LA1 literatuur De missie. De kruispunten van Harry 'Cuby' Muskee Voor een talrijk publiek. Honderd jaar Koninklijk 's-Hertogenbosch Mannenkoor 40 Golden Earring. Rock die niet roest literatuur Eendracht maakt macht, 125 jaar muziekgezelschap de Harmonie Barneveld, 1879-2004 Signalementen door Patricia Böschen, Harry Strijkers en Peter Sijnke. Jeroen Wielaert Uitgeverij 521, Amsterdam, 2003 ISBN 90-769-2774-X, 256 blz., 24,90 De missie vertelt het levensverhaal van Harry Muskee (Assen 1941) én meer dan dat: het behelst tevens de historie van Harry's band Cuby Blizzards. Daaraan ontleent dit fraai uitgegeven boek (gebonden met stofomslag) dan ook zijn belang. Het is een document over de recente vaderlandse popgeschie denis. Er verschijnen weinig biografieën van popcoryfeeën in de Lage Landen - de laatste jaren bijvoorbeeld de boeken van Bart Chabot over Herman Brood, Wally Tax. Tot hier en dan verder door Ettie Huizing (1998) en Captain Disaster. Leven lijden van Ferre Grignard (door Bart Plouvier en Wigbert van Lierde, 2002). De missie opent veelbelovend met een ode Voor Harry) door Relus ter Beek, commissaris van de koningin in Drenthe, en een eerste hoofdstuk waarin Harry 'Cuby' Muskee op zoek gaat naar het graf van Sonny Boy Williamson in Mississippi. Maar daarna zakt het boek, ondanks de enigszins pretentieuze hoofdstuktitels, helaas wat in. Harry Muskee studeerde enige tijd Nederlands en werkte bij de Drentsche en Asser Courant. Daar ontmoette hij fotograaf Eelco Gelling. Ze deelden een passie voor de blues en besloten een band op te richten: Cuby Blizzards. Harry's buren hadden een hond die naar de roepnaam Koebie luisterde en blizzards werd in een Engels woordenboek gevonden, vandaar. Harry verhuisde naar een boer derij in Grollo, die het middelpunt werd van een levendige muziekscene. En, zoals men zegt, de rest is geschiedenis. Na een lokale en regionale doorbraak werd C+B Neerlands eerste bluesgroep die nationaal en internationaal scoorde. Het boek gaat uitgebreid in op familie verhoudingen, achtergronden van de bandleden en het nukkige gedrag van Harry. Die weigerde regelmatig op te tre den als de zaal hem niet aanstond, zoals die keer in Middelburg (toch een flinke reis vanuit Drenthe). Het boek bevat veel anekdotes, maar de auteur neemt regelmatig een loopje met de chronolo gie. Zo sluit Harry zich na een verbroken relatie in het voorjaar van 1965 langdu rig op in zijn kamer om daar uitsluitend naar When a man loves a woman van Percy Sledge te luisteren. Dat is knap aangezien deze song pas ruim een jaar later in de hitparade stond... En zo zijn er meer minpunten in dit boek. Een goede zaak is dat er afbeeldingen zijn opgenomen, maar veel daarvan zijn erg klein afgedrukt en slecht gereprodu ceerd. Bovendien ontbreken duidelijke bijschriften en dateringen. In de disco grafie zijn de reguliere lp's van de groep niet opgenomen, terwijl allerlei verza- melalbums wel worden genoemd. In de index (op zich prima, want indices ont breken vaak in dit soort boeken) zijn de namen merkwaardigerwijze op z'n Amerikaans gealfabetiseerd. Jaap van Eik tref je dus niet bij de E maar bij de V (van Van) aan... Bij de (korte) bronnen lijst ontbreekt de 'oral history'. Wanneer en met wie zijn de interviews gehouden, die regelmatig door de tekst heen sche meren en de basis voor dit boek vor men? Al met al een niet onaardig boek, dat zijn importantie met name ontleent aan het stukje popgeschiedenis dat er mee ontsloten word. Voorts lijkt De missie mij ook van belang voor de regionale geschiedschrijving. Maar er had meer in dit onderwerp gezeten, immers 'Ze speel den door, waar ze ook kwamen. Ze hadden een missie. Dé Missie. Die moest luid ver kondigd worden, om te beginnen op de kan sels van de dorpszalen.' (blz. 45). (PS) louke Vis Waanders Uitgevers, Zwolle, 2003 ISBN 90-400-8845-4, 160 blz., 12,50 Het Mannenkoor uit 's-Hertogen bosch kan tevreden zijn over de uitgave van zijn jubileumboek ter gelegenheid van het eeuwfeest van de vereniging in 2003. Het is een fraaie uitgave met mooie illustraties en foto's in zwart-wit en kleur. In 160 bladzijden wordt door de auteur een beeld geschetst van de vele successen van het koor. Ook de minder goede tijden worden uitvoering belicht. Door de vele achtergrondinfor matie kan men de plaats die het koor in de afgelopen eeuw in Den Bosch heeft ingenomen, goed plaatsen. Men ziet ook dat het zingen in vroeger dagen popu lairder was, gezien de grote omvang van het koor in de eerste helft van zijn bestaan. Externe factoren speelden hier bij voornamelijk een rol, zoals de opkomst van de televisie en andere vor men van vermaak en ontspanning. Het boek is opgedeeld in twee grote tijd perken: de vooroorlogse jaren en de naoorlogse jaren. Deze periodes zijn weer onderverdeeld in diverse deel- hoofdstukken die min of meer chrono logisch lopen. Voor dit boek zijn door de auteur heel wat archieven geraadpleegd. Het boek heeft geen index op namen, wel een slotbeschouwing die eindigt met het Voor een talrijk publiek Honderd |ur koninklijk 's-Herlogenbosch Mannenkoor 19OJ 2 00). citaat 'Wat zijn ze prachtig, die mannen in het zwart', een opmerking die zowel in 1903 als een jaar geleden door bewon deraars van het koor werd gemaakt. (HS) archievenblad september 2004 Maarten Steenmeijer Wereldbibliotheek, Amsterdam, 2004 ISBN 90-284-2066-5,176 blz., 13,90 Maarten Steenmeijer is hoogleraar Spaanse Letterkunde en Cultuur aan de Katholieke Universiteit Nijmegen. En hij is liefhebber van popmuziek. In 2000 publiceerde hij Acht dagen in de week - Brieven aan pophelden, waarin hij zijn liefde voor muziek in brieven aan zijn helden beleed. Een boek dat weinig toe voegde aan de al bestaande poplitera tuur. Veel beter is zijn nieuwste boek over een van de oudste, zo niet de oudste Nederlandse rockgroep: Golden Earring. Steenmeijer probeert in dit boek het wezen van de band te vangen: what makes the Earring tickWat drijft ze? Waarom zijn ze nog steeds bij elkaar? Het boek is geen chronologisch geschiedverhaal. Het richt zich vooral op de periode van de huidige viermans formatie (sinds 1970). Interviews met de bandleden (George Kooymans, Barry Hay, Rinus Gerritsen en Cesar Zuiderwijk) vormden de basis van het boek. Deze 'oral history' werd aangevuld met eerder gepubliceerde interviews en literatuur. Een index ontbreekt helaas. Alle facetten van de band komen aan bod: de doorbraak in het buitenland, met name Engeland en Amerika met hun grootste internationale hit Radar Love (1973), die uiteindelijk toch geen echte doorbraak werd, ondanks intensie ve tours in de USA. De financiële perike len (de Earring waren in de jaren tachtig vrijwel failliet), het gedoe met managers (George Kooymans laat zich weinig complimenteus uit over voormalig manager Willem van Kooten). Het sab- MAARTEM STEENMEIJER batical year in 2000. De betekenis van het Earring-zijn - je moet wel bij de groep passen. De band heeft tegenwoor dig alles goed op orde. Akoestische theatertours en elektrische optredens in grotere (sport)hallen wisselen elkaar af. En er wordt eigenlijk alleen nog maar in Nederland en België opgetreden. Ook financieel zijn de zaakjes goed voor elkaar, dankzij manager Rob Gerritsen, broer van bassist Rinus. Golden Earring. Rock die niet roest is een vlot geschreven boek van een fan voor de fans van deze hardwerkende sympa thieke band. (PS) Gerjan Crebolder BDU Uitgeverij BV, Barneveld, 2004 ISBN 90-701506-4-6, 120 pag., 15,00 Voor het honderdjarig bestaan (in 1979) van het muziekgezelschap De Harmonie uit Barneveld schreef Crebolder, gemeentarchivaris van Barneveld, al een boekje dat de basis vormde voor de onlangs verschenen publicatie over de geschiedenis van deze muziekvereniging. Deze publica tie is uitgebreider door aanvullende infor matie afkomstig uit de archieven van de voorlopers van het tegenwoordige gezel schap en het doorspitten van heel wat nummers van de Barneveldse Courant. De relatief jonge gemeente Barneveld (1818) kende vanaf 1879 drie muziekkorp sen waarvan er in 1952 twee over waren. De verenigingen van deze korpsen fuseerden in datzelfde jaar tot het muziekgezelschap De Harmonie. Momenteel kent De Harmonie het gerenommeerde Barne- velds Philharmonisch Or kest, een opleidingsorkest, de boerenkapel De Barre Bloazers en het slagwerk gezelschap Slagkracht Bar neveld. In chronologische volgor de wordt een beeld ge schetst van de muzikale prestaties onder leiding van diverse dirigenten en de invloed van het stafmu ziekkorps van het in Amersfoort gelegen 5e regiment Infanterie, de aanschaf van uni formen en vaandels en de lokalen en gebouwen waar de muzikanten hun reper toire oefenden en instudeerden. Dit alles is gelardeerd met mooi beeldmateriaal van de leden van de muziekkorpsen, optredens, deelnames aan marches en documenten. Bovendien bevat het lezenswaardige jubi leumboekje een aantal boeiende kaders waarin onder andere wordt ingegaan op de ontwikkeling van de marsmuziek. In de bij lagen zijn chronologische overzichten te raadplegen van uitvoeringen, opvallende gebeurtenissen, de bestuursleden en de leden van de muziekkorpsen. (PB) september 2004 archievenblad

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2004 | | pagina 20