- a Taxonomie en archivistische standaarden en normen Regionale Fotohijhdag te Maastricht Literaire handschriftencollecties in Nederlandse archieven Stadsarchief Heerlen opent vernieuwde studiezaal nieuws uit het veld f' 8 nieuws uit het veld Onder de naam Metamorfoze geeft het Bureau Conserve ring Bibliotheekmateriaal (BCB), ondergebracht bij de Koninklijke Bibliotheek, uit voering aan het Nationaal Programma voor Conser vering van Bibliotheekmate riaal, een initiatief van het ministerie van OCenW. Metamorfoze richt zich op het behoud van handschriften (literaire, cultuurhistorische en internationaal waardevol le collecties), boeken, tijd schriften en kranten van Nederlandse origine, uit de periode 1840-1950, aanwezig in biblio theken, en andere instellingen met een bewaarfunctie. Dit belangrijke nationale culturele erfgoed wordt door intern ver val van het papier met de ondergang bedreigd. Metamorfoze beoogt dit materi aal door microverfilming, kleine repara ties, zuurvrije verpakking en geklimati- seerde opslag zo lang mogelijk voor de toekomst te behouden. Het Metamorfoze-traject Literaire Collec ties richt zich op literaire verzamelingen van en over Nederlands(talig)e auteurs uit de periode 1840-1950. Die collecties kunnen bestaan uit handschriften, gedrukt materiaal, of een combinatie daarvan. Ook archieven kunnen project voorstellen indienen voor conservering van literaire collecties, waaronder bij voorbeeld ook uitgeversarchieven vallen. Zij kunnen hiermee aanspraak maken op 70 procent subsidie van de totale kosten. Ook reeds geconserveerde literaire collec ties kunnen aanspraak maken op Metamorfoze-gelden ten behoeve van digitalisering van (delen van) die collec ties. Er is nooit systematisch onderzoek naar gedaan, maar de ervaring leert dat zich in diverse archiefinstellingen literaire col lecties uit de periode 1840-1950 bevin den. Huidige deelnemers aan Metamor- /öze-projecten uit het archiefwezen zijn onder meer: Gemeente Archief Sittard (collectie Charles Beltjens, collectie Jacques Schreurs en collectie Felix Rutten), Gemeente Archief Den Haag (Nieuwland-collectie), Gemeente Archief Leiden en Arnhem (collectie Alexander i' i' V t.T, ff if T i - -s. - z". <V <<-« /T' c. ■V "5 y De kopieboeken van uitgeverij L.J.Veen uit het Letterkundig Museum zijn in het kader van Metamorfoze geconserveerd. Links is een originele pagina te zien, rechts de microfilmopname. komst weer nieuwe archie ven als Metamorfoze-deelne- mers te kunnen verwelko men en nodigt iedereen uit tot het indienen van pro jectvoorstellen. Ver Huell) en het Gemeente Archief Maastricht (collectie Pierre en Matthias Kemp). De afgelopen jaren konden meer dan honderd literaire collecties met sub sidie van Metamorfoze worden geconser veerd. Het digitaliseringstraject is onlangs van start gegaan met twee pro jecten. Het BCB hoopt in de nabije toe- Henriëtte Reerink, coördinator Literaire Collecties Metamorfoze Postbus 90407 2509 LK Den Haag tel. (070) 314 03 19 henriette.reerink@kb.nl www, kb.n 1/coo p.m eta m qrfpze Een nieuw begrip is opgedoken aan de horizon van de archivaris: taxonomie. Met deze uit de biologie afkomstige term wordt een classificatieschema bedoeld waarbij onderdelen van een aandachts gebied, een wetenschap, zijn gegroepeerd op onderwerpniveau. Deze onderdelen kunnen vervolgens weer in een hiërar chische structuur worden weergegeven. Een heel bekend voorbeeld is het systeem dat Linnaeus in de achttiende eeuw heeft ontworpen voor de beschrijving van flora en fauna (Systema naturae). De afgelopen jaren zijn de nodige stan daarden en normen verschenen, zowel nationaal als internationaal. Te denken valt aan de nieuwe norm ISO Records Management Standaard 15489, DOD5015.2, EAD, ISAD(g), ISAAR(cpf), ANSI/NISO Z39.85.2001 (Dublin Core Metadata Element Set) etc. Sommige zijn formeel vastgesteld, andere zijn nog in ontwikkeling. Het is niet altijd even dui delijk welk terrein een bepaalde norm of standaard beschrijft. Door de komst van nieuwe normen, is het mogelijk dat bepaalde normen geheel of gedeeltelijk niet meer van toepassing zijn. Ook is het niet altijd even duidelijk waar bestaande normen van zijn afgeleid. Tijdens de tweede Records Management Conventie op 16 november 2001 in Wassenaar heeft de heer J. Möller van het ministerie van Verkeer en Waterstaat namens de themagroep 'Standaards en referentiemodellen' een eerste aanzet gepresenteerd van een taxonomie (versie 0.1) van standaarden en normen op het terrein van het informatiebeheer. Doel hiervan is het inzichtelijk maken van de onderlinge relaties tussen de normen en hun werkingssfeer. Voor verdere informatie zie: http://www.rmconventie.nl/evenementen/con gres verslag.html archievenblad februari 2002 Door Ingrid Evers* Onder het motto 'Schatten uit de schoenendoos' is op zaterdag 27 oktober 2001 in het Centre Céramique te Maastricht een Regionale Fotokijkdag gehouden. Tijdens deze dag kon iedereen uit de wijde omtrek van Maastricht, ook van buiten de provincie Limburg, uit eigen bezit opgediepte foto's laten bekij ken, bestuderen en beoordelen. Hiertoe waren deskundigen aanwezig van onder meer het Rijksmuseum (Amsterdam), het Nationaal Fotorestauratie Atelier (Rotter dam), het Leids Prentenkabinet en de gemeentearchieven Maastricht, Sittard en Weert. Ook de Nederlandse Vereni ging voor Kostuumkunde was present. Belangstellenden konden meegebrachte foto's aan hen voorleggen om antwoord te krijgen op vragen als: Wie was de foto graaf?, Wat is er op de foto's te zien?, Welke fotografische techniek is gebruikt? en Hoe oud zijn de foto's? Ook kregen zij advies over het bewaren van fotografisch materiaal en over mogelijk herstel en conservering. De Regionale Fotokijkdag te Maastricht was er een van een reeks gedurende het seizoen 2001/2002. Deze dagen zijn een initiatief van het Nederlands Fotoge nootschap (NfG) in het kader van zijn tienjarig bestaan, en worden gesteund door het Prins Bernhard Cultuurfonds. Het NfG wil met deze kijkdagen de ken nis en waardering voor het fotografisch materiaal in de breedste zin bevorderen. De Fotokijkdag Maastricht is tot stand gekomen met medewerking van het Centre Céramique en het daar gevestigde Gemeentearchief Maastricht (GAM) en trok ruime belangstelling. De meegebrachte foto's moesten gemaakt zijn tussen pakweg 1840 en 1950. Waar ze gemaakt waren, was om het even: Nederlands-Indië was net zo welkom als Limburg c.q. Maastricht. Evenmin was het belangrijk hoe de foto's eruit zagen: mooi belicht en keurig gepo seerd of slordig en gehaast, rechttoe rechtaan of vol franje en verbeelding, vakkundig of onhandig - alles was wel kom. Foto's van (groot)vaders, (groot moeders en (klein)kinderen; van dorpen, straten en huizen; van arbeiders en café houders; van scholen, boerderijen en fabrieken; van feesten en trouwerijen; van kleine en grote gebeurtenissen. Qua materiaal mochten het daguerréotypieën en ambrotypieën zijn, tinnen kermispor- tretjes, negatieven op papier, glas of cel luloid, papieren foto's, toverlantaarn plaatjes of diapositieven. Het mocht kleur of zwart-wit zijn, in albums, lijstjes of gewoon los - als het maar origineel fotografisch materiaal was. De brede omschrijving leidde in Maastricht tot een tachtigtal bezoekers, die wat beschroomd hun schatten ter tafel brachten. Het enthousiasme van het panel deed verschillenden huiswaarts keren om daar de rest van hun bijzonde re bezittingen op te halen. Want behalve albums en foto's van stad en regio, waren er ook zeldzamere zaken: twee negen- tiende-eeuwse doosjes waarin visitekaart portretten hadden gezeten (als een hoes je om een pak speelkaarten), die aan het Rijksmuseum werden geschonken; zeer zeldzame stereo-autochromen (twee bijna dezelfde glazen kleurendia's naast elkaar) van Maastricht omstreeks 1900, die te zijner tijd zullen worden tentoon gesteld; een te restaureren daguerréoty pie en ambrotypie van het GAM. De albumcollectie van het GAM bleek zó interessant, dat zij in 2002 alsnog zal worden bezien door drs. Mattie Boom, hoofd fotocollecties van het Rijks museum, en tot voor kort voorzitter van het NfG. Het evidente succes van de fotokijkdag te Maastricht vraagt om herhaling in de komende jaren. Inmiddels heeft het Limburg Museum (Venlo), dat niet aan wezig kon zijn, besloten om zelf enkele kijkdagen te organiseren. Het hoopt zo nieuw materiaal te vinden voor de ten toonstelling 'Fotografie in Limburg' in 2003. Deze kijkdagen zijn op 23 februari in het Centre Céramique te Maastricht, op 2 maart in het Stadsarchief Heerlen, op 9 maart in het Gemeentemuseum Roermond en op 16 maart in het Limburgs Museum te Venlo. Ingrid Evers is werkzaam bij het Gemeentearchief Maastricht, audiovisuele collecties. Op dinsdag 27 november jl. opende de Heerlense wethouder Frans Hol (Informatie) de geheel vernieuwde stu diezaal van het Heerlense Stadsarchief. Bijna 25 jaar na de opening van het Thermencomplex door prins Claus (29 november 1977) was het meubilair nodig aan vervanging toe. Nieuw meubilair, nieuwe verrijdbare stellingen, betere dis plays, nieuwe verlichting, vloerbedek king en een nieuw verfje maken de stu diezaal tot een modern en eigentijds ver blijf. De studiezaal is daardoor weer aan trekkelijk om er uren van onderzoek door te brengen. In de verrijdbare stellingen zijn naslagwerken en kopieën van archiefstukken overzichtelijk opgesteld. Wel even wennen voor de meeste bezoe kers, maar er is daardoor wel meer rele vant materiaal meteen benaderbaar. Gelijk met de opening is ook de website van het Stadsarchief geïntroduceerd. Deze is nog op proef en zal in de komen de maanden aanmerkelijk uitgebreid worden. De bedoeling is dat via de websi te zoveel mogelijk informatie over de speciale archief- en documentatiebestan den beschikbaar komt. Men kan dan op de computer thuis al uitzoeken welke stukken men voor zijn onderzoek nodig zal hebben. In de toekomst kan men zelfs al reserveren voor raadpleging in de februari 2002 Foto:Jo Mantel prachtige studiezaal. Ook zijn er plannen om de bibliotheekcatalogus vanaf 2002 on line raadpleegbaar te maken op Www.stadsarchiefheerlen.nl. Kortom volop vernieuwingen bij het Heerlense Stads archief. archievenblad

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2002 | | pagina 4