Kwaliteit in digitale archivering
net BESTEL
Groenendijk
Microfilm Scanservice
Restauratie-atelier De Tiendschuur
CORNES DOCUMENT SOLUTIONS BV
Papierconservering.
Archiefmateriaal verkeert vaak in een slechte staat. In veel
gevallen zijn archiefstukken openbaar. Om de culturele nalaten
schap van onze voorouders veilig te stellen is restauratie en
conservering noodzakelijk. De papierafdeling van restauratie
atelier De Tiendschuur restaureert o.m. boeken, charters, hand
schriften, leren banden, kaarten en prenten.
Kunstobjectenrestauratie.
Beschadigde kunstobjecten kun
nen ook worden gerestaureerd. De
soorten te behandelen objecten
kunnen sterk variëren: litho's,
foto's, schilderijen, zeefdrukken,
keramische objecten en sculptu
ren. De behandelingen zijn uiteen
lopend. Ze betreffen bijvoorbeeld
reiniging, reconstructie, bedoeken
en retoucheren.
Calamiteitenbehandeling.
In geval van calamiteiten kunt u 24 uur per dag een beroep doen
op de Tiendschuur. Bij snel ingrijpen kan vocht- en roetschade
worden geminimaliseerd. Invriezen stopt het schadeproces.
Vocht onttrekken aan objecten kan met onze vacuümvriesdroog
apparatuur, welke een capaciteit heeft van 20 m3. Reukschade
kan behandeld worden met de ozonisator.
Restauratie-atelier "De Tiendschuur"
Wij bieden:
CU Scannen en archiveren van foto's, dia's en
documenten
CC OCR-verwerking en CD-ROM Service
CC Onderzoek, advies en opleidingen
CC Database management en consultancy
CC Maatwerk software (ook inter/intranet)
Leverancier van:
CC Archiveringssystemen en
tools
CC Cold applicaties
CD-ROM en opticals
CC (Boek)scanners en printers
CC Netwerken en computers
CC Meer informatie: 02 3 - 5 6 5 0 5 3 0 CC
Starnmeerstraat 1 -3 - 21 32 AE Hoofddorp
e-mail: info@cornes.nl CC internet: www.cornes.nl
MINOLTA
column
Het discussiecircus over de toekomst
van het archiefbestel is in volle gang.
Bestuurders en professionals worden in
de gelegenheid gesteld hun wensen en
ideeën in te brengen. Het stuk dat als
basis voor de inspraak moet dienen, biedt
weinig hoop op een dui
delijke uitkomst. Dat
ministerie, IPO én VNG
zich erin konden vinden,
geeft aan dat het een mag
nifiek voorbeeldproduct
van het poldermodel
moet zijn.
Nu hebben bestelontwik-
kelingen net als water de
natuurlijke neiging om
ongeveer dezelfde kant op
te stromen. Om enig zicht
te krijgen op de richting
die het uit gaat, moeten
we misschien eens over de
schutting kijken naar een
andere sector waar bestel
discussies aan de orde van
de dag zijn: de omroep.
De website van het minis
terie van OCenW bevat
een handzaam overzicht
van het Nederlandse
omroepbestel, met een
interessant stukje geschie
denis. De overeenkom
sten zijn treffend.
Nederland kent een
publieke omroep met
zendgemachtigden die
een 'godsdienstige, maat
schappelijke of geestelijke
stroming vertegenwoordi
gen'. En inderdaad, ook
het archiefwezen kent ver
zuiling, denk aan de cate
gorale instellingen. De
overkoepelende organisatie bij de
omroep is de NOS. Ook hierin zijn wij bij
de tijd sinds de oprichting van DIVA.
'Om een hoogwaardig cultureel program-
ma-aanbod te stimuleren' is in 1988 een
Stimuleringsfonds in het leven geroepen
- vergelijk bijvoorbeeld de ICT-gelden die
door de Mondriaan Stichting worden
verdeeld. De facilitaire taken van de NOS
zijn verzelfstandigd in het Nederlands
Omroepproductie Bedrijf, opdat de
omroepen zich helemaal kunnen richten
op hun kerntaak: het maken van pro
gramma's. Ook in het archiefwezen rukt
len. Het toezicht op de naleving van de
Mediawet is gecentraliseerd in het
Commissariaat voor de Media. De leden
worden telkens voor vijf jaar benoemd
bij Koninklijk Besluit. Dit is een interes
sante optie voor het archieftoezicht,
waaraan de Raad voor Cultuur
in zijn meest recente advies ook
lijkt te denken. Een ander
onderscheid is onlangs verdwe
nen. Tot voor kort werden de
omroepen mede gefinancierd
door een speciale belasting, de
kijk- en luistergelden, maar die
zijn per 1 januari 2000 afge
schaft en vervangen door een
rijksbijdrage uit de algemene
middelen.
Het belangrijkste verschil ligt in
het publieksbereik. Heeft de
publieke omroep sinds de
komst van RTL c.s. de helft van
zijn marktaandeel moeten prijs
geven, het openbaar archiefwe
zen heeft nog altijd min of meer
een monopolie. Het wachten is
tot ruimte wordt geboden aan
commerciële bedrijven die
archieven beheren én beschik
baarstellen en die hun inkom
sten halen uit reclameopbreng
sten en pay per view. En op een
parallel voor de lokale omroe
pen. Of hebben we die al in de
vorm van de regionale histori
sche centra?
uitbesteding op, kijk maar naar het groei
ende aantal commerciële archiefbewer
kers en restauratoren. Staatssecretaris
Van der Ploeg laat er geen misverstand
over bestaan dat hij het liefst ziet dat
archiefdiensten zich concentreren op
hun publiekstaken.
Behalve parallellen zijn er ook verschil-
19
wêum
...ALS HET ECHT OM KWALITEIT GAAT
zd Boekverfilming
Zd Boekscanning
Zd Fotoscanning kleur/zwart-wit
Zd Negatiefscanning
zd Diascanning
zd Documentverfilming
Zd Documentscanning
zd Groot formaat verfilming
zd Groot formaat scanning
Zd Microfilmscanning
Zd Microfichescanning
Zd Microfilmafdrukken
zd Plotten CAD-bestanden op microfilm
Zd Software voor document management
zd Software voor rasterbewerking
Kapelaan Poeliplein 1
5046GV TILBURG
Tel: (013)536 83 55
Fax:(013)53647 56
Edisonweg 50D, 2952 AD Alblasserdam
Tel.: 078-6931300 Fax:078-6931123 E-mail: gms@groenendiik.net
Website: groenendijk.net
RNES
OFFICIAL VAR
Door Gerrit Verhoeven
Tekening: PeterVlot
archievenblad