"Slapende handen en brandende ogen" Ismail Kadare en 'het archief' archieven en collecties beschikt. Deze archiefdienst duikt elders op als een metafoor van zichzelf: [a] ls het Tabir Serail [het Dromenpaleis] een slaap is in vergelijking met het leven, is het Archief een nog diepere slaap binnen het Tabir. ...J Kortom, het is een slaap binnen de slaap" [Dp 158]. Het archief als een instituut waarmee de machthebbers hun gezag en legitimiteit van geweld uit oefenen door de onderdanen van het Keizerrijk te intimideren en te bespione ren. Het verhaal De Nis der Schande, dat in de negentiende eeuw speelt, heeft betrek king op de ontworsteling van Albanië aan het Osmaanse Rijk. Hierbij zet het Osmaanse Rijk verschillende instellingen in die zich op de een of andere wijze bezighouden met de onderdrukking van de bevolking. Het Nationaal Centraal Archief is er een van. Cultuur en traditie, nationale kleding en zelfs de eigen taal worden verboden en uitgeroeid. Het spe cialisme van het archief is het bestuderen van de methoden om het nationale bewustzijn van opstandige provincies te onderdrukken [NS 23]. De absolute ver nietiging, "de absolute nultoestand" ofwel territorialisering, omdat de essentie is dat een vaderland veranderd wordt in een territorium [NS 140], In de roman Koude bloemen in maart zien we een land in opperste verwarring, waarin de oude bloedwraak weer tot leven komt en de kanun weer zijn intrede doet [Kbm 81], althans, als het 'bloedboek' zal worden gevonden. En gevonden moet het wor den, omdat de Albanese Nationale Partij heeft geëist "dat het eeuwenoude gewoonterecht in het nieuwe Wetboek van Strafrecht diende te worden geïnte greerd" [Kbm 185]. Maar het boek is weg en niemand heeft een idee waar het bloedboek zich bevindt: "[j]e hoort over al dat ze ernaar op zoek zijn. En dat ze zelfs een paar keer de geheime staatsar chieven hebben doorzocht. Maar dat is nou juist het rare: niemand schijnt te weten waar die archieven eigenlijk zijn." [Kbm 86-87]. In De Nis der Schande bevolken amb tenaren, afdelingshoofden en een direc teur het Nationaal Centraal Archief. Over de afdelingshoofden wordt niet bijzon- Net als bij Frans Kafka en George Orwell zijn organisaties bij Kadare vaak (imaginaire) bureaucratische organisaties die op de voorgrond treden. Zo is er spra ke van een Centrale Bibliotheek die gezag uitoefent over de geheime dienst en de castratie van nieuwe eunuchen [GM 51]. archieven en collecties der veel verteld; het zijn de directeur en de ambtenaren die centraal staan. "De directeur, Kurt Effendie [letterlijk: mijn heer Kurt], bracht volle uren door in de centrale hal, de koepel, en werd elke drie maanden door de sultan zelf in particu liere audiëntie ontvangen, zonder dat iemand wist wanneer en waarom" [NS 133]. De directeur van het Nationaal Centraal Archief behoort samen met de ambassadeurs en de hoofddirecteuren van verschillende instellingen tot de machtigste heersers van het Osmaanse rijk [NS 75]. In De piramide wordt een tipje van de sluier opgelicht over de per soon van de archivaris. Daar is hij een bejaarde, halfblinde schrijver [P 8]. Niet onbelangrijk is te weten dat voor "belangrijke functies zoals bij het archief, de politie of in het paleis van de farao men het afsnijden van de tong als voorwaarde aanvaardde" [P 89], Het Dromenpaleis als instituut is actief in het acquireren van de dromen. De dromen worden door medewerkers van het Dromenpaleis verzameld of door de dromers spontaan ingestuurd [Dp 37; GH 296, 309]. Zelfs de dromen van de sultan ontsnappen niet aan hun gezag, omdat het op schrift stellen daarvan door een droomopschrijver bij wet is geregeld [Dkd 254, 255]. In de regel wor den dromen in de ongeveer 1900 onder afdelingen van het keizerrijk vooraf geschift voordat de overgebleven dro men naar het Dromenpaleis worden gestuurd [Dp 27J. Dag in dag uit rijden koeriers heen en weer. De actieve hou ding van het Dromenpaleis is vergelijk baar met die van het Nationaal Centraal Archief uit De Nis der Schande, maar staat in contrast met het Verblindingsbureau. Door en binnen dat bureau wordt het 'boze oog onderzoek' ver richt. De passieve houding van het Verblindings bureau is te verklaren uit het feit dat door ingezete nen een verzoek tot ver blinding van een derde persoon moet worden gedaan of, zoals dat heet, het overgaan tot "onto- ging [en| het was voor het eerst dat dit woord in een officieel document werd gebruikt" [Vd 193]. Nagenoeg alle afdelingen in het Dromenpaleis houden zich bezig met het maken van keuzes. De selectie van de waardevolle en waardeloze dromen vindt plaats bij de 'afdeling Selectie'. Naast de eerder genoemde 'afdeling Interpretatie', waar alle waardevolle dromen worden behandeld, bestaat er een "afdeling Geheime Tabir die zich bezighoudt met het bewerken van de dromen die de mensen niet zelf sturen, maar die de staat zich met eigen middelen en methodes verschaft" [Dp 36]. Verder is er nog een afdeling waar "elke vrijdag uit de dui zenden en duizenden dromen die zijn aangekomen en gedurende de week zijn bewerkt, die éne, meest waar devolle wordt gekozen, die met een eenvoudige, maar op een zeer oude traditie berustende ceremonie aan de vorst wordt gepresenteerd", de 'meesterdro- men' of 'opperdromen' [Dp 39]. De werkzaamheden bij het Dromenpaleis verschillen niet veel van die bij het Nationaal Centraal Archief uit De Nis der Schande. Het normale werk in het Centraal Archief bestaat namelijk uit uren lang broeden op documenten tot dat je slapende handen en brandende ogen krijgt [NS 125]. Uit angst voor de toorn van de sultan wordt er zelfs 's nachts gewerkt [NS 128], Over selectie en vernietiging bij het Nationaal Centraal Archief bestaat verschil van mening: sommige archivarissen menen dat ten minste in één dossier in het Staatsarchief de taal van de onderdrukte volkeren bewaard mag blijven, anderen echter houden vol dat dat nergens toe dient en dat zo bovendien het risico van het weer tot leven komen van de ex-taal blijft bestaan. Deze laatste opvatting krijgt de overhand [NS 135]. Naast de vernietiging van taal en cultuur van opstandige volkeren wordt in De Nis der Schande vervolgens dus ook de neer slag daarvan in de dossiers vernietigd, opdat er niets van het historische geheu gen overblijft. Het is de directie van het archief die de getuigenissen beheert omtrent alle toegepaste procedures en methoden van denationalisering, en dus ook van de archiefvernietiging. Verschillende gegevensdragers die door de tijd heen zijn gebruikt komen voor: keitabletten, papyri, perkamenten en papieren. De papieren zijn vergeeld [WbD 105], papyri verminkt [P 9], decre ten beschimmeld [NS 122] en kleitablet ten loodzwaar en onhandig, zodat zelfs voor een brief "op zijn minst tien a vijf tien tabletten" nodig zijn, waardoor deze bij transport op een kar "op z'n minst door twee buffels getrokken zou moeten worden, zonder ander ongerief mee te rekenen" [P 117], En dan de duurzaamheid: "De papyrus sen en de dagelijkse voorwerpen ver ouderen", maar de piramide zelf verte genwoordigt het gemeenschappelijke geheugen van het land [P 15]. Dat gemeenschappelijke geheugen wordt ook vertegenwoordigd in het archief van het Dromenpaleis. Een archief voor de eeu- Lees verder op pagina 27 25 Door Hans Waalwijk* Absolute nultoestand Archivarissen en archiefmedewerkers Titels romans, novellen en verhalen die in dit artikel de revue passeren, gerangschikt op afkorting Afkorting Jaar voltooiing of Titel en jaar van publicatie eerste publicatie in het Nederlands Of van een Verblindingsbureau dat belast A 1995 De Adelaar (Amsterdam 1996) is met het in ontvangst nemen van aan Bia 1982 Een breuk in april (Amsterdam 1993) giften om iemand blind te maken, maar Bmdb 1981 De brug met de drie bogen (Amsterdam 1985) dat ook fungeert als een 'gezellige ont Dkd 1995 'De diefstal van de koninklijke droom', in: moetingsplaats' [Vd 199]. De feestcommissie, 251-266 Het Dromenpaleis is een geregeld terug DH 1981 Dossier H. (Amsterdam 2000) kerend instituut [GH 296, 309; NS 179- Dj 1985 Het donkere jaar (Amsterdam 2002) 180; Dp; HS 63; Dkd 251-266] en is "één Dp 1981 Het Dromenpaleis (Amsterdam 19952 [1990]) van de belangrijkste instellingen van ons FC 1977 'De feestcommissie', in: De feestcommissie, 133-187 Keizerrijk", het Osmaanse rijk, en boven GH 1977 'Het Geslacht Hankoni', in: De feestcommissie, 267-337 dien "een van de pijlers van de staat" [Dp GM 1993 'De Grote Muur', in: De feestcommissie, 37-60 18, 20]. Het Dromenpaleis fungeert als HS 1994 'De Hagia Sophia', in: De feestcommissie, 63-80 een archief voor het acquireren, ordenen, Kbm 2000 Koude bloemen in maart (Amsterdam 2004) selecteren en onderzoeken van dromen Kss 1985 Kroniek van de stenen stad (Amsterdam 20055 U990D van alle inwoners van 'het Keizerrijk'. Het NS 1978 [1989] De Nis der Schande (Amsterdam 1991) Dromenpaleis is erop ingericht om aan te Ob 1983 'De ongeluksbode', in: De feestcommissie, 97-132 geven of de 'eigenaar' van een droom Ovv 1983 'De opheffing van het vervloekingsambt', in: moet worden geëlimineerd indien zijn of De feestcommissie, 339-345 haar droom als staatsgevaarlijk wordt P 1988-1992 De piramide (Amsterdam 1993) beschouwd. Het Dromenpaleis dus deels RT 1969-1970 De Regentrommen (Amsterdam 1974) als metafoor voor een archief, waarbij het Vb 1983 De versteende bruidsstoet (Amsterdam 2000) paleis zelf ook nog over een archief De Albanese schrijver Ismail Kadare, winnaar van de Man Booker International Prize 2005 (fotoJ.Foley-Opale). archievenblad november 2006 Vorig jaar ontving de Albanese schrijver Ismail Kadare (1936) de Man Booker International Prize. Reden om het oeuvre van Kadare - spreek uit Kadaré' - de revue te laten passeren, want in een aanzienlijk aantal van zijn 35 in het Nederlands ver taalde romans, novellen, verhalen en essays2 komen archivarissen, archieven en archiefwerkzaamheden voor. Landschap in Albanië. Het werk: verzamelen Selecteren en vernietigen Materiële staat Gezicht op Gjirokastran in Albanië, de geboorteplaats van Ismail Kadare. november 2006 archievenblad

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2006 | | pagina 12