Uniek boek met 300 kleurenfoto s uit de jaren 1939 -1946 audiovisueel audiovisueel Hoewel al in 1860 werd geëxperi menteerd met kleurenfotografie, duurde het tot 1937 voordat het voor een select en koopkrachtig publiek mogelijk werd kleinbeeid-kleurendia's te maken. Het maken van diaopnames in kleur bleef voorlopig echter een ingewikkeld en duur proces. De films konden nog niet door de fotograaf zelf worden ontwikkeld en ook de lichtgevoeligheid van de films legde grote beperkingen op aan de afdrukkwaliteit van hetgeen werd gefoto grafeerd. Het flitsen werd pas na de oor log mogelijk en de lichtgevoeligheid van de eerste kleurendiafilms was niet te ver gelijken met de producten die later zijn gemaakt. De eerste kleurenfilm van Agfacolor had een lichtgevoeligheid van slechts 5 DIN (2,5 ASA). Pas in 1946 kwam Kodak met een film op de markt die door de fotograaf zelf ontwikkeld kon worden. En het duurde tot 1967, voordat de eerste kleurenfilm met een lichtgevoe ligheid van 500 ASA op de markt kwam. Kleurenfoto's van het einde van de jaren dertig en uit de jaren veertig zijn daarom zeldzaam en kleurenfoto's van het dage lijks leven tijdens de bezetting zijn al helemaal zeldzaam. De meeste kleurenfo to's uit de Tweede Wereldoorlog zijn afkomstig van oorlogsfotografen en heb ben daarom vooral betrekking op oor logshandelingen. Toch bestaat er een grote collectie kleu renfoto's uit de jaren van de bezetting van Nederland. De in Maastricht geboren fotograaf en cineast Alphons Hustinx (1900-1972) bezocht gedurende de bezet tingsjaren meer dan 150 steden en dor pen in Nederland om er zijn kleurenfilm 'Kleur en Glorie onzer Tropen' te laten zien. Die kleurenfilm over Nederlands- Indië had hij in 1938 gedurende een zes maanden durende reis opgenomen. Kleurenfilms waren in deze jaren zeer uit zonderlijk. Hustinx' film was de eerste kleurendocumentaire over Nederlands- Indië en zowel voor de oorlog als tijdens de eerste oorlogsjaren trok de film veel belangstelling. Overal waar Hustinx zijn film in Nederland vertoonde, maakte hij met zijn Leica kleinbeeldcamera diaop names. Zo ontstond een unieke collectie van meer dan 2.000 dia's: de grootste par ticuliere verzameling kleurenopnames in Europa uit de Tweede Wereld oorlog. Bij het overlij den van Alphons Hustinx erfden twee neefjes res pectievelijk de fo tocollectie en de films. De dia's en foto's kwamen te recht bij Lodewijk Imkamp, wethouder te Roermond. Van doosjes vol dia's nam hij lange tijd aan dat het familiekiekjes betroffen. Maar toen hij die dia's beter ging bekijken, bleken dit opnamen uit de bezettingstijd te zijn, in kleur. Hij nam contact op met het NIOD, waar men wat lacherig deed over zijn vondst: Meneer, u hebt geen kleurenfoto maar een zwart-wit foto die ingekleurd is! Niets was minder waar en Imkamp wist dat hij een schat aangeboord had. Zijn grote streven: de foto's moeten tot hun recht komen als mede het verhaal over zijn oom. Hoewel het bestaan van de collectie reeds langer bekend was, konden de dia's nu als gevolg van verbeterde digitale restaura tietechnieken door het Roermondse bedrijf X-CAGO zodanig worden geres taureerd dat de opnamen hun oorspron kelijke kleur weer terugkregen. Een volle dig manjaar was gemoeid met de restau ratie van de circa 2.000 opnames: de beelden werden opgeschoond en de ver kleurde dia's werden waar nodig onder zocht op kleurrestanten om de oorspron kelijke kleurstellingen te herstellen. Bovendien kon voor het eerst niet alleen worden geput uit de volledige collectie kleurenopnames van Hustinx, maar ook uit zijn uitgebreid persoonlijk archief. Zo kon voor het verhaal achter de foto's gebruik worden gemaakt van de minuti euze dagboeken en aantekeningen van Alphons Hustinx. Daarmee werd het ook mogelijk het - avontuurlijke - levensver haal van Hustinx te schetsen. Uit de col lectie is een selectie gemaakt van een 300-tal opnames die X-CAGO in een 200 pagina's tellend boek met de titel Kleur in Donkere dagen. Het dagelijks leven in Nederland in kleur tijdens WO II heeft uit gegeven. De kleurenopnames uit de jaren van oorlog en bezetting brengen het verleden dichterbij, maken het tastbaar. Kleur in donkere dagen geeft een unieke, kleurrij ke indruk van deze donkere periode uit onze geschiedenis. Boeren bewerken het land, de scharenslijper komt voorbij, kin deren spelen bij de vijver en reizigers wachten op de trein. Beelden, waarop de oorlog ver weg lijkt. Maar de gevolgen van oorlog en bezetting komen steeds nadrukkelijker in beeld. Hoewel Hustinx zonder journalistiek oogmerk leek te foto graferen en beelden van verwoeste steden elkaar afwisselen met toeristische opna mes, had hij een opmerkelijk oog voor het veranderende straatbeeld. De straten worden leger, vreemdsoortige voertuigen komen in beeld, rijen staan voor de win kels en steeds meer propagandaplakkaten en bekendmakingen springen in het oog. Duitse soldaten marcheren voorbij, schuilkelders verschijnen in de stad, de kuststrook wordt ontruimd en de gevol gen van bombardementen worden zicht baar. Een man met een anjer in zijn knoopsgat fietst voorbij. En op een affi che zijn drie letters gekrast: o zo. Beelden, waar een verhaal achter zit. Hustinx had oog voor 'het kleine verzet' en legde nauwgezet het anti-Duitse sentiment vast. Daarbij ging hij geënsceneerde opnames, bijvoorbeeld van een bloemleg- ging bij het monument voor Koningin Emma in Den Haag, niet uit de weg. Kleur in donkere dagen laat de bezettings tijd in kleur zien en vertelt het verhaal bij de opnames. De collectie van meer dan 2.000 dia's vormt een caleidoscoop van kleurige indrukken uit geheel Nederland. Het alledaagse, zoals een joodse naam op de gevel van een Amsterdams pakhuis of een foto met de tekst beperkte bewegings vrijheid voor joden is net zo confronterend als de vanzelfsprekendheid waarmee de Duitse soldaat door het beeld loopt. Veel beelden wekken de indruk van een onge stoorde continuïteit en aanpassing en roepen daarmee de vraag op naar het bij zondere karakter van de bezettingsjaren. Lou de Jong verklaarde, toen hij een eer ste selectie van de opnames zag, dat zijn beeld van oorlog en bezetting een ander zou zijn geweest, als hij de collectie van Hustinx eerder had gezien. 'Soldaat van Oranje' Erik Hazelhoff Roelfzema schreef het voorwoord en merkt daarin op dat voor wie oorlog en bezetting zelf beleefde of zich erin verdiept, de foto's als een serie milde schokken komen: De foto's zijn uniek als individuele kunstwerkjes. Maar hun kracht ligt in het alledaagse, de vele kleine gebeurtenissen - van een boerderij aan puin tot een klein meisje dat haar leven waagt om op Juliana's verjaardag een bloe menhulde te brengen - die ieder op zich de weg heropenen naar deze meest dramatische jaren van onze geschiedenis. Kleur in donkere dagen vertelt ook het kleurrijke leven van Alphons Hustinx. Hij was geen beroepsfotograaf en ook niet opgeleid tot cineast. Na langdurig en met weinig animo een rechtenstudie te heb ben gevolgd, herinnerde na zijn afstude ren in 1930 alleen nog de meestertitel op zijn visitekaartje aan zijn academische vorming. Alphons Hustinx komt uit een bemiddelde Maastrichtse familie en geniet een ongebonden leven van verre reizen, filmen en fotografe ren. Enthousiast stort hij zich in 1937 op de mogelijkheden die de kleurenfotografie biedt als de eerste kleuren(dia-)films op de markt komen. Spoedig filmt hij ook in kleur. Voor verschillende dagbladen schrijft hij reisverhalen en verlucht die met eigen foto's en tekeningen. Nog voordat hij afstudeert, reist hij in een luxe Lancia en Ford A Roadster met vrienden door ge heel Europa. In 1932 onderneemt hij een avontuurlijke autoreis naar Afghanistan en in 1934 reist hij naar Zuid-Afrika en Brits Rhodesië. In 1933 is hij als gast van de nazi's in Duitsland en woont hij als één van de weinige Nederlandse journa listen in Neurenberg het eerste partijcon gres van de nazi's na de machtsovername door Hitier bij. In 1938 trekt hij zes maanden door Indië om in opdracht van de Stoomvaart Maatschappij 'Nederland' de eerste kleu renfilm over Nederlands-Indië te maken. De film is bijzonder populair en Alphons reist door het hele land om aan de hand van zijn film het reizen met de luxe mail boten naar de Gordel van Smaragd te promoten. Ook als de oorlog uitbreekt, gaat hij daarmee door. Hij verdient er een goede boterham mee. Maar zijn bewe gingsvrijheid wordt steeds meer beperkt. Na de Japanse inval in Indië verbieden de bezetters het vertonen van de film. Het reizen wordt steeds moeilijker en in 1944 praktisch onmogelijk. Zijn woonplaats Roermond is sedert september 1944 een frontstad. Alphons duikt onder als de bezetter de mannelijke bevolking van Roermond ronselt om te werken in Duitsland. In januari 1945 onderneemt hij een levensgevaarlijke tocht over de Maas naar bevrijd gebied. Als één van de weinige Nederlanders beschikt hij gedu rende de bezettingstijd en tijdens de bevrijding over een groot aantal diafilms, waardoor hij ook de bevrijdingsfeesten in verschillende dorpen en steden in Nederland uitgebreid weet vast te leggen. Na de oorlog vervolgt hij zijn leven van verre reizen en filmen. Kleur in donkere dagen laat u kennis maken met vele kleurenopnames uit de periode 1939 - 1946 uit geheel Neder land, verrijkt met het oorlogsverslag van een boeiende wereldreiziger. De kleuren film van Nederlands-Indië is eveneens geconserveerd en van ondertitels voor zien. X-CAGO scant en digitaliseert archieven, waaronder fotocollecties. Met behulp van speciale technieken worden kranten gescand en op het internet gepu bliceerd, die artikelsgewijs raadpleegbaar zijn. Deze cliptechnologie kan ook heel efficiënt voor knipselarchieven gebruikt worden. snel» m f\ <fv ir1 i ISBN-io: 9078074019 ISBN-13: 9789078074014 W 'Kleur in donkere dagen' Door Loek Kreukels* Enige jaren geleden werd een unieke foto- en filmcollectie van kleurendia's uit de bezettingstijd ontdekt. De foto's van foto graaf en cineast Alphons Hustinx bleken zo uniek, dat door de particuliere eigenaar naar mogelijkheden werd gezocht om de collectie digitaal te ontsluiten en te conser veren. Bovendien werden de kleurendia's toegankelijk gemaakt middels de uitgave van een fotoboek door het Roermondse multimediabedrijf X-CAGO. Een indrukwekkende getuige van de oorlogsverwoestin gen is deze langgerekte gevel in Den Haag, zwaar bescha digd, het dak is eraf, op enkele plaatsen kun je door het gebouw heenkijken. Er is werk te over in de bouw. Den Haag, juli 1946. Foto: dia-archief mr. A. Hustinx. Digitalisering en res tauratie De bezettingstijd in kleur De fotograaf WEHRH*(HT:H'BR:Un0 P0L PAHHE8CE HIIEJ1 WMHIBBOn winut uMum in tutnm «nwi uw ms khkiu sine AUStMIIlKII MOID Voetgangers en fietsers moeten wachten bij de brug over de IJssel. De bezettingsmacht heeft voorrang. Kampen, 24 april 1941Foto: dia-archief mr.A. Hustinx. Loek Kreukels is freelance historicus. ALPHONS HUSTINX LOEK KREUKELS '-■ET DAGELIJKS' LEVEN IN NEDERLAND TIJDENS WOU Kleur in donkere Dagen Het dagelijks leven in Nederland tijdens WO 1 Auteur: dr. Loek Kreukels Verkrijgbaar via de boekhandel of bij X-CAGO bv, Roermond, tel. (0475) 354 060, www.x-cago.com 20 archievenblad oktober 2005 oktober 2005 archievenblad

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2005 | | pagina 10