Als kwaliteit telt! DOX Over audiovisuele bibliothecaire en collecties Support Klanten: mijn digitaal museum Digitaliseren van collecties lllAf 1 111 fTl I I d.m.v. data entry van registratiekaarten, inventarisboeken en data conversie van mW III mJF oude bestanden LUwU CI I IIVC 111IV Digitaliseren van collecties d.m.v. data entry van registratiekaarten, inventarisboeken en data conversie van oude bestanden Registratie van (museum)collecties Detachering Digitale nieuwsbrieven Gebruikersonderzoek Consultancy en Coaching, advies, projectleiding en training op maat Onze aanpak is kwalitatief, innovatief en kostenbesparend. rr.'rr.Tr.'r U kunt ons inschakelen voor: column De vraag die ik mij als archivaris-nieuwe- stijl, met tot op heden voornamelijk ervaring aan de dienstverlenende zijde van het vak, regelmatig stel, is: hoe krijg ik een bezoeker snel van zijn vraag naar een antwoord? Vanuit de praktijksituatie (vier jaar dienstverlening voor het RA Tilburg) heb ik ervaren dat archiefbronnen daarbij lang niet altijd het beste startpunt zijn. Een flink aantal bezoe kers schrikt terug voor de complexiteit van de toegang en de bron of stelt een vraag die een voudigweg niet direct vanuit een archiefbron te beantwoorden is. U kent ze ongetwijfeld: heeft u iets over de geschiedenis van X? Ik moet een werkstuk schrijven over mijn straat Y, heeft u iets klaar liggen? Heeft u informatie over monu ment Z? Een bezoeker komt onbevangen bin nen in de studiezaal of belandt via Google op de website van het archief en is veelal niet voorbereid op de wor steling met toegangs systemen, het aanvra gen van stukken en het lezen en interpreteren van de ruwe, onbewerkte informatie waaruit een archief bestaat. De studiezaalmedewerker, gedrild in klantvriendelijkheid en ervaren met de betreffende systemen en procedures, is voor de bezoeker de onmisbare schakel tussen zijn vraag en het antwoord. De stu diezaalmedewerker zal in het persoonlijk contact aan de balie de bezoeker zo goed mogelijk op weg proberen te helpen. De bronnen waar hij naar verwijst en die door dit type bezoeker relatief snel en makkelijk te gebruiken zijn, zijn vaak opgenomen in audiovisuele, bibliothecai re en documentaire collecties. Deze collec ties bevatten materiaal dat eenvoudig raadpleegbaar is. Met behulp van een tijd schriftartikel of historische publicatie, een serie foto's en plattegronden en een knip selmap kunnen bovenstaande vragen effi ciënt en effectief worden afgehandeld. Voor het verhogen van de informatieve waarde, interactiviteit en aantrekkelijk heid van de archiefwebsite zijn vooral audiovisuele collecties bijzonder interes sant. Het succes van de beeldbanken spreekt voor zich. In de nabije toekomst verwacht ik eenzelfde ontwikkeling op het gebied van geluidsfragmenten en bewegend beeld. Dit aansprekende mate riaal is bij uitstek geschikt voor het tegenwoordig zo broodnodige binnenha len van meer bezoekers en nieuwe doel groepen. Een groter publieksbereik, waar de rijksoverheid zo op aandringt, is met deze bronnen naar mijn mening het meest eenvoudig te bereiken. Onze cul tuur wordt steeds meer een beeldcultuur, dus met 'plaatjes' is de virtuele bezoeker beter tevreden te stellen dan met hoog waardige tekstuele informatie. Een kant tekening die hierbij geplaatst moet wor den, is hoever we willen gaan in het bedienen van de 'snac- ker', ofwel de con sumptieve archiefbe zoeker. Het vinden van een balans tussen de 'doet u mij maar een half brood'-mentaliteit van de consumptieve bezoeker en de hou ding van een studie zaalmedewerker die streeft naar meer zelf werkzaamheid, is een van de lastigste proble men van de heden daagse diensteverle- ning. Laten audiovisuele, bi bliothecaire en docu mentaire collecties nu in de kerntaken van een archiefdienst en in de dagelijkse praktijk van werkzaamheden een lage prioriteit heb ben. Een uitzondering is het fotografisch ma teriaal, maar het is opvallend hoezeer in de bedrijfsfilosofie van een gemiddelde archief dienst en de gedachte gang van de meeste archivarissen het pri maat van de Archiefwet nog altijd geldt. Ik wil het belang van het beheer en behoud van archieven zeker niet ontkrachten, maar wil wei aandacht vragen voor het historisch materiaal dat niet procesgebon den is. Het belang van een betere informa tiedienstverlening en een groter publieks bereik wordt in de huidige praktijk van een archiefdienst steeds groter. Audio visuele, bibliothecaire en documentaire collecties spelen hierin een essentiële rol. Laten we daarom deze collecties de aan dacht geven die ze verdienen. 25 ■BBS Ingressus maakt DoniotrotiQ \/on /mi icüi irrAnol lontioc MuseumgoudA, Legermuseum, Stedelijk Museum Amsterdam, Instituut voor Beeld en Geluid, Gemeente archief Amsterdam, Museum De Fundatie, Tresoar, Tropenmuseum, Historisch Centrum Overijssel, Koninklijke Bibliotheek, Instituut Collectie Nederland. Neem voor meer informatie contact op met Ger de Bruyn of Saskia Rutten Ingressus bv, Postbus 2341, 3000 CH Rotterdam. Tel: 010 206 02 60 www.ingressus.nl Adviezen over - Calamiteitenplan archieven - Capaciteitsberekeningen archiefbewaarplaatsen Documentair Structuurplan (DSP) Formatieberekeningen afd. DIV/Interne Zaken Informatievoorziening Archiefbewerking Informatiebeleid Interimmanagement Training en begeleiding PROJECTBUREAU VOOR DOCUMENTAIRE ONDERSTEUNING EN CONSULTANCY Postbus 18 1474ZG Oosthuizen http://www.doxsupport.nl Tel: 0299 - 40 21 30 Fax: 0299 - 40 21 31 E-mail: info@doxsupport.nl DOXsupport is een landelijk werkende organisatie, die zich bezig houdt met dienstverlening op het gebied van documentaire infor matievoorziening. Onze klantenkring bevindt zich voor namelijk binnen de lokale en rijks-overheid alsmede non-profit organisaties. r Door Frieke Flazendonk friekeh@xsztail.nl Tekening: Peter Vlot oktober 2005 archievenblad

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2005 | | pagina 12