Canon Een eiel stoot zich in het gemeen... column III Restauratieatelier Paul Peters B.V. SLIM, SNEL EN KLEURRIJK - EN DUURZAMER DAN NEGEN LEVENS Handboekbinderij Restauratie Conservering van de meest uiteenlopende, historische en moderne, documenten en aktenbestanden. Ons atelier biedt sinds vele jaren een in brede kring erkende expertise ten dienste van het behoud van het geschreven en gedrukte erfgoed. Object-specifieke, passief-conserverende restauratie van papier, boekblok en boekband. Van incunabel tot oude druk, van oude en moderne grafiek, tot kerkelijke en overheidsdocumenten, land- en wandkaarten, charters en zegels, uit alle tijdvakken. Restauratieatelier Paul Peters B.V. is lid van de VeRes, de VAR en de IADA (International Association of Book and Paper Conservators). Weverweg 9, 6961 KM Eerbeek Tel.0313 65 44 66 Fax 0313 65 58 82 paulpeters@paulpetersdemonnl Als de kwaliteit belangrijk is, is het verschil snel duidelijk. Er is simpelweg een Canon scanner voor iedere behoefte. Van handzame afdelingscanner tot een 80 pagina's per minuut productiemodel. En van flatbed scanner, kleurenscanner of stand-alone document recorder tot zelfs een complete lijn microfilm scanners. Allemaal zeer flexibel dankzij de ISIS en TWAIN drivers waardoor ze werken met vrijwel iedere softwareapplicatie. Snel, gemakkelijk en soepel waardoor alles altijd op zijn pootjes terechtkomt. Meer weten? Kijk op www.canon.nl BuroDenBoer column Historisch Nederland kan gerust zijn: PIVOT wordt op 18 mei 2001 officieel beëindigd. Het bewaren van parkeerbon nen - de grote wens van historisch Nederland, geuit in een NOVA-televisie- uitzending enige jaren geleden - is voor lopig weer veilig gesteld. Hijs de vlag! Bevrijd van het stigma van de grote papierverdelger kan het archiefwezen zich in 2002 weer presenteren als de hoedster van het historische documen taire erfgoed. Doe vooral een wimpel aan de stok. Wat heeft PIVOT het archiefwezen, meer in het bijzonder het Algemeen Rijksar chief, eigenlijk opgeleverd? En wat gaat het Nationaal Archief hier mee doen na 18 mei 2001? Of wordt alles op 18 mei in een diepe kuil gegooid, onge bluste kalk er over 'and never speak about it again'? Ik wacht af. lijk heeft gemaakt, is het wel dat archiva rissen perfect kunnen beschrijven en toe gankelijk maken; kijk naar de lange reeks van PIVOT-rapporten over de verant woordelijkheden van bestuursorganen in Nederland na ongeveer 1950. Maar archivarissen zijn waardeloze exploitanten; denk te weten dat deze stelling 100 procent waterdicht is. De selectiedoelstelling voor archiefma teriaal hoort niet op het bordje van archi varissen, maar op het bordje van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties - vanuit zijn verantwoordelijk heid voor een transparant en controleerbaar openbaar bestuur - én de minister van Onderwijs, Cultuur en Weten schappen - vanuit zijn verant woordelijkheid voor de bereikbaarheid van het even terug aan de dis cussie over weer Het eerste Ploegiaanse archiefproject kennen we inmiddels: de kleur van Ne derland 1800-1932: mensen, wonen en wer ken. Goed thema? Weet ik niet, want ik ken de doelstelling(en) niet. Wie is er geïnteresseerd in Nederland in de negen tiende eeuw? Moet het project meer gebruik van archieven opleveren, meer mensen die gebruik maken van archie ven, meer mensen in aanraking laten komen met ons verleden, is het mono- of multidisciplinair (mogen de musea, onderwijsinstellingen, uitgeverijen, archeologen, historici e.a. volwaardig en actief meedoen)? Of ligt het initiatief, de sturing en de exploitatie geheel in han den van archief-Nederland DIVA)? Als het PIVOT-project nu één ding duide- selectiedoelstellingen en criteria. Historisch Nederland had gelijk: het is niet aan beheerders om uit te maken wat zij moeten beheren, wel hoe er wordt beheerd. Maak maar de vergelij king met rijksmusea. De rijksmusea moe ten exploiteren, de Nederlandse Staat moet er voor zorgen dat er fondsen zijn om kunst te verzamelen. De invloed van museumdirecteuren op het aankoopbe leid dient minimaal te zijn, je hoeft maar éénmaal naar de door Rudi Fuchs aange schafte kunstwerken te kijken om zeker culturele erfgoed - zowel in intellectuele zin (onderwijs en wetenschappen) als in logistieke zin (cultuur). De exploitatievraag van het documen taire culturele erfgoed hoort evenmin tot de verantwoordelijkheden van archief- Nederland DIVA), maar op het bord van de gebruikers. Waar zijn die? 23 CREATED BY CANON TO KEEP THE INFORMATION, AND NOTHING BUT THE INFORMATION. Imaging across networks Onze medewerkers (verspreid over heel het land) hebben een gedegen vakopleiding, jarenlange ervaring in het vakgebied en zijn daardoor op elke plaats binnen uw informatievoorziening direct inzetbaar. Ons dienstenpakket omvat onder meer: detachering consultancy interim-management advisering inventarisatie inhaal-operaties automatisering complete projecten werving en selectie Onze consultanten voorzien u graag van een passend advies ter optimalisering van uw informatievoorziening c.q. interne organisatie. Bel voor informatie of een vrijblijvend gesprek: Jan van Renesseweg 4 Postbus 37, 4325 ZG Renesse tel.: 0111-462024 fax.: 0111-461922 http://www.bdb.nl - E-mail: info@bdb.nl Door Max Beekhuis Tekening: Peter Vlot april 2001 archievenblad

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2001 | | pagina 11