wol Van Bilsen Consultancy Dé specialist voor document- en workflowmanagement - Archiefbewerking - Advisering - Interim- en Project management - Detachering - Opleiding Buggenum - Brunssum Rotterdam tel: 045-5691584 fax: 045-5331995 e-mail: info@vanbilsenconsultancy.nl internet: www.vanbilsenconsultancy.nl ...ALS HET ECHT OM KWALITEIT GAAT Zj Boekverfilming Zi Boekscanning Zi Fotoscanning kleur/zwart-wit Zi Negatiefscanning Zi Diascanning Zi Documentverfilming Zi Documentscanning Zi Groot formaat verfilming Zi Groot formaat scanning Zi Microfilmscanning Zi Microfichescanning Zi Microfilmafdrukken Zi Plotten CAD-bestanden op microfilm Voor inlichtingen over tarieven en plaatsing van zowel product- als personeelsadvertenties kunt u contact opnemen met: Sales Services Contact persoon Gerrit Kulsdom Postbus 2317, 1620 EH Hoorn Tel. 0229-211 211 Fax 0229 - 270 404 E-mail: snsdtp@planet.nl sns@wxs.nl column Een ieder - zo neem ik maar aan - zal zo nu en dan wel ervaren hoe dichtbij in onze geregelde leventjes toch telkens weer de gekte is. Niet alleen als je in je directe omgeving om je heen kijkt, maar ook als je naar binnen kijkt, als je eens alle hoeken en gaten van je hersenpan verkent. Zo schrok ik laatst van mezelf toen daar bovenin het plan bleek te lig gen om op zoek te gaan naar Bach in Zwolle. Wat is het geval? Vooral door het nagenoeg ontbreken van ego-documen ten zijn we over Bachs leven lang zo goed niet ingelicht als over dat van bijvoor beeld Mozart of Beethoven. Er is zelfs een zwart gat in Bachs biografie. Wat deed de zeven tienjarige in die lange zomer, herfst, winter en lente van 1702-1703 toen hij te voet Lüneburg had verlaten maar nog niet in Weimar was aan gekomen? Waarom - zo dacht ik - niet een uitstapje naar Zwolle? De stad bloeide cultureel als nooit tevoren, maar door het instorten van de toren van de Grote of St.- Michaëlskerk in 1682 moest de stad ook zijn orgel missen. Een gevestigde naam of een aanstormend talent? Zwolle koos voor het laatste en nodigde de jonge Bach uit om als adviseur - en later mis schien zelfs als stadsorganist - het ontwerp en de bouw van een nieuw en schitterend orgel te begeleiden. Bach was nog maar net gearriveerd, of het eervolle verzoek van her tog Johann Ernst van Saksen- Weimar doorkruiste alle plannen van de Zwolse magistraat. Bach gaf de voorkeur aan Weimar. In 1719 zou Zwolle eindelijk een contract tekenen met de beroemde Hamburg;e orgelbouwer Arp Schnitger, de naam die Bach in 1702 al had laten vallen. Op basis van deze hypothese zou ik dus op zoek gaan naar bewijzen voor de aan wezigheid van Bach in Zwolle in 1702- 1703. Waarschijnlijk een weken-, zo niet maandenlange speurtocht in de rijke archieven van stad en kerk. Een speur tocht die obsessieve trekken zou hebben aangenomen, die me zou hebben verwij derd van werk en familie, die gemakkelijk tot maatschappelijke en geestelijke ondergang had kunnen leiden. Maar wat als ik die ene passage had aangetroffen: 'heden voor ons burgermeisteren der stadt Swolle erscheenen Johan Sebastian Bach en gaf ons te kennen het versouck tot beschouwinge van de wedertimmerin- ge van torgel in de Groote Kerk in over- weghinge te sullen nemen'? Natuurlijk zou deze vondst de wereldpers hebben gehaald, maar bovenal zou er voor mijzelf de verpletterende ontroering zijn geweest van een direct contact in mijn eigen woon- en werkplaats met de man wiens muziek zoveel voor mij betekent. Zou deze ontroering alles waard zijn geweest? Iets in mij heeft me er van weerhouden dit plan uit te voeren. Maar ik realiseer me eens te meer dat archieven die gewel dige kracht hebben om mensen tot volle dige overgave te verleiden. Niet een over gave aan het vinden van feiten en infor matie 'an sich', maar een overgave aan een overweldigend en misschien zelfs verslavend gevoel dat een directe con frontatie met een betekenisvol iets of iemand uit het verleden teweeg kan brengen? Beetje overdreven? Knoop toch eens vaker een gesprekje aan met uw bezoekers en u zult merken dat minstens één op de zes onderzoekers door deze overgave wordt gedreven. Niks geen wetenschappelijk verantwoorde vraag stellingen, leemtelijsten en onderzoeks programma's, maar zuiver het volgen van een hartstocht die, zoals we weten, tot krankzinnige plannen kan leiden. Archieven zijn oceanen van gevoel. Ook al zou mijn plan me hoogstwaarschijn lijk geen Bach in Zwolle heb ben opgeleverd, dan toch in ieder geval veel muziek. In ons streven naar het ontslui ten van veelal ambtelijke informatie, beseffen we te weinig hoeveel gevoel er in de vorm van muziek in onze archieven opgeborgen ligt. Opgeborgen, maar klaar om elk moment weer te laten klinken. Vanaf het derde kwart van de achttiende eeuw wemelt het in de archieven van de verwijzingen naar muziek - en soms van de par tituren zelf - die door de opeenvolgende stedelijke mu ziekcolleges en gezelschappen is uitgevoerd. Muziek die we kennen omdat het nu een maal om beroemde werken gaat van de grote componis ten. Maar ook zoveel onbe kende muziek van lokale grootheden. Herdenkings cantates, feestelijke galoppes, opera's... allemaal (Zwolse) muziek die we in 2004 thuis op onze eigen instrumenten kunnen spelen en die ons zo direct bij het gevoelsleven van onze voorouders brengt. Een rechtst reeks, bijna intiem contact met een ande re tijd. Archieven stellen ons, meer dan alle andere vormen van cultureel erf goed, in staat om in bijna optimale per soonlijke interactie met het verleden te geraken. Het mag best vaker worden gezegd: In de archieven zingt de tijd! 33 Edisonweg 50D, 2952 AD Alblasserdam Tel.: 078-6931300 Fax: 078-6931123 E-mail: gms@gmsnl.nl Website: gmsnl.nl - Mie s&s Sgs «■maan in adae-itóiüty eutd fndtlicittf Het volgende nummer van het verschijnt in de eerste week van oktober 2004. Archievenblad ac a in e Door Bert Looper b.looper@hcoy.nl Tekening: Peter Vlot september 2004 archievenblad

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2004 | | pagina 16