Bericht uit Tirana DE RADIO- EN TELEVISIEARCHIEVEN IN ALBANIË burengerucht burengerucht Na koning Ahmed Zogu, het Italiaanse intermezzo 1939-1943 en een Duitse periode 1943-1944 kwam de macht in Albanië aan een zekere Enver genoemd Hoxha, die van eind 1944 tot 1985 een isolationistisch communis tisch bewind voerde waar door het land van elk bui tenlands contact werd af gesloten, behalve met de Sovjet-Unie en later met China. Na Hoxha's opvol gers kwam begin jaren negentig de feitelijke be vrijding van het land. Zesenveertig jaren para noïde communisme heb ben ertoe geleid dat Al banië nu tot op de draad versleten is. Ik kan mij bin nen noch buiten Tirana een weg herinneren zon der grote kuilen en gaten; het voor representatie ge bouwde centrale Skan- derbegplein is leeg en ver waarloosd; electriciteit is er alleen tussen de storingen. Hoe indrukwekkend zijn dan de mensen die je op zo'n bezoek ontmoet, die door hun stijl, waardig heid, openheid en gastvrij heid onafhankelijk van status of leeftijd, je onge wild in herinnering bren gen dat Nederland wel oneindig rijker is, maar niet noodzakelijkerwijze beschaafder. De weg naar het ART-complex is verzakt en het gebouw van de staatsomroep is even trooste loos als de weg zelf. De collecties muziek, televi sie en film van de ART zijn de belangrijkste en grootste van het land. Naast bedrijfsarchief, heeft de omroep ook de functie van openbare instelling, die de collectie beschikbaar stelt voor onderzoek en onderwijs zodra dat technisch mogelijk is. Daar ligt echter het probleem: het ontbreekt aan middelen hiervoor. De collectie omvat circa 90.000 uur gesproken woord, unie ke volksmuziek en Albanese klassieke muziek op analoge tape. De banden worden bewaard in vezelige kartonnen doosjes. Welke lezer kijkt met herkenning op bij het horen van namen als Pefi, Ibrahimi of Dizdari? Helaas! Hij moet nog even wachten. Voor deze collectie beschikt de ART over slechts twee bandrecorders, waarvan één duidelijk op leeftijd en de ander in de over gang. Deze belangrijke collectie ligt op doorbui gende schappen in lage kelderruimten, verlicht met een 25 watt-peertje. De ruimte moet wor den gedeeld met afgedankt meubilair en een niet-werkende airco van sovjetmakelij. De aan blik was zo schokkend dat de schrijver van het eindrapport de ruimte moest omschrijven als entirely and irrevocably unsuitable. Men heeft apparatuur gekregen om de banden op cd over te zetten. Maar er is nog geen project om dat te doen. Elders in een wat nieuwer gebouw van vier verdiepingen liggen de video- en filmcollecties. In het gebouw is geen lift en in een aantal ramen ontbreekt het glas. De videotapes beslaan circa 10.000 uur - waaronder niet-gecensureerde opnamen - waar de hele geschiedenis van de televisie in Albanië op staat. Dit archief beschikt over één operationele Betacam SP speler, zodat de banden op BCN 1" en AMPEX 2" - bijna een derde van de collectie - of zelfs op VHS niet bekeken kunnen worden. Zelf schat de ART dat circa 40 procent van de opnamen niet meer bruikbaar zal zijn. De filmcollectie telt vier mil joen meter 16mm film, grotendeels originele positieven. Men beschikt over drie oude monta getafels en twee Chinese hand-omroltafels die ondanks gebrek aan reserve-onderdelen alle ope rationeel worden gehouden met zorg, goede hoop en veel gebeden. Van de films, alle op bi- en tri-acetaat, vergaat een groot deel blijkens de zure stank in de bewaarruimten die, net als bij de videobanden, alleen gekoeld worden als er electriciteit is en de airco's niet kapot zijn. Geen van de films is op duplicaatnegatief veilig gesteld. Men overweegt samenwerking met het Albanese Filmmuseum, dat wel een bescheiden conservatieproject heeft. Bij gebrek aan kopieermogelijkheden krijgt de gebruiker de originele videoband of film in handen. Alleen van het geluidsarchief worden de originelen beschermd en krijgt de gebruiker een kopie. De collecties worden dus bedreigd door het vergaan van het fysieke materiaal enerzijds, en gebruik van de originele, wél bruikbare ban den anderzijds. Men zou bijna betreuren dat de archiefmedewerkers zo consciëntieus alle mate rialen registreren en beschrijven. Was dit niet zo, dan zou een deel van de collectie veilig opgebor gen zijn, zij het onbedoeld. Anders gesteld: de archieven functioneren matig als bedrijfsarchief en niet als cultuurhistorisch archief. Ontsluiting Voor de ontsluiting van de materialen gebruikt de ART een handmatig trefwoordensys teem dat ze in 1989 heeft gekregen van de ÖRF, de Oostenrijkse omroep. Helaas is er geen geau toriseerd beheer van. Na opname in een register gaat elk audiovisueel document nu naar de bewerker die de registratiegegevens overneemt en uitbreidt met trefwoorden en een korte beschrijving, waardoor in feite werk dubbelop wordt gedaan. En dat door vijf mensen. Dit inef ficiënte systeem belast het beperkte personeels bestand nog verder, omdat de bewerkers ook gebruikers moeten begeleiden, wat een tijdro vende zaak is. Niet ver van de ART vandaan beheert het Albanese Filmmuseum circa elf miljoen meter film. De films zijn gescheiden in negatieven en positieven en worden in goede kluizen bewaard. De collectie nitraatfilm is bijna helemaal gecon serveerd en ligt in een ander gebouw. Ze worden sinds kort ontsloten volgens de regels van de FIAF (Fédération Internationale des Archives du Film), in een geautomatiseerd systeem. Het Albanese Filmmuseum is toegankelijk voor onderzoek en vertoont klassieke Albanese speel films in het eigen gebouw en in het centrum van Tirana. Het produceert goede catalogi op periode en op genre, gedeeltelijk ook in het Engels. Samenwerkingsprojecten met de ART worden wel overwogen, maar om budgettaire redenen nog niet uitgevoerd. Het Nationaal Archief beheert op zijn beurt 25.000 geluidsdocumenten die als schenking zijn ontvangen. Er zijn belangrijke opnamen bij (onder meer die van mgr. Fan Noli, een van de belangrijkste staatslieden en kerkleiders vóór koning Ahmed), maar het archief mist de appa ratuur en het beleid om de documenten beschik baar te stellen en te conserveren. Het zal niemand verbazen dat het veel geld zal gaan kosten om de ART-archieven te verbete ren. Ook is het bijna ondoenlijk prioriteiten te stellen. Als men eerst zou investeren in het video-archief, dan zouden de historische films reddeloos verloren gaan en vice versa. Zou men eerst de archieven van Radio Tirana selecteren en veilig stellen, dan zou dat ten koste gaan van de andere archieven. PRESS NOW ondersteunt daarom het plan van de directeur-generaal van de ART om een Centrale Afdeling Archieven op te zetten, te investeren in vervanging en uitbrei ding van apparatuur en levering van werkmate rialen, scholing van personeel en reconstructie van het archievengebouw. Een plan dat van harte door de Albanese parlementaire Commissie voor de Massamedia wordt onder steund, maar (nog) zonder subsidie toe te ken nen. Voor dat alles is bij eerste berekening een bedrag van 400.000 US dollar nodig, waar de ART uit het eigen bescheiden budget 60.000- 100.000 US dollar aan toevoegt. Een duidelijk bewijs dat het belang van de archieven wordt onderkend en dat de problemen niet te wijten zijn aan onwil, maar aan achterstand en onbe kendheid met de mogelijkheden van ontwikke ling en management. 26 27 Door Robert Egeter van Kuyk Het geluidsarchief van de Albanese omroep. In de archiefwereld wordt het belang van audiovi suele collecties nog niet altijd erkend. Elders is die waardering er wel, met name voor de archieven van de radio en televisie. In enkele Balkan-landen wor den omroeparchieven vanwege de invloed op meningsuiting bijna nog belangrijker geacht dan de geschreven bronnen. Tegen die achtergrond ver zocht PRESS NOW* mij begin oktober 2000 Albanië te bezoeken en een advies uit te brengen over de verbetering van de situatie waarin de radio- en televisiearchieven van de voormalige staatsomroep ART verkeerden. Audio-archieven Video- en filmarchieven Gebruik archieven Filmmuseum Het Nationaal Archief Toekomst van de ART-archieven PRESS NOW is een organisatie, gevestigd in Amsterdam, die werkt aan de bevordering van de persvrijheid in de Balkan. Voor films heeft de ART twee oude omroltafels van Chinese herkomst ter beschikking. archievenblad maart 2001 maart 2001 archievenblad

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2001 | | pagina 13