Beelden en geluiden in terabytes Nieuwe toekomst voor het audiovisuele geheugen van Nederland Onvergetelijk Sc: ^m 2rm fS archieven en collecties archj archieven en collec In de Nederlandse film- en televisie archieven is de geschiedenis van de afge lopen honderd jaar opgeslagen. De educa tieve, culturele en economische waarde van deze bronnen is ongekend. Door het beschikbaar stellen van de financiering is de acute dreiging van verval en teloorgang van kwetsbare films en video- en audio- banden weggenomen. Het project 'Beel den voor de Toekomst' stelt zich tot doel de kennisinfrastructuur te versterken door het digitaliseren en beschikbaar stellen van dit soort bronnen. Zes instellingen zijn daartoe een samenwerkingsverband aangegaan: het Nederlands Instituut voor collega Arjo van Loo, Sector Manager ICT, zijn opgelucht dat het geld er is gekomen. "We zijn al vijf jaar geleden gestart met de voorbereiding en de ont wikkeling van een nieuw informatiesys teem voor audiovisuele bronnen, genaamd iMMix. De aanleiding hiervoor was drieledig. Ten eerste was een groot gedeelte van onze collectie niet goed genoeg raadpleegbaar. Verouderde plat forms en applicaties en gebrek aan stan daardisatie verhinderden dat de vele gegevensbestanden op een eenvoudige manier konden worden geraadpleegd, hergebruikt of gekoppeld aan externe gegevensbestanden. We wilden de ont sluiting van onze collectie dus verbete ren, het liefst via één systeem en volgens dezelfde systematiek. Ten tweede was er een technische aanleiding. De wereld digitaliseert; digitaal materiaal is duur zaam, beter toegankelijk en makkelijker te benutten. Wij zien dan ook een toene mende vraag naar digitale distributie van audio- en videomateriaal. Een vraag waaraan wij kunnen voldoen als de audiovisuele bronnen zijn gedigitali seerd. Ten slotte was er een bedrijfsmati ge aanleiding: de wens om de verschil lende catalogi beter en flexibeler te kun nen beheren", aldus Arjo van Loo. 26774MU Beeld en Geluid, dat de grootste collectie audiovisueel materiaal van Nederland beheert, het Filmmuseum, Nederland Kennisland, het Nationaal Archief, de Centrale Discotheek Rotterdam en de Vereniging van Openbare Bibliotheken. Johan Oomen, beleidsadviseur Infor matiebeleid bij Beeld en Geluid, en zijn Het nieuwe digi tale audio- en video catalogussysteem iMMix is begin 2006 door Beeld en Geluid in gebruik genomen en biedt de moge lijkheid te zoeken naar recente tv- en radioprogramma's die dagelijks instromen in het archief. iMMix wordt gevuld met bestaand ana loog materiaal en nieuw digitaal materi aal. Het nieuwe digitale materiaal wordt door iedere publieke omroep afzonderlijk aangeleverd via het eigen omroeppro ductiesysteem. Arjo van Loo: "Dit zijn veelal zelf gebouwde administratiesyste men met beknopte informatie over de productie (metadata), zoals genre, dra gers, begin- en eindtijd. Deze afzonderlij ke systemen hebben een geautomatiseer- de koppeling met het uitzendsysteem (PowerStation). De metadata wordt samen met de uitzending in digitale vorm (De Digitale Voorziening) doorge stuurd naar iMMix." Hoewel deze geauto matiseerde import zorgt voor enorme efficiëntievoordelen, wordt een deel van deze metadata nog handmatig aange past. Johan Oomen: "Beeld en Geluid heeft dertig documentalisten in dienst die continu programma's bekijken om de metadata te verrijken." Ook bestaand analoog materiaal wordt gedigitaliseerd. "Via een geautomatiseerd proces wordt onze 'encodeerstraat' aangestuurd", aldus Johan Oomen. "Deze encodeerstraat bestaat momenteel uit een drietal robots die tapes encoderen naar een digitaal for maat, de zogenaamde mxf-file (bestaan de uit het digitale bestand en de bijbeho rende metadata)." Al het digitale materi aal wordt opgeslagen in het digitaal archief, dat wordt beheerd door het NOB. Het digitale archief bij het NOB is voorbereid op een jaarlijkse instroom van tienduizenden uren video en audio. De jaarlijkse groei bedraagt minimaal 250 terabyte (250.000 gigabyte). Bij reali satie van het project 'Beelden voor de Toekomst' kan deze groei jaarlijks meer dan 750 terabyte bedragen. Arjo van Loo geeft aan waarom Beeld en Geluid dit gedeelte heeft uitbesteed: "Het beheer van het digitale archief is niet onze 'core business'. NOB heeft de kennis en de faci liteiten voor beveiligde opslag van ons materiaal in hun datacenter (de Media Gateway) op het Media Park." Johan Kusters, eindverantwoordelijk voor alle technische infrastructuur bij NOB: "We bieden verschillende opslag- en hosting- faciliteiten. We slaan programma's op zowel lage als hoge resolutie op. De lage resolutie met een bandbreedte van 1,5 megabyte per seconde (mbps) wordt gebruikt voor het browsen via webappli caties. De hoge resolutie met een band breedte van 30 of 50 mbps wordt gebruikt om geselecteerd materiaal te versturen voor bijvoorbeeld montage in nieuwe programma's." Met de opslag van het digitale archief is volgens Beeld en Geluid de duurzaam- heid van het materiaal voor lange tijd gewaarborgd. Johan Oomen legt uit: "De kwaliteit van een bestand op een digitale drager, dat wordt weggeschreven naar een 'nieuwe generatie' digitale drager, wordt niet aangetast. Bij omzetten van analoog naar digitaal is dat wel het geval." Johan Kusters vult aan: "Door technologische ontwikkelingen zal over ongeveer tien jaar wellicht wel een nieuw formaat gekozen worden. Maar de digita liseringsslag die Beeld en Geluid nu maakt is essentieel om dit materiaal vei lig te stellen voor de toekomst." Volgens Arjo van Loo kijken organisaties bij de ontwikkeling van een dergelijk digitaal archief helaas nog te veel naar de kosten van opslag: "De prijs per terabyte is hoog, maar die kosten zitten maar voor een beperkt gedeelte in de pure opslag. De kwaliteit van de onderdelen en de totale service (backup- en restoremoge- lijkheden) maken de kosten. Ook moeten organisaties bewust zijn van zaken als fysieke beveiliging en autorisatie, stroomvoorziening en brandveiligheid." Johan Oomen vult aan: "Onze opslag is deels op harde schijf en deels op tape, uit kosteneffectief oogpunt. En we hebben een back-up van het digitaal archief op een andere locatie." De architectuur van iMMix maakt het mogelijk de collecties van Beeld en Geluid (online) te presenteren op een manier die aansluit op de verschillende gebruikersgroepen: de educatieve sector, omroepprofessionals, de creatieve indus trie en de samenleving, met allemaal een eigen user interface (front-end). Beeld en Geluid vroeg het mediabureau Basket Builders om deze webomgeving te ont werpen. Voor het indexeren van alle gegevens uit de catalogus werkt Beeld en Geluid samen met Autonomy. Het pak ket K2 Enterprise (K2E) is de motor ach ter de zoekinterface voor omroepprofes sionals en op de openbare website, en zorgt voor het indexeren van metadata in de iMMix-catalogus. Eindgebruikers kunnen hiermee een voudig materiaal zoe ken, vinden en afspe len. Naast het zoeken op term hebben gebrui kers de mogelijkheid om te zoeken op facet ten, bijvoorbeeld per soonsnamen, omroep en genres. Zoeken kan op elk metadataveld en elke combinatie van metadatavelden. Wanneer er wijzigin gen in de database doorgevoerd worden, dan worden deze real time doorgegeven aan de zoekmachine, die vervolgens een herin dexering uitvoert. Zo is de catalogus altijd up-to-date. Johan Oomen: "Deze applicatie biedt volop mogelijkheden voor de toekomst. Zo denken wij nu na over de mogelijkheid om spraakherkenning toe te passen op audio- en videomateriaal." Het opzetten van iMMix en het gehele projectplan 'Beelden voor de Toekomst' dient als voorbeeld voor ande re archieven. Johan Oomen: "Nergens in Europa is op deze manier audiovisueel materiaal in deze hoeveelheden ontslo ten voor het publiek. De hoeveelheid die door het systeem wordt beheerd, is uniek. Collega's over de hele wereld heb ben interesse getoond in dit project. Regionale archieven en omroepen met archiefcontent kunnen op termijn ook gebruikmaken van de iMMix-infrastruc- tuur. Zij hoeven zo zelf niet een heel sys teem te bouwen, maar kunnen meeliften op hetgeen Beeld en Geluid de afgelopen jaren gebouwd heeft." Ook andere instel- BEELD BI GELUID lingen kunnen hun voordeel halen uit de ervaringen van Beeld en Geluid. "'Wij hebben gekeken hoe we het digital asset management (managen van digitale con tent en metadata) kunnen uitbreiden naar andere werkprocessen die daar ook iets mee van doen hebben", aldus Johan Oomen. "'Bijvoorbeeld rechtenbeheer, het koppelen van databases en specifieke front-ends. Met een helder idee is het dus mogelijk om archiefmateriaal verder uit te baten. En wees daarbij niet behou dend, maar creatief!" NP Door Victor Cohen Prinsjesdag 2006. Den Haag maakt bekend dat in de Rijksbegroting 2007 de financie ring is opgenomen van het projectplan 'Beelden voor de Toekomst'. Het Fonds Economische Structuurversterking stelt ver spreid over een periode van zeven jaar een bedrag van 154 miljoen euro beschikbaar, ten behoeve van een grootscheepse conser- verings- en digitaliseringsoperatie van 285.000 uur film, 137.200 uur video, 123.900 uur audio en 2,9 miljoen foto's. Het audiovisuele geheugen van Nederland kan zo behouden blijven. 26774MIU SM ft m™* rwt lmW~rr Depot met duizenden gearchiveerde oude films. iMMix Dagelijkse instroom Het nieuwe onderkomen van Beeld en Geluid in het Mediapark te Hilversum. Digitale duurzaamheid Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid is onlangs verhuisd naar zijn nieuwe gebouw op het Media Park in Hilversum. Sinds 2 december is ook de Beeld en Geluid Experience voor het algemene publiek open. Meer informa tie: www.beeldengetuid.nl De verhuizing van audiovisueel materiaal naar het nieuwe gebouw van Beeld en Geluid in volle gang. Zoekinterface Het audiovisuele geheugen van Nederland opVHS-banden. Trend in archiefbeheer Victor Cohen is General Manager bij Autonomy Benelux.

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2006 | | pagina 10