Papier-
Boekres
atoren
Split.„Vision
Het puf je
column
Klik, klik en je bent er
Toegankelijke informatie communicatie en documenten
www.CultuurNet NL
www.sterken.nl
www.splitvision.nl
Heeft u onze internet site al eens bezocht?
ATELIER m
27
PORTAAL VOOR KUNST EN CULTUUR
Nieuws - Agenda - Vacatures - Duizenden links
Bibliotheken,Archieven, Musea, Kunstverzamelingen, Particuliere initiatieven en alle flankerende
onderwerpen bereikbaar in hooguit 2 klikken.
Adviesbureaus
Antiekhandel
Boekhandel
Collecties
Hist. Vaartuigen
Literatuur
Monumenten
Musea
Archieven
Architecten
Beurzen
Steden
Fondsen
Kunst
Kunstenaars
Kunsthandel
Oudheidkamers
Pers en Media
Restauratie
Schouwburgen
Sponsoring
Subsidies
Taxaties
Universiteiten
Vacatures
Veilingen
Gevonden
Verzamelaars
Cultuurnet. Postbus 813,7301 BB Apeldoorn E-mail: redactie@cultuurnet.nl
STERKEN
m
tZ)
H
H
RESTAURATIE ATELIER
STERKEN BV
Atelier voor conservering en
restauratie van papier en per
kament zoals boeken, prenten,
tekeningen, grafiek,
(wand)kaarten,
charters zegels etc.
De Cloese 7-9
7339 CM Ugehelen
Tel. 055 - 5 42 31 47
Fax 055 - 5 43 06 14
Mobiel 06 - 53 93 93 53
Internet: www.sterken.nl
DOCUMENTENWACHT
Documentenwacht omvat een
24 uurs calamiteitenservice en
collectie inspectie met schade
preventie als uitgangspunt.
Telefoon: bovenstaande
nummers en:
Semafoon 06 - 59 28 48 55
4 4 4 4 4
Door Marjanne Kok
Je moet even komen kijken, zei mijn
huisgenoot: er is een archief op het
Journaal, maar het lijkt wel een museum.
Om dat te zien, was ik helaas te laat. Toen
ik keek, zag ik het nieuwe nationale
archief met een heel gewoon archiefde
pot, maar gelukkig wel op tijd zag ik dat
putje: de Nationale Archivaris blies het
stof der eeuwen van een dikke oude band
en hij niesde niet eens: kennelijk stofbe-
stendig.
Ik voelde irritatie en begon te mopperen.
Nou zijn we zo hard bezig dat imago van
om door voormannen heen te praten. Ik
begon in mijzelf te delibereren. Waarom
was ik eigenlijk zo geïrriteerd?
Het was natuurlijk flauwekul en een typi
sche televisiekinderachtigheid: dat putje,
maar heb ik niet zelf op deze plaats
gepleit voor een verdere verantonpie-
cking van het archiefwezen? Werd ik hier
niet op mijn wenken bediend? Kon het
zijn dat de Nationale Archivaris scherper
dan ik had ingezien dat zo'n ontwikke
ling juist de stereotypering van de archi
varis vergt? Is de karikatuur niet veelzeg-
stof en doodsheid van ons af te werpen
en dan wordt dat in zo'n item van vijf
minuten door één van de eigen voor
mannen onderuitgehaald.
Je praat door hem heen, zei mijn gelief
de, hou je mond. Ik hield mijn mond
want inderdaad is de column mijn plek
gender dan die Diviale variant die zo
bekwaam koepelt dat-ie geen contouren
meer heeft?
Ik had helemaal niet goed gekeken. Hier
was de oubollige archivaris gespééld. En
die was geweldig gecast. Dat ik er intrap
te, kwam niet door het acteertalent, dat
kwam doordat ik wist dat de blazer een
echte archivaris is. Maar dat weet de rest
van Nederland natuurlijk niet. Niemand
kent die man. De rest van Nederland zag
op de televisie een museum waar op
overtuigende wijze een archief werd uit
gebeeld.
Dit inzicht had enorme gevolgen, ik
kreeg er hoofdpijn van. Wij moeten hele
maal niet veranderen, want wie moet er
dan voor archivaris spelen? We moeten
onszelf blijven zodat we nuffig-Haags
stofjes kunnen wegblazen. We moeten
zuinig zijn op ouderwetse collega's. En
op stof, want zo makkelijk is dat in onze
depots niet meer te vinden (dat stof was
daar beslist neergelegd). Nu ik er zo over
nadacht, waren er echter nog onvolko
menheden. Ik had geen stofjas gezien en
de archivaris was eigenlijk te weldoor
voed voor deze rol, hij moet schraler.
Als dat lukt, voorzie ik een masterplan
van een onheilige alliantie: de Rijks
bouwmeester, de Nationale Archivaris,
het Journaal en de historici bij het
Rijksmuseum. Zij leggen de Boulevard
aan van Den Haag naar Amsterdam, naar
het echte Nationale Geschiedenis
Museum. Daarlangs kan men zich verga
pen aan virtuele oudheidkamers waarin
de verhalen worden uitgebeeld door
authentieke professionals. Achtbaans die
boulevard, anders zijn de files te klein
(men ambieert een breed publiek).
Als een geest uit de fles trekt een uitge
droogde archivaris (alleen mannen hier)
met behulp van een systeemkaartje
Balthasar Geraerds uit een doos en geeft
hem in digitale dimensies zijn bloedige
heden terug. Met open mond ziet het
publiek de schaamteloze moord: live! Het
archief als intermediair - mijn hoofdpijn
werd nu te erg.
Ik kreeg spijt van een en ander en ver
langde terug naar de dagen waarin het
grote publiek naar de dierentuin ging in
plaats van naar het archief. En de depots
op slot waren - en stofvrij.
Tekening: Peter Vlot
september 2002
archievenblad