functie ffj design OME FA UZ BuroDenBoer Restauratie-atelier De Tiendschuur Rekken en kasten Archiefrekken Studie- en IT-tafels Dealing en control desks Als de kwaliteit belangrijk is, is het verschil snel duidelijk. Onze medewerkers (verspreid over heel het land) hebben een gedegen vakopleiding, jarenlange ervaring in het vakgebied en zijn daardoor op elke plaats binnen uw informatievoorziening direct inzetbaar. Ons dienstenpakket omvat onder meer: detachering consultancy interim-management advisering inventarisatie inhaal-operaties automatisering complete projecten werving en selectie Onze consultanten voorzien u graag van een passend advies ter optimalisering van uw informatievoorziening c.q. interne organisatie. Bel voor informatie of een vrijblijvend gesprek: Jan van Renesseweg 4 Postbus 37, 4325 ZG Renesse tel.: 0111 -462024 fax.: 0111 -461922 http://www.bdb.nl - E-mail: info@bdb.nl Papierconservering. Archiefmateriaal verkeert vaak in een slechte staat. In veel gevallen zijn archiefstukken openbaar. Om de culturele nalaten schap van onze voorouders veilig te stellen is restauratie en conservering noodzakelijk. De papierafdeling van restauratie atelier De Tiendschuur restaureert o.m. boeken, charters, hand schriften, leren banden, kaarten en prenten. Kunstobjectenrestauratie. Beschadigde kunstobjecten kun nen ook worden gerestaureerd. De soorten te behandelen objecten kunnen sterk variëren: litho's, foto's, schilderijen, zeefdrukken, keramische objecten en sculptu ren. De behandelingen zijn uiteen lopend. Ze betreffen bijvoorbeeld reiniging, reconstructie, bedoeken en retoucheren. Calamiteitenbehandeling. In geval van calamiteiten kunt u 24 uur per dag een beroep doen op de Tiendschuur. Bij snel ingrijpen kan vocht- en roetschade worden geminimaliseerd. Invriezen stopt het schadeproces. Vocht onttrekken aan objecten kan met onze vacuiimvriesdroog apparatuur, welke een capaciteit heeft van 20 m3. Reukschade kan behandeld worden met de ozonisator. Restauratie-atelier "De Tiendschuur" architectuurarchieven een bouwonderdeel, uitgevoerd door der den, werden begroot en voor goedkeu ring aan de baron werden voorgelegd), sectienummers, devisnummers, inventa risnummers van Cuypers' kunstwerk plaats, data, stempels, signatuur en schaal. Hierdoor ontstond er inzicht in het seriematige karakter van het materi aal. Veel van de aangetroffen nummers en andere administratieve verwijzingen waren terug te vinden in de ingewikkelde financiële administratie en de dag- en weekrapporten. Bij een eerdere bewer king van de geschreven stukken waren veel archivalia stuks- of bundelgewijs beschreven, waardoor ook het seriemati ge karakter van de geschreven stukken verloren was gegaan. Zo bleek bij onderzoek in het archief dat de (financiële) administratie van de hele bouw was onderverdeeld in verschillende secties. Zowel op de tekeningen als in de administratie komen deze secties terug. Sectie I betrof het herstel van de eigenlij ke bouwwerken: het kasteel, het poortge bouw en de kerk; Sectie II betrof de steen fabriek; Sectie III het graaf- en plantwerk met het bomentransport voor de aanleg van parken en tuinen; Sectie IV ging over het timmerwerk en de meubilering; Sectie V betrof de 'aankoop van oudhe den' die als meubilering, decoratie of als huisraad konden fungeren; Sectie VI had betrekking op de verwarming, waterlei ding en de verlichting; en ten slotte was Sectie VII gereserveerd voor huishoude lijke en administratieve uitgaven. Ofschoon deze indeling naar secties geen ordeningscriterium is geworden, heeft dit^wel inzicht verschaft in de complexe organisatie. Ordening Wat wel als ordeningscriterium voor de tekeningen geschikt bleek, was de ori ginele tekeningenlijst gemaakt door Cuypers. Hij maakte de volgende hoofd indeling: kasteel, chatelet, kerk en situatie (dorp, parken en tuinen) en vervolgens een nadere indeling in; algemeen, tim merwerk, steenhouwwerk, metselwerk, ijzerwerk, glas- en schilderwerk en tegel vloeren. Aan deze (sub)categorieën waren tekeningnummers verbonden. Alle teke ningen, opgesomd in de plaatsingslijst, werden nu volgens deze oude ordening beschreven en opgeborgen. Niet alle teke ningen waren echter volgens de oor spronkelijke ordening van Cuypers te plaatsen. Terwijl de tekeningen uit de periode 1893-1902 over het algemeen voorzien waren van een eigentijds teke- ningnummer (1-500), gold dit niet voor de tekeningen van later datum. Deze late tekeningen betroffen met name de kerk en het stalplein, maar er was ook nog een grote hoeveelheid tekeningen van het kasteel en het chatelet. Na een aantal steekproeven moest echter het idee losge laten worden om alle tekeningen volgens de eigentijdse Cuypers-orde (dat wil zeg gen naar tekeningnummer) te ordenen. Er moest een tweede ordening gemaakt worden voor tekeningen van latere datum maar ook voor presentatieteke ningen die niet voorzien waren van een tekeningnummer. Bij het maken van een tweede ordening is geprobeerd zo goed mogelijk aan te sluiten bij de eerste orde ning. De indeling naar kasteel, chatelet, kerk, situatie (dorp, parken en tuinen) is voortgezet. Vervolgens werden de teke ningen naar kamernummer geordend. De tekeningen die hierna nog overble ven, zijn ondergebracht in de volgende categorieën: tekeningen van niet-geloka- liseerde interieurs, meubels en voorwer pen; tekeningen van andere gebouwen (of gebouwonderdelen); niet-geïdentifi- ceerde tekeningen; studietekeningen en tekeningen waarvan het verband met het archief niet duidelijk is. De series geschreven stukken zijn zoveel mogelijk hersteld. Vervolgens werden de geschreven stukken in de volgende cate gorieën ingedeeld: correspondentie, ver slagen, financiële stukken, stukken betreffende de bouw en de inrichting, documentatie en ten slotte de onvermij delijke stukken waarvan het verband met het archief niet duidelijk is. De inventarisatie is onlangs afgerond. De originele ordening is voor zover mogelijk hersteld, waarmee het archief voor archi tectuurhistorici en restauratiearchitecten raadpleegbaar is. Zo weerspiegelt het archief met de vele fraaie tekeningen en foto's weer de geest van de negentiende eeuw waarin een dergelijk omvangrijk en prestigieus bouwwerk door een particu lier gerealiseerd kon worden. 'En toen, bij zonne ondergang, aan den rood achtig gekleurden westerhemel, de hooge torenspitsen van De Haar met hare nog wap perende vlaggen, achter 't gezichteinder verd wenen nabij de Maarsenburg, wierpen allen een terugblik op het schoon tafereel en voel den de onvergetelijken indruk van dien heer lijken, heuglijken dag. Postbus 5014 8260 GA Kampen Tel.:+31(0)38 3370444 Fax: +31(0)38 3312285 E-mail: info@bomefa.nl www.bomefa.nl Kapelaan Poellplein I 5046 GV TILBURG Tel: (013)536 83 55 Fax: (013)53647 56 P.J.H.Cuypers voor kasteel De Haar. Marja Potters is archivaris bij het Nederlands Architectuurinstituut (NAi). In het najaar van 2001 wordt begonnen met de inventarisatie van het archief van het Rijksmuseum. 2 Dit album bevindt zich in het archief van kasteel De Haar in het NAi (aanvraag nummers HAAR d 89 en ph 786-ph 790). 3 Tot op heden is er nog geen monografie over P.J.H. Cuypers verschenen. Enkele publicaties over deelaspecten van zijn werk zijn: Hoogewoud, G., Kuyt, J., Oxenaar, A., P.l.H. Cuypers en Amsterdam, Gebouwen en ontwer pen 1860-1898, Assen, 1985. Kok, M., 'Het herstel van kasteel De Haar te Haarzuilens, een priddeleeuwse binnenplaats over dekt', Bulletin van de Koninklijke Nederlandse Oudheidkundige Bond 95 (1996) themanummer 2/3, 42-53- Leeuwen, A.J.C. van, De maakbaarheid van het verle den. P.l.H. Cuypers als restauratiearchitect 1850- 1918, Zeist 1995. Oxenaar, A„ 'P.j.H. Cuypers en de introductie van een progressieve architectuurgeschiedenis', Bulletin van de Koninklijke Nederlandse Oudheidkundige Bond95 (1996) themanummer 2/3, 88-99. augustus 2001 archievenblad

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2001 | | pagina 13