audio-conserering bepaald door de klan fi HlWELZiENl 7 thema Dit initiatief - uniek in de wereld - ontsluit een groot gedeelte van de sinds 1945 opgebouwde muziekcollectie en bereikt daarmee een door de platenmaat schappijen genegeerde doelgroep: de leeftijdsgroep van veertig jaar en ouder, die muziek consumeerde voordat de cd haar intrede deed. Praktisch alles wat in Nederland vanaf 1960 is uitgebracht heeft Fonos in haar collectie en kan dit, volgend op een klantvraag, leveren op cd. Zij doet dit met inachtneming van het intellectueel copyright. Van elke cd die verkocht wordt staat Fonos een vast bedrag af aan de platenmaatschappijen (verenigd in de NVPI) en de auteursrech tenorganisatie Buma Stemra. Fonos.nl digitaliseert - en restaureert - de oor spronkelijke lp en brandt die op cd; de voor- en achterkant van de hoes worden digitaal gefotografeerd en naar cd-for- maat verkleind. De prijs van een Fonos cd is 19,95. De klant betaalt met een acceptgirokaart die met het pakketje wordt meegestuurd. Sinds de lancering in november van vorig jaar heeft Fonos al meer dan 4.000 cd's verkocht en op dit moment kan zij de vraag nauwelijks aan. Fonos is mede mogelijk gemaakt door bijdragen van de Mondriaan Stichting en het ministerie van OC&W. Fonos verkoopt, zoals gezegd, alleen (nationale) muziek die niet meer in de platenwinkel te verkrijgen is. Dat bete kent dan ook dat bij iedere klantvraag wordt nagegaan of de betreffende drager nog in de winkel ligt. Zo ja, dan verwijst Fonos de klant door naar de geëigende kanalen. Is dit niet het geval, dan mag Fonos de lp/cd leveren. Fonos.nl ver koopt op dit moment nog geen losse tracks of zelf samengestelde verzamel- cd's, maar alleen originele albums. Het is opmerkelijk dat van de vijftig best verkochte póp- en rock- lp's meer dan 90 procent uit de periode 1976-1980 stamt, kopers dus uit de veertigplus-doelgroep. Behalve pop en rock verkoopt Fonos ook veel kleinkunst, cabaret en musical van artiesten als Jasperina de Jong, Henk Elsink, Conny Stuart en Wirn Kan. Ondanks dit succes is het beheren van de Fonos-site niet een activiteit die Beeld en Geluid de eerste jaren geld zal gaan ople veren; het digitaliseren en restaureren van lp's blijft een dure aangelegenheid en de inkomsten die daar per verkochte cd tegenoverstaan kunnen deze kosten nauwelijks com penseren. De site zal pas ren dabel worden nadat het over grote gedeelte van de collec tie gedigitaliseerd is en er alleen reeds gedigitaliseerd materiaal verkocht wordt. Een lp speelt bij de vijfde ver koop break-even. Op dit moment ligt het aantal lp's dat vijfmaal of minder ver kocht is op 80 procent; 20 procent van de bestelde lp's levert dus maar geld op. Fonos heeft grote ambi ties daar waar het gaat om de beschrijvingen die ze lp's meegeeft. In principe neemt ze alle gegevens over die op de oorspron kelijke lp staan: uitvoerenden, sessie muzikanten, producers, engineers, foto grafen en designers; tracks en tijden; componisten en tekstdichters; labels, bestelnummers en oorspronkelijk jaar van uitgave. Ook wordt er gelinkt met de discografische informatie die het Nationaal Pop Instituut (NPI) biedt op zijn website www.popinstituut.nl. Na het beschrijven van de lp (en de cor rectieronde) worden de voor- en achter zijde van de lp-hoes digitaal gefotogra feerd en in het Mid Office geplaatst. Hierna gaat de lp naar de tweede schakel in het proces, Tree-Top Services in Harderwijk. Tree-Top digitaliseert en restaureert de lp, produceert de cd en stuurt die naar de klant. Verder is ze verantwoordelijk voor de verkoopadministratie en incasso. Al met al duurt het gehele proces van beschrijven, restaureren en fulfillment op dit moment zo'n vier weken. Anders is het met lp's die al gedigitaliseerd zijn: deze kunnen direct vanuit de server gele verd worden en zijn binnen twee tot drie dagen bij de klant. Er is een aantal interessante aspecten aan het businessmodel van Fonos.nl. LP's worden on-demand gedigitaliseerd: de klantvraag is dus bepalend voor wat er van de Beeld en Geluid-collectie gecon serveerd wordt. In tegenstelling tot de manier waarop de platenindustrie op dit moment werkt, kent Fonos geen voor- raadrisico en kampt ze niet met fysieke opslag in een magazijn. Dragers worden opgeslagen op een server en kunnen direct op aanvraag geleverd worden. De leden van de NVPI kunnen beschik ken over de marketinginformatie die Fonos.nl genereert. Het is zeer wel denk baar dat op basis van die inzichten maat schappijen besluiten bepaalde artiesten of albums opnieuw uit te brengen; Fonos.nl stopt in zo'n geval dan met het exploiteren van de betreffende geluids drager. Op die manier helpt Fonos aan een nog bredere verspreiding van het nationaal cultureel erfgoed. Wil Fonos op termijn uit de kosten komen, dan zal het percentage 'eentjes' (lp's die maar eenmaal besteld worden en dus een verliespost opleveren) aanmerke lijk omlaag moeten. Er zal actief redactie gevoerd moeten worden op reeds gedigi taliseerde lp's. Op korte termijn komt Fonos met een 'chart', een top 30 van TOPS best verkopende lp's. Een tweede stap zal zijn om hier een geannoteerde chart van te maken: fanclubs, bezoekers, genoot schappen leveren per plaat gerichte informatie aan. Hier mee voldoen we ook aan een van de oor spronkelijke doelstel lingen van Fonos: het actief betrekken van 'communities' die voor gratis redactionele in formatie gaan zorgen. De respons op Fonos is heel goed te noemen. Het initiatief wordt geprezen en men is blij dat die lang gezochte lp eindelijke weer te ver krijgen is. Bovendien is men is zeer te spreken over de geluidskwaliteit en de lay-out van de cd. Ook wordt Fonos voor complexe zoekop drachten gebruikt, wijst men op fouten in de catalogus en biedt men ontbrekende lp's op Fonos uit de eigen collectie aan. Ook het Forum van Fonos wordt goed bezocht en dient als platform voor onderlinge communi catie over muziek. Al met al heeft Fonos een zeer goede start gehad en zal ze in 2004 haar positie moe ten gaan uitbouwen door het creëren van strategische allianties met print- en mediapartners, het ontwikkelen van nieuwe features op de site en het aanbie den van nieuwe diensten voor haar bezoekers. Er valt bij het laatste te denken aan: Verkoop van singles. De NVPI-collectie bevat meer dan 15.000 singles van nationale makelij. Vooral de vaak obscure B-kantjes zijn zeer in trek bij de liefhebbers. Het probleem is niet de ontsluiting - alle records staan keurig in een (voor de klant niet zichtbare) database - maar eerder de prijsstelling. Wat vraag je voor een singletje met slechts twee tracks, als een volledige cd 19,95 kost? Zelfsamengestelde verzamel-cd's. Alle tracks van reeds gedigitaliseerde lp's staan opgeslagen op de server. Op dit moment beschikt Fonos over zo'n 16.000 losse tracks; te weinig om de klant zelf selecties te laten maken. Maar over een jaar is het niet ondenk baar dat Fonos het 'jukebox-idee' gestalte gaat geven. Het Fonos-model kan ook verruimd wor den door het bieden van een platform voor de verkoop van nieuwe muziek. De artiest produceert zijn/haar cd, levert deze met artwork aan en kan de gewenste informatie en annotatie zelf in het Mid Office aanmaken. Fonos draagt zorg voor de distributie, rechtenafdracht, facture ring en incasso. Er bestaan vergevorderde plannen om meer Beeld en Geluid-producten via Fonos.nl te gaan verkopen. Te denken valt aan een serie oude hoorspelen (De familie Doorsnee, Paul van Vlaanderen) en documentaires. Fonos is al door diverse platenzaken benaderd met de vraag of Fonos-cd's niet ook via de retail verkocht kunnen wor den. Op dit moment staat het NVPI-con- tract dit niet toe, maar het is een zeer interessante optie voor de verdere groei van Fonos. 21 Fonos.nl: Door Machgiel Bakker* Tot voor kort fungeerde de muziekcollectie van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid slechts als bedrijfsarchief van de publieke omroep. Sinds november vorig jaar is daar een consumententoepassing aan toegevoegd: Fonos.nl. Dit on-linemuziekar- chief verkoopt muziek van nationale makelij die niet meer in de platenzaak te verkrijgen is. De consument heeft de keuze uit zo'n 17.000 in Nederland geproduceerde muziek- titels die 'on-demand' worden geprodu ceerd. Uitgebreide beschrijvingen JOHNNY HOES PRESENTttRT: BUS VOL VROLIJKE MEEZINGERS! FESTIVAL JELLE ZAL WEL ZIEN DE TAPKASTWALS DE 8RANDWEER.POIKA JA MET JOU ZOU IK WEL WILLEN' TIETIEDELIE) DE KANARIE-WALS JA ZO'NOAG' TRALALALALA! BLAAS EENS IN T ZAKJE! DE KANARIE-POLKA TFI STAR NA REGEN KOMT WEER ZONNESCHIJN, ZO WAS OME ARIE rrCTlVAl DÊ BROMSNOR POLKA WE MAKEN ER N FEESSIE VAN.' - De toekomst van Fonos ril follow you _-A Machgiel Bakker is sectormanager RTVM van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. 20 archievenblad september 2004 september 2004 archievenblad

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2004 | | pagina 10