort Bogaard Makelaars Barkey Wolf Sprong DT2 Zadelhof! v.o.f. Het Utrechts Archief, enige jaren geleden ontstaan uit de samenvoeging van het toenmali ge gemeente- en rijksarchief, opent eind 2007 een tweede locatie. Geen 'traditioneel' archief, maar een prikkelend en interactief bezoekerscentrum, waar in een historische ambiance het grote publiek verleid gaat worden om kennis op te doen van de eigen geschiedenis. Over wat dit betekent voor archief en publiek sprak het Archievenblad met directeur Saskia van Dockum. Door Jac. Biemans maart 2007 archievenblad archievenblad maart 2007 qS3B Viertrapsraket Met bijna 10.000 fysieke bezoeken per jaar en meer dan een half miljoen virtuele bezoekers op internet die gemiddeld tussen de acht en tien minuten op de site blijven, heeft Het Utrechts Archief niet te klagen over publieksaandacht. Maar het archief vindt dat het nog beter kan. Daarom komt er dit jaar een nieuw bezoekerscentrum in de Utrechtse binnenstad. Daarnaast worden ook de kantoren, depots en studiezalen in het huidige archiefgebouw aan de Alexander Numankade gemoderniseerd. "We willen het bijzondere materiaal dat we in huis hebben nog meer onder de aan dacht van mensen brengen. Mensen moeten kennis kunnen nemen van die schatten zon der dat ze denken: 'Dat is toch niks voor mij'", aldus Saskia van Dockum, directeur van Het Utrechts Archief. Saskia van Dockum, directeur van Het Utrechts Archief, dat in het voormalige Rechtsgebouw aan de Hamburgerstraat bouwt aan 'een huis vol geschiedenis' (foto's Het Utrechts Archief). j-è~i De huidige locatie van Het Utrechts Archief aan de Alexander Numankade. Rondgang Een van de drukbezochte studiezaal van Het Utrechts Archief.

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2007 | | pagina 6