van Niet van echt te onderscheiden. MicroFormat Bert Looper Pas op. Dit is niet het origineel. Dit puntgave exemplaar komt uit de Digitale Atlas. Daaraan toegevoegd door Microformat. Veilig. Betrouwbaar. Zorgvuldig. En perfect toegankelijk. Volgens de nauwgezette methode waarop we alle archieven en collecties veiligstellen voor de toekomst. Dat doen we al jarenlang. Zowel analoog als digitaal. Ook voor u. 0252 - 43 21 00 de archiefschat De diepere en verborgen betekenis sen uit je archiefstukken halen, proberen mensen er fris en vragend naar te laten kijken... elk voorwerp heeft de potentie om object van verwondering te zijn, het hangt ervan af hoe je de mensen er naar laat kijken. Deze boodschap geeft de bekende Britse 'museumgoeroe' Julian Spaulding mee aan archivarissen en bibliothecarissen. In onze presentaties - boeken, tentoonstel lingen, website - pro beren we de rijkdom men van de aan ons toevertrouwde collec ties te laten zien. Maar, laten we eerlijk zijn, archiefstukken zijn niet altijd het makkelijkste materi aal. Sommige stukken springen er evenwel direct uit. De duizen den kaarten en teke ningen van Overijssel se gebieden, steden en dorpen spreken sterk tot de verbeelding. Zij geven veel informatie over de gesteldheid van het landschap in voorbije eeuwen, maar roepen, in hun directe visuele con frontatie, ook vaak herinneringen op aan het 'land van onze jeugd'. Daarnaast zijn de oude kaarten meestal bijzonder mooi: de wijze van afbeelden, de kleuren, enz. Eén van de mooiste handgetekende en gekleurde kaarten in onze Overijsselse archieven is een afbeelding van het Zuiderzeegebied uit waarschijnlijk het tweede kwart van de zeventiende eeuw (Statenarchief inv. nr. 4812-4816). Prach tige kleuren: het pastelblauw van de Zuiderzee en het zachte geel van de Veluwe. En ook nog eens heel oud. Mooi en zeldzaam en boordevol informatie over de toenmalige Zuiderzee en haar kusten. De kaart diende in een groot en langdurig conflict tussen de Staten van Overijssel en de Hollandse steden over de visserij op de Zuiderzee, in 1559 deed de Grote Raad van Mechelen al eens uit spraak over de rechten van de Hollan ders, maar tot diep in de zeventiende eeuw bleven er punten van geschil. In de periode 1631-1637 werd er weer volop onderhandeld, waarbij het Mechelse oTTP vonnis van bijna honderd jaar eerder als uitgangspunt diende. De afgebeelde kaart is (waarschijnlijk) een kopie van de kaart uit de zestiende eeuw die als processtuk in Mechelen had gediend. Visueel genot, informatie: de kaart biedt heel veel. Maar in de geest van de hierbo ven genoemde Spaulding biedt de kaart ook nog voor veel mensen een 'eye-ope- ner'. Zwolle IJsselstad, hoe vaak wordt deze uitdrukking niet gebruikt? Maar onze kaart laat nog eens overduidelijk zien hoezeer Zwolle in de Middeleeuwen en in de Nieuwe Tijd, tot ver in de negen tiende eeuw, niet een IJsselstad was maar een Zwarte Waterstad. En in zekere zin was Zwolle ook een Zuiderzeestad. Tot de gereedkoming van de Afsluitdijk was in Zwolle de werking van het getij merkbaar. Via het Zwarte Water was er een directe verbin ding met zee. Het is dan eigenlijk ook niet verrassend dat in 1874 de bekende Franse reis boekenschrijver Henry Havard in zijn serie 'La Hollande pittoresque' in het deel 'Voyage aux villes mortes du Zui derzee' ook een uitvoe rige beschrijving wijdt aan Zwolle. Zwolle als Zuiderzeestad, maar dan geen 'dooie'! Havard is enthousiast over de schoonheid en de le vendigheid van onze stad. Bijzonder verrukt is hij van de mooie omgeving. 'Elk voorwerp heeft de potentie om object van verwondering te zijn.' Dat geldt zeer zeker voor onze Zui derzeekaart. Archieven en archivalia hel pen ons vaak om op een nieuwe en frisse wijze naar onze eigen wereld te kijken. Archiefstukken, zoals de Zuiderzeekaart, die dat kunnen bewerkstelligen zijn voor mij de mooiste stukken. Archiefdienst voor Kennemerland Het Spaarne, Haarlem 1941 De Haagse kunstenaar Hendricus Elias Roodenburg (1895-1987) is vooral bekend geworden door zijn aquatinten en kleurenetsen van stadsgezichten. Op deze prent beeldde hij het Spaarne in Haarlem af bij de Damstraat met op de hoek de Waag en op de achter grond de Grote of Sint-Bavokerk. De prent is aangekocht voor de Kennemer Atlas, de beeldcollectie van de Archiefdienst voor Kennemerland. Een deel van de ruim 200.000 kaarten, prenten, tekeningen, foto's en prentbrief kaarten uit deze collectie is gedigitaliseerd en beschikbaar via www.avk-haarlem.nl. Voor meer informatie of het maken van een afspraak voor een demonstratie www.microformat.nl De archiefschat ,<is Bert Looper is directeur van het Historisch Centrum Overijssel te Zwolle. maart 2004 archievenblad

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2004 | | pagina 1