Opnieuw leren zien De Heerlense fotograaf en filmer Hub. Leufkens m H, ilüülfliï I educatie en communicatie Het Limburgs Museum te Venlo, museum Het Domein in Sittard, Glas paleis Heerlen, Rijckheyt centrum voor regionale geschiedenis, architectuurcen trum Vitruvianum, het Limburgs Film- en Videoarchief (LiFVA), de Universiteit Maastricht (UM) en de Limburgse regiona le zender LI sloegen de handen ineen om de vergeten kunstenaar opnieuw bekend heid te geven. Aan de basis van dit initia tief ligt de prachtige collectie die weduwe Hélène Leufkens-Dassen in 1987 aan de gemeente Sittard schonk. Hub. Leufkens liet een omvangrijk archief na, bestaande uit een grote hoe veelheid foto's en films, (foto)boeken, brieven, talrijke krantenknipsels en fol ders. Ook notities die hij maakte als voor bereiding op twee lezingen over zijn fotografisch werk, bleven bewaard. In deze lezingen besprak Leufkens een vijftigtal foto's die hij in de jaren twintig en dertig maakte in Limburg en op Java. Deze uiterst interessante documenten geven ons een goed beeld van Leufkens' visie op fotografie en beeldvorming. Het Nederlands Fotomuseum in Sittard (nu museum Het Domein) wijdde in 1987 een overzichtstentoonstelling aan Hub. Leufkens. Tien jaar later werden de films uit de collectie Leufkens overge bracht naar het LiFVA (gevestigd in het Limburgs Museum), waar ze geconser veerd en gedigitaliseerd werden. Dit was ook de start van regelmatig overleg tus sen het Limburgs Museum, museum Het Domein en de Universiteit Maastricht, waarbij later ook de gemeente Heerlen aanschoof. Eind 2003 stemden de erven Leufkens ermee in om het gehele archief Leufkens over te dragen aan het Limburgs Museum te Venlo en een pro ject te ontwikkelen om de opmerkelijke collectie aan het grote publiek te tonen. Op 1 oktober 2006 was het eindelijk zover. Tijdens het prestigieuze Nederlands Film Festival in Utrecht ging de documen taire Bronsgroen en anders zwart. Limburg in films van Hub. Leufkens en tijdgenoten in première, een productie in samenwerking met Theater Lumière in Maastricht. Hiermee was het startschot gegeven van een grootschalig project rond het werk van Hub. Leufkens, dat loopt tot en met 25 februari 2007. Naast bovengenoemde documentaire, die in diverse filmhuizen te zien zal zijn, omvat het project drie ten toonstellingen (in Heerlen, Sittard en Venlo), een boek met dvd, een driedelige documentaire die door LI wordt uitgezon den, een Leufkenswandeling en enkele lezingen. De overzichtstentoonstelling in het Limburgs Museum te Venlo is geo pend op 27 oktober 2006. In het Glaspaleis in Heerlen zijn Leufkens' foto's van architectuur en industrie te bewonde ren en museum Het Domein in Sittard toont Leufkens' beelden van het pittores ke Limburg. De ruim geïllustreerde publi catie Hub. Leufkens (1894-1962). Een onder nemend kunstenaar. Fotograaf en filmer van Limburg en Java is reeds verschenen. Op de bijgevoegde dvd staat integraal Leufkens' laatste film: Zuid-Limburg, land van orchi dee en nachtegaal. Boek en dvd zijn samen te koop. De Heerlenaar Hub. Leufkens hield van het schilderachtige Limburg. Hij wilde de schoonheid van de streek vastleggen voordat die door industrialise ring en modernisering zou verdwijnen. Leufkens begon zijn artistieke leven omstreeks 1920 als amateur-fotograaf, een passie die hij combineerde met het vak van onderwijzer. Zijn eerste boek, Honderd fotografische visies op Zuid- Limburg, verscheen rond 1932. Hierin bezong Leufkens in exact honderd foto's de schoonheid van zijn geliefde streek. Het boek werd lovend onthaald en tot tweemaal toe heruitgegeven onder de titels Mooi Limburg I en II en Zuid- Limburg/South Limburg. Gedurende negen jaar (1926-1935) woonde en werkte Leufkens in Neder- lands-Indië. In zijn vrije tijd maakte hij er prachtige beelden van de tropische natuur. Hij portretteerde verkopers en mensen die hij ontmoette op straat en bracht de vernieuwing in de stad Batavia in beeld. De mooiste foto's bundelde hij in de fotoboeken Mooi Java en Impressies van Batavia. In 1935 trok Hub. Leufkens met zijn gezin definitief terug naar Nederland. Zijn baan als onderwijzer gaf hij op om zich volledig te kunnen concentreren op een nieuwe carrière als professioneel fotograaf, filmer én uitgever. Rond 1936 maakte hij zijn eerste films, onder andere kleurenfilms over het eiland Marken en reportages van processies in Limburg. Later in zijn loop baan produceerde hij samen met de Polygoonstudio de bekendere films Where they rest en Zuid-Limburg, land van orchidee en nachtegaal. Leufkens' fotowerk is behalve in boekvorm ook op grote schaal verspreid in de vorm van prentbriefkaarten. Hij leverde bovendien beeldmateriaal voor toeristische folders van onder meer Heerlen, Maastricht en Valkenburg. Het meeste succes had Leufkens naar eigen zeggen met een foto van het beeld de Sterre der Zee in de Onze Lieve Vrouwe Basiliek van Maastricht. In veel gemeen tehuizen, katholieke scholen, kloosters en huiskamers hing een afdruk van zijn hand, en hij verkocht talrijke prentbrief kaarten en bidprentjes met de afbeelding. Idyllische beelden van het Limburgse i educatie en communicatie! platteland en het katholieke geloof vormden de rode draad in Leufkens' oeu vre. Toch had hij ook oog voor de esthe tiek van industriële onderwerpen. Dit resulteerde in opmerkelijke fotore portages van de Philipsfabrieken in Eind hoven, de ondergrondse en bovengrond se activiteiten in de Limburgse steenkool mijnen en de nieuwe woonwijken in onder meer Heerlen en Venlo. Leufkens' foto's zijn goudmijntjes voor de cultuurhistoricus. Leufkens ont leende zijn inspiratie immers aan de alle daagse werkelijkheid om hem heen. Zijn werk draagt daardoor sporen van zijn leefomgevingen, die net een boeiende evolutie doormaakten. De opkomende industrie, de heropleving van de katho lieke kerk en de sterke groei van het toe risme waren ontwikkelingen die tijdens de eerste helft van vorige eeuw in Limburg niet onopgemerkt bleven. Ondernemend kunstenaar Hub. Leuf kens speelde in op deze ontwikkelingen door te werken in opdracht van bedrij ven, katholieke organisaties en toeristi sche diensten. Ook op eigen initiatief gaf november 2006 hij prentbriefkaarten en films uit die inspeelden op de actualiteit. Ook op esthetisch vlak is zijn werk de moeite waard. Leufkens begaf zich immers in het spanningsveld tussen pic- turalisme en de Nieuwe Fotografie. Zijn foto's van de schoonheid van het arcadi sche Limburg sloten qua thematiek (en soms ook qua beeldvorming) nauw aan bij de picturale traditie in de fotografie. Maar hij koos ook modernistische onder werpen als machines en mechaniek, industrie, moderne architectuur en het drukke verkeer in de stad. Verder experi menteerde hij met beeldcompositie en standpunt. Leufkens liet zich hierbij inspireren door de vernieuwende ideeën van de Nieuwe Fotografie. Hoewel pictu- ralisme en Nieuwe Fotografie twee stro mingen waren die met elkaar op gespan nen voet stonden, verenigde Leufkens ze in zijn beeldvorming en ontwikkelde een eigen, specifieke beeldtaal. Ondanks de waardering die Leufkens tijdens zijn leven genoot, werd hij later nauwelijks vermeld in overzichtswerken van de geschiedenis van de Nederlandse fotografie. Het feit dat zijn werk zich niet laat vangen binnen de bestaande kaders van picturalisme versus Nieuwe Fotografie, en dat de Nieuwe Fotografie lange tijd de norm was, is daar mogelijk een verklaring voor. Het is echter juist zijn eigenzinnige beeldvorming die hem tot zo'n bijzonder kunstenaar maakt. Leufkens was een on dernemende persoonlijkheid met een ster ke identiteit, die actief was in een periode waar de Nieuwe Fotografie de strijd aan ging met een picturale fotografische tradi tie. Bovendien bevond hij zich in een sterk veranderende omgeving, waar traditie en moderniteit met elkaar in dialoog traden. Leufkens ontwikkelde een eigen fotografi sche visie om de hem omringende werke lijkheid in beeld te brengen. Zijn werk heeft daardoor een grote cultuurhistori sche en fotografiehistorische waarde, maar bezit ook een belangrijke esthetische kwa liteit, die het meer dan de moeite waard maken zijn werk opnieuw onder de aan dacht te brengen. ÈSaBSS ill'—i i "—uiTl Door Leentje Mostert* Tijdgenoten typeerden de Heerlense foto graaf en filmer Hub. Leufkens (1894-1962) als een groot en veelzijdig kunstenaar, een man die schoonheid wist te ontdekken waar men die niet vermoeden zou, iemand die zijn toeschouwers leerde 'zien'. Leufkens' werk werd indertijd hoog gewaardeerd. Zijn foto's van Limburg raakten wijd ver spreid en Leufkens drukte zijn stempel op de beeldvorming van Limburg in de periode 1920-1960. Toch bleef een nationale erken ning na zijn dood uit en zijn oeuvre raakte min of meer in de vergetelheid. Molen bij Ubachsberg. Foto van Hub. Leufkens. Omvangrijk archief Bronsgroen en anders zwart Verkoper in Indonesië. Een ondernemend kunstenaar Idyllisch en industrieel Mijnwerker met pikeur. KH.U.IPS „11 1,1 .III „il KI Hl t*;« «a - ill3 - jj fi it 3 Sir V r gal "UfH s* 1 «i I?" 5 "M jl W i Tussen traditie en moderniteit archievenblad De Philips lichttoren in Eindhoven. Eigenzinnige beeldvorming Leentje Mostert is freelance onderzoeker cultuurwe tenschappen. november 2006 archievenblad

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2006 | | pagina 15