'Ik voelde me weer even thuis i 1 1 1 1 1,1 "T H 1—1 Tentoonstellingen en emotie in het Zeeuws Archief Een hele doeltreffende manier om archiefstukken hun verhaal te laten ver tellen is het exposeren ervan. Met ten toonstellingen kunnen archiefdiensten laten zien wat ze over verschillende onderwerpen in huis hebben. Uiteraard moet je van tevoren bepalen welke doel- groep(en) je wilt bereiken en wat je met de tentoonstelling beoogt. Wil je een groot publiek bereiken, dan is het exposeren van archiefstukken alleen niet voldoende. Om het geheel aantrekkelijk te maken zijn voorwerpen haast onontbeerlijk, is een duidelijke ver haallijn noodzakelijk en bepaalt de aan kleding van de tentoonstellingsruimte (waarbij ook geluid en geur een belangrij ke rol kunnen spelen) in grote mate de sfeer. Samen kunnen de archiefstukken, voorwerpen, het verhaal en aankleding - afhankelijk van het onderwerp en de tijd waarin het zich afspeelt - bijdragen aan het creëren van gevoelens van herken ning, afschuw, verwondering, plezier, sentiment, nieuwsgierigheid, waardering of hebberigheid. Met een tentoonstelling kun je beogen dat mensen ervan kunnen leren, dat ze zich kunnen inleven in de situatie die wordt getoond, dat ze van het tentoon gestelde kunnen genieten, dat ze kunnen zien welke schatten je in huis hebt, dat ze nieuwsgierig worden en de studiezaal bezoeken om meer over het onderwerp te weten te komen en er misschien een werkstuk over maken, dat ze waardering krijgen voor hun eigen cultureel erfgoed of dat ze er wellicht toe worden aangezet archiefbescheiden te schenken. Het Zeeuws Archief, dat in 2000 van start ging, heeft in de keldergewelven van het monumentale achttiende-eeuw- se Van de Perrehuis een tentoonstellings ruimte. Geen van de drie fusiepartners (het Rijksarchief in Zeeland en de gemeentearchieven van Middelburg en Veere) had een speciale educatiemede werker of tentoonstellingeninrichter in dienst. Door de drie partners werden wel op gezette tijden exposities ingericht, dus er was zeker enige ervaring aanwezig. Vanwege het belang van educatie, waar onder het Zeeuws Archief ook het inrich ten van tentoonstellingen verstaat, werd besloten voor het Zeeuws Archief een nieuwe functie te creëren, en wel die van educatiemedewerker. De functie omvat anderhalve fte en werd aanvankelijk uit gevoerd door twee archivarissen. Begin dit jaar koos een van de educatiemede werkers binnen de dienst een andere functie en is de opengevallen halve fte educatie opgevuld door een educatieme dewerker die als achtergrond Reinwardt Academie (opleiding museologie) heeft. Vanaf 2000 tot heden heeft het Zeeuws Archief negen tentoonstellingen in de keldergewelven ingericht en acht kleinere presentaties in het Archiefcafé. Door middel van het peilen van de reac ties van bezoekers door ze aan te spreken en door ze de gelegenheid te geven'hun mening op te schrijven in een gasten boek, kunnen we een aardig beeld krij gen van de emoties die de tentoonstellin gen hebben teweeggebracht. Aan de hand van enkele voorbeelden willen we de lezer een indruk geven van de emoties die de tentoonstellingen in het Zeeuws Archief bij bezoekers hebben opgewekt. Van 5 juli 2002 tot 11 januari 2003 is in de expositieruimte van het Zeeuws Archief te Middelburg de tentoonstelling Scheurbuik Scheepsbeschuit. Leven aan boord van een VOC-schip te zien. Een tentoonstelling die de zintuigen prikkelt en waardoor menig bezoeker bewogen raakt. De kruidige geu ren van specerijen, stank van de benauw- RCH I E F EN E MOTIE Ih1i<-1t1ti, .1 I rl_-... thema de verblijfruimten van de matrozen, gedempt licht, muzikale ondersteuning van liederen die allerlei facetten van het leven in de VOC-tijd belichten en archief stukken die getuigen van het rijke leven achter de mast en het vaak ellendige bestaan voor de mast, nemen de bezoeker mee naar de Gouden Eeuw. Het leven 'achter de mast' wordt uitge beeld in een ruimte die geheel met don kerrode stof is behangen. Daar zijn por tretten van prachtig uitgedoste bewind hebbers te zien, handelswaren, zoals spe cerijen, porselein en kleurige stoffen, zijn er uitgestald en archiefstukken en muse ale voorwerpen vertellen het verhaal van het bestuur van de Kamer Zeeland van de VOC, de reizen met de VOC-jachten en de rijkdom van de bewindhebbers. Het leven 'voor de mast' komt tot uiting in een 'leefhoek' van matrozen: een hang mat, tonnen, zakken en een bord met grauwe erwten en scheepsbeschuit. En ook hier vertellen archiefstukken en museale voorwerpen hun verhaal: over de soldaten en de matrozen die op de Oostindiëvaarders meevoeren en over de weesjongens die door de VOC werden gerekruteerd. De derde ruimte is gewijd aan de scheepschirurgijn. Er is een kom buis nagebouwd waar de chirurgijn zijn medicijnen brouwde, allerhande medi sche instrumenten zijn er te zien en een schrijftafel met inktpot en ganzenveer waarmee de chirurgijn in zijn dagboek schreef. Uiteraard is ook zijn dagboek ten toongesteld, een lijst van medicamenten en andere archiefstukken die het beroep van de scheepschirurgijn belichten. De reacties van bezoekers op deze ten toonstelling zijn enthousiast. Een groot compliment kregen we via het gasten boek van een oud zeevarende bij de Rotterdamse Lloyd: 'Ik voelde me weer even thuis.' Daaruit blijkt dat de tentoon stelling voor hem een sfeer heeft die hem vertrouwd is. De tentoonstelling sluit dus perfect aan bij zijn belevingswereld. Een andere opmerking: 'Van ieder hoekje kun je genieten.' Kinderen leven zich in in het leven van hun leeftijdsgenootjes: 'Ik vind het hartstike zieleg voor de scheeps jongen dat hij zoon hart leven moet lij den op het schip,' en: 'Dat van die dok ters aan boord vind ik vies, ik ben blij dat ik nu leef en niet toen als scheepsmeisje.' De toegevoegde waarde van geuren wordt door velen gewaardeerd. Een meis je schreef: 'Ik vond het hier leuk, het kaneel, foelie, kruidnagel, pepers en nootmuskaat rook heel lekker.' De ten toonstelling zet ook aan tot studiezaalbe- zoek: 'We gaan straks zoeken naar onze voorvader, die ook chirurgijn was.' Een andere tentoonstelling die zeer tot de verbeelding sprak en veel herinnerin gen opriep, was Zeeuwen onder het mes. Gezondheidszorg in Zeeland door de eeuwen heen. Ook bij deze tentoonstelling was gewerkt met een combinatie van archief stukken en voorwerpen. Alle archiefstuk ken kwamen uit de collecties van het Zeeuws Archief, de voorwerpen waren in bruikleen gegeven door het Koninklijk Zeeuwsch Genootschap der Weten schappen. Een onderdeel van de ten toonstelling vormde een complete inventaris van de behandelkamer van een Middelburgse huisarts vlak na de Tweede Wereldoorlog: 'Buitengewoon interessant - veel oude bekende voorwer pen gezien', 'Ontroerende documenten' en 'heel mooi beeld van d'oude tijd.' De tentoonstelling Van familiezieken en hielenlikkers. Gelegenheidsgedichten van Zeeuwen inspireerde veel mensen tot het schrijven van hun commentaar in dicht vorm: 'Ik waardeer dees' expositie, maar wat ik mis is de editie, Is 't rijmwerk van een dorpspoëet, Zoals hij in de volksmond heet, 't Is van Jan Schout uit Serooskerke, Hij zou Uw roem wel zeer versterken.' Deze tentoonstelling toonde voorname lijk archiefstukken, hier en daar aange vuld met voorwerpen. De archiefstukken waren ofwel door hun vorm, ofwel door hun inhoud bijzonder. Bij deze tentoon stelling ging het met name om het genie ten van mooie dingen: 'Nog altijd inte ressant om te zien wat men elkaar schonk en toewenste en dat alles zo mooi versierd en verpakt' en 'De moeite waard om te bekijken en te bewonderen.' Het Zeeuws Archief is bevoorrecht door dat het in een bijzonder pand is gehuis vest. Dat valt uiteraard ook de bezoeker op. Een bezoekster merkte naar aanlei ding van de tentoonstelling Er zit muziek in geschiedenis! Zeeuwse muziekgeschiede nis 16e-20e eeuw op: 'Ik weet eigenlijk niet wat ik mooier vind; de expositie of het gebouw zelf!' 23 januari 1802 februari 1802 maart 1802 april 1802 mei 1802 juni 1802 I 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1. 20 maart Tweehonderd jaar VOC. Weinig reden tot feestelijkheden. De Compagnie is feitelijk failliet en contacten met Azië zijn door de Napoleontische oorlogen vrijwel onmogelijk. De broers Gijsbert Karei en Dirk van Hogendorp publiceren beiden een traktaat over de VOC. Door Ingrid Leeftink en Anneke van Waarden-Koets* Archiefstukken kunnen zeer tot de verbeel ding spreken. Elke archiefdienst die rondlei dingen verzorgt laat ongetwijfeld enkele topstukken zien waaraan een verhaal is ver bonden. De oprichtingsakte van de VOC, de handtekening van Michiel de Ruyter of Willem van Oranje, het oudste stuk in de collectie, een charter met heel veel uithan gende zegels, een prachtig ingekleurde opticaprent, een stamboom van twee meter hoog op perkament, een wapenboek, een register van criminele sententiën, een foto van Belgische vluchtelingen tijdens de Eerste Wereldoorlog, noem maar op. Zeker als mensen een archiefstuk mogen vasthou den of aanraken, kunnen zij gegrepen wor den door de 'historische sensatie' die dat met zich meebrengt: 'Michiel de Ruyter heeft dit stuk ook vastgehad en zijn handte kening gezet en nu mag ik het vasthouden!' Uit het gastenboek: 'Als we zien wat hier in geschrift bewaard is gebleven, verontrust dit e-mail imperium nog meer voor wat er nu en in de toekomst goed vastgelegd en bewaard zal blijven.' Tentoonstelling Scheurbuik Scheeps beschuit. Leven aan boord van een VOC- schip Sfeer 22 I archievenblad Uit het gastenboek: 'Het was erg leerzaam en interessant, je kon veel te weten komen. Mooi ge daan met die lichtjes in die soort bak ken dat het een mooie schijning krijgt.' Tentoonstelling Scheurbuik Scheeps beschuit. Leven aan boord van een VOC- schip Educatie in het Zeeuws Archief Tentoonstellingen en emotie september 2002 Aanmonstering van scheepsvolk, eind 18e eeuw. Zeeuws Archief, Zeeuws Genootschap, Zelandia lllustrata. Uit het Gastenboek: 'Blij dat we onze kinderen nu kregen en niet toen!! Stuitend!!!' Tentoonstelling Zeeuwen onder het mes. Gezondheidszorg in Zeeland door de eeuwen heen Maatschappelijk Werk Het Gemeentearchief Roermond heeft veel materiaal over de Tweede Wereldoorlog. De oorlog liet diepe sporen na in Roermond. Tijdens de viering van vijftig jaar bevrijding bleek weer eens hoe diep. Een vrouw werd op het archief zo door emoties overmand.dat Maatschappelijk Werk haar daar moest komen opveg en. Ze was in 1945 getrouwd, net voor de bevrijding, y^Twee weken na haar trouwen, enkele dagen na de juli 1802 augustus 1802 september 1802 oktober 1802 november 1802 december 1802 Uit het gastenboek: 'Leuk om in alle echte geschriften te lezen en de koffer van de chirurgijn te zien!' Tentoonstelling Scheurbuik Scheeps beschuit. Leven aan boord van een VOC- schip Chirurgijnskist met heelkundige instrumenten, 18e eeuw. Bruikleen Zeeuws Museum, Zeeuws Genootschap. s bevrijding, liep haar man op een landmijn. Later hertrouwde de vrouw, kreeg kinderen en leidde een nor maal leven. Het verleden leek voorbij. Pas vijftig jaar later kwamen al die weggestopte emoties er op het archief plotseling weer uit. G.H/.G. van Bree, gemeentearchivaris Gemeentearchief Roermond Uit het gastenboek: 'Het is fijn dat dit bewaard is gebleven. Goed dat het verleden niet verloren gaat.' Alle tentoonstellingen Openingsact van de tentoonstelling'Scheurbuik Scheepsbeschuit'. Scheepschirurgijn Jan Willem Daman, varend op het schip 'De Pallas' voor de Kamer Zeeland, onderzoekt een matroos die aan scheurbuik lijdt. Foto:The Essence in Art Group, Middelburg. Uit het gastenboek: 'Interessante expositie, we maken er ons werkstuk over.' Tentoonstelling Er zit muziek in geschie denis! Zeeuwse muziekgeschiedenis ióe-2oe eeuw Ingrid Leeftink en Anneke van Waarden-Koets zijn werkzaam als educatiemedewerker bij het Zeeuws Archief. september 2002 archievenblad

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2002 | | pagina 11