kv3n
KVAN nieuws
koninklijke vereniging
van
irchivarissen in nederlarx
Voor het voetlicht: Max van Essen
Voormalig hoofd Beeld Geluid GAR
Max van Essen is nog net in oorlogs
tijd geboren op 17 maart 1945 in
Schoonhoven. Hier woont hij nog altijd
met zijn vrouw Jannie. Hij leerde de
kneepjes van het fotovak aan de
Fotovakschool in Den Haag. Later volg
de hij nog diverse gespecialiseerde cur
sussen op zijn vakgebied. Na de theorie
en opleiding begon het echte werk bij
fotografen in Schoonhoven en Gouda.
Later werd het de Leger Film- en
Fotodienst (LFFD) te Den Haag. Max ver
anderde hierna van werkgever en werd
fotograaf bij de centrale bibliotheek van
de Technische Hogeschool Delft. Zijn
laatste werkgever werd het Gemeente
archief van Rotterdam. Hier vond hij
zijn plek, getuige zijn lange dienstver
band.
Bij het Gemeentearchief kwam hij
via een sollicitatie op een vacature als
fotograaf in dienst. Hij begon met repro
ductiewerkzaamheden van oude foto's
en het verzorgen van bestellingen door
het publiek en het maken van foto's en
afdrukken voor allerlei tentoonstellin
gen. Later is dit uitgebreid met het vast
leggen van het stadsbeeld in fotografie.
Met andere woorden: het vastleggen van
onder andere situaties die wijzigden en
gebouwen die gesloopt werden. Maar
met vastleggen komt men tegenwoordig
niet ver meer. Er dient te worden
gewaakt dat wat is vastgelegd over heel
veel jaren ook nog door het nageslacht
te raadplegen is. Een bekend probleem
anno 2006. In de loop van de tijd is een
verschuiving van de middelen opgetre
den; naast video en film is de nadruk
ook meer op de conservering en de
'preservering' komen te liggen.
De laatste jaren heeft Max ook de grote
verschuiving van de analoge fotografie
naar de digitale fotografie en de daarbij
horende problemen van de digitale
houdbaarheid en opslag aan den lijve
ondervonden. Hij gaf tot aan zijn
afscheid leiding aan de cluster beeld en
geluid als eerste medewerker binnen de
afdeling Atelier Materieel Beheer
(AMB), waar met name veel onderzoek
wordt gedaan naar de conservering en
de restauratie van bedreigde dragers.
Max heeft hierdoor een schat aan ken
nis opgebouwd.
Hij heeft ook buiten zijn feitelijke werk
zaamheden meegedraaid in diverse
werkgroepen binnen zijn vakgebied. Hij
was lid van de projectgroep E-depot
2004 van het Gemeentearchief
Rotterdam en speelde ook een rol bin
nen de filmweekcommissie.
Ter gelegenheid van zijn afscheid
organiseerde het Nationaal Overleg
Audiovisuele Archieven (NORAA) in
samenwerking met het Gemeentearchief
Rotterdam een themadag die Max werd
aangeboden. Diverse problemen bij de
conservering van AV-materiaal kwamen
op deze dag voor het voetlicht. Max ver
zorgde zelf ook een presentatie.
De dagvoorzitter was Harry Romijn,
adjunct-directeur Groninger Archieven
en voorzitter van NORAA. Na de inloop
en een welkom door Jantje Steenhuis,
gemeentearchivaris en voorzitter van de
DIVA-sectie Audiovisuele Archivering,
verzorgde Harry Romijn een inleiding.
Zoals reeds vermeld was Max ook een
van de sprekers. Hij hield een verhaal
over zijn onderzoek naar verzuurde
films. Anouk de Haas, beheerder AV-
documenten GAR, gaf een vertoning
van de gerestaureerde film 'Toets'. Na de
lunch was de aandacht voor Hay
Janssen, van de firma Janssen uit Venlo,
die een demonstratie gaf van het over
zetten van verkleurde films naar zwart
wit. Giovanni Fossati, conservator van
Filmmuseum Amsterdam, had als onder
werp van zijn lezing 'Digitale filmrestau
ratie: nieuwe mogelijkheden en nieuwe
problemen'. Tom Dalderop, hoofd facili
teiten RTV-Rijnmond, Wilma van
Giersbergen, hoofd Atlas GAR, en Max
vertelden over hun praktijkervaring met
het overzetten van cassettebandjes van
Radio Rijnmond naar audio-cd.
Ter afsluiting van de themadag volgden
voor belangstellenden een rondleiding
door het Gemeentearchief en een
demonstratie van de Telecine. Tijdens de
receptie die volgde was er gelegenheid
op Max te toasten en hem de hand te
schudden. Ook zijn collega's van het
Gemeentearchief zetten hem tijdens
deze receptie extra in het zonnetje.
34
koninklijke vereniging van archivarissen in nederland
SNAAI'er in beeld: Marieke Kroonen
Marieke Kroonen (27) rondde eind
2001 haar studie maatschappijgeschiede
nis in Rotterdam af. Zij werkte vervol
gens bij de Pasar Malam Besar in Den
Haag als theaterprogrammeur van het
Bibit-Theater (lezingentheater). In 2003
maakte zij de overstap naar het Haags
Gemeentearchief, waar zij momenteel
werkt als medewerker Team Archieven.
Hierbij studeert zij archiefwetenschap
aan de Universiteit van Amsterdam en
hoopt haar scriptie in de herfst van 2006
af te ronden.
De bijeenkomsten van SNAAI zijn
goede gelegenheden om weer bij te pra
ten met medestudenten, om nieuwe
mensen in het vak te ontmoeten en erva
ringen over studie en werk te delen. De
activiteiten die SNAAI organiseert zijn
leuk en leerzaam. Vorig jaar ben ik mee
gegaan met een rondleiding in het
Koninklijk Huisarchief en in maart heb
ik de scriptiemiddag in het Nationaal
Archief bijgewoond. Ga zo door SNAAI!
Vanuit mijn geschiedenisachter
grond, ik heb maatschappijgeschiedenis
in Rotterdam gestudeerd, was ik al geïn
teresseerd in een baan in het archiefwe
zen. Na wat sollicitaties ben ik uiteinde
lijk eerst terecht gekomen bij de Pasar
Malam Besar in Den Haag. Dit was voor
mij een unieke kans om de Indische cul
tuur, die ook deel van mijn eigen familie
achtergrond is, beter te leren kennen.
Vervolgens kreeg ik de kans om bij het
Haags Gemeentearchief te komen wer
ken, op voorwaarde dat ik ook de master
archiefwetenschap in Amsterdam ging
volgen. De combinatie van werken en
studeren is zwaar, maar ik vond het een
leerzame combinatie om zowel theorie
als praktijk tegelijk te leren kennen.
Momenteel ben ik mijn scriptie aan het
schrijven over het onderwerp het kopen
van archieven in Nederland en Engeland.
Het is interessant om de Nederlandse
praktijk te vergelijken met de archief
praktijken in andere landen.
Als aansluiting op de studie archiefwe
tenschap hoop ik in 2007 de Stage
Technique International d'Archives in
Parijs te kunnen doen. Dit is een stage
van tweeënhalve maand waarin je kennis
maakt met de Franse archiefpraktijk en
de praktijk van andere landen, een
geweldige kans om eens buiten het
Nederlandse werkveld te kijken.
Mijn werk bij het Haags
Gemeentearchief is heel afwisselend. Eén
dag in de week werk ik op de studiezaal
van het Gemeentearchief. Hierdoor krijg
ik een goed beeld van de manier waarop
mensen zoeken naar bronnen en welke
struikelblokken zij daarbij tegenkomen.
Tegelijkertijd leer ik zelf ook veel over de
collecties van het Haags Gemeen
tearchief. Daarnaast inventariseer ik par
ticuliere archieven. Sinds een aantal
maanden is een collega mij aan het
inwerken voor de taak acquisitie van par
ticuliere archieven. Regelmatig hebben
wij inventarisatieklussen buiten de deur.
Samen met de medewerkers van een
organisatie gaan wij dan op locatie een
archief inventariseren. Een van de voor
delen van het inventariseren met hulp
van de organisatie is dat je ter plekke vra
gen kunt stellen over de organisatiestruc
tuur. Bovendien is het archief meteen
grotendeels toegankelijk gemaakt als het
overgebracht wordt naar het Gemeen
tearchief.
Naast deze werkzaamheden ben ik amb
telijk secretaris van het Straat-, Buurt- en
Stadspublicatiefonds. In de afgelopen
twee jaar konden mensen bij dit fonds
subsidie aanvragen voor het uitgeven
van een boek over een straat of buurt in
Den Haag. De boekjes moeten de trots op
de straat, buurt of stad bevorderen. Voor
de komende vier jaar zullen de boekjes
verschijnen in een serie stadspublicaties.
Hiermee worden de boekjes beter her
kenbaar en zullen ze een groter publiek
bereiken.
Een van de doelen die ik voor mijzelf
op dit moment heb gesteld is het afron
den van mijn studie. Mijn werk bij het
Haags Gemeentearchief biedt mij nog
vele uitdagingen en bovendien werk ik
hier met veel plezier. Concrete plannen
voor de langere termijn heb ik nog niet.
Ik hoop in mijn loopbaan allerlei aspec
ten van het vak te leren kennen en wel
licht eens een periode in het buitenland
te kunnen werken.
35
archivarissen
Na een dienstverband van ongeveer 35 jaar
heeft Max van Essen op dinsdag 30 mei jl.
afscheid genomen als hoofd afdeling Beeld
Geluid van het Gemeentearchief
Rotterdam (GAR). Hij ging niet via de ach
terdeur naar zijn nieuwe levensfase. Met
een themadag en in het bijzijn van vele
collega's uit het audiovisuele Nederlandse
archieflandschap werd hij uitbundig uitge
luid.
Conservering
Programma
Harry Strijkers
archievenblad
juni 2006
o/an
archivarissen
Wat betekent de SNAAI voor jou?
Waarom heb je gekozen voor de opleiding
archivistiek?
Vertel eens iets over je werk?
Wat hoop je in de toekomst te bereiken?
juni 2006
archievenblad