Restauratie-Atelier Helmond B.V. z H Z z n H X 5 CJ 2. W jO «jfe m a iIp rofs Archiefmedewerker m/v mailprofs, reken maar voor restauratie en conservering van papier, leer en perkament boeken in leer en perkament charters en zegels prenten en tekeningen kaarten en affiches massaconservering vrijblijvende offertes vacuüm-vriesdrogen ondersteuning bij calamiteiten 24 uur bereikbaar bij brand- en waterschade 06-575.896.31 Panovenweq 40. 5708 HR HELMOND (NL) Tel: 0492 - 55.39.90 Fax: 0492 - 55.24.42 E-mail: info@restauratie-atelierhelmond.nl Internet: www.restauratie-atelierhelmond.nl Advies en offerte gratis. Kap. Poellplein 1 5046 GV Tilburg Tel. (013) 536 83 55 CfQ M KVAN nieuws Koninklijke Vereniging van Archivarissen in Nederland 47 uitzendbureaux Mailprofs Uitzendbureaux is een onderneming van Vedior Nederland en PTT Post en is marktleider in het uitzenden en detacheren van speciaal opgeleide en gecertificeerde medewerkers voor de post-/reproductie- kamers, couverteerruimtes en het archief. Wij zijn voor archiefopdrachten op zoek naar enthousiaste en gemotiveerde kandidaten die willen werken als: Heeft u een afgeronde opleiding op archief- gebied zoals SOD, GO, BDI of de opleiding Rijksarchiefschool en/of ervaring op gemeente- en/of bedrijfsarchieven? Bent u voor korte of langere tijd beschikbaar en heeft u geen bezwaar tegen reistijden? Kunt u niet wachten om in deze richting aan de slag te gaan? Dan bent u de persoon die wij zoeken! Geïnteresseerd? Neem dan voor meer infor matie óf voor het adres van een vestiging bij u in de buurt contact op met Nonja Vóórhaar, Projectmanager Archief, tel. (033) 461 76 76. U kunt ook uw CV sturen naar: Mailprofs Uitzendbureaux, t.a.v. N. Vóórhaar, Kleine Spui 8, 3811 BE Amersfoort. - archiefrestauratie/massaconservering - behandeling van brandschade - kunstvoorwerpen-restauratie - vacuüm-vriesdrogen HMHE i-t H-i* to Roest en de geur van azijn Vervolg van pagina 45 die op 80% RV en 10°C bewaard worden, hebben echter hooguit 25 jaar te leven. Het IPI evenals de Deense firma Dancan stellen tabellen beschikbaar waarmee gemeten kan worden wanneer films die besmet zijn het kritische punt van ontbinding naderen. In de praktijk blijkt het museum veel tri-ace- taatfilms in een matige staat van conservatie te ontvangen. Daarom begon het museum aan een apart project voor de vaststelling, beheersing en conservatie. Voordeel van deze ontwikkeling is dat filmproducenten de kwaliteit van de polyesterfilm hebben verbeterd. Deze is 5 a 10 maal zo sterk als de tri-acetaatfilm. Steeds meer filmnegatieven (maar niet alleen die) worden op polyester gemaakt. Aansluitend gaf Max van Essen, hoofd Fotografie Video van het Gemeentear chief Rotterdam, een samenvatting van het onderzoek dat het gemeentearchief heeft gedaan naar de staat van conservatie van de eigen filmcollectie. Praktisch gesproken was het hierbij een voordeel dat het archief een relatief kleine collectie heeft, zodat het onderzoek in korte tijd was uit te voeren en de conclusies snel voor beleidsbeslissingen beschikbaar kwamen. Voor de controle van de films gebruikte het archief chemisch bewerkte papieren strips van IPI. Deze wor den 24 uur in een filmblik gelegd, waarna de verkleuring van de strip aangeeft welke mate van verzuring de betreffende film bereikt heeft. Naast films beheren archieven ook mag neetbanden, met name videobanden. Hierover spraken Ramon Coelho en Gaby Wijers van de stichting Nederlands Instituut voor Mediakunst MV/TBA. Sinds 1992 is deze stichting, beter bekend als Monte video, mede namens acht andere instellin gen bezig aan een project van conservatie van videobanden dat is ondergebracht bij het Deltaplan Cultuurbehoud. De stichting heeft videobanden in twaalf verschillende formats, zodat ook verouderde afspeelappa ratuur bewaard en operationeel gehouden moet worden. In de praktijk blijkt dat de levensduur van een videoband acht jaar is, dus moet hij binnen acht jaar overgezet worden op een nieuwe drager. Net als bij de film kan hier de beeldlaag, in dit geval dus de magneetlaag, loslaten door hydrolyse van de hechtlaag. Dit is in het bij zonder een probleem bij beeldband, omdat het signaal daar overdwars (in de breedte richting) op geschreven is (dit in tegenstel ling tot de audioband waar het signaal in lengterichting op staat). Essentieel voor de conservatie is het behoud van de bandran- den, daar kan de hechting het eerst loslaten. Conservering begint bij het schoonmaken van banden. Dit blijkt in de praktijk nogal wat eisen te stellen aan het improvisatiever mogen omdat hiervoor geen apparatuur op de markt is behalve voor UMATIC banden. Dus wordt een band met tissue schoonge maakt, wat goede resultaten oplevert. Daarna worden de oude banden overge speeld op nieuwe, waarbij Montevideo na praktijkproeven heeft besloten de digitale BetaCam als standaard drager te gebmiken. Alle video's uit de eerste conservatieperiode van het project zijn overgespeeld op BetaCam SP banden. De tijd is aangebroken deze banden weer over te spelen op de stan daard van morgen. Helaas blijft de drager in afwachting van minder kwetsbare - en betaalbare - dragers een magnetische tape, maar dankzij de digitale registratie is het nu mogelijk zonder kwaliteitsverlies meerdere generaties kopieën te maken. Passieve conservatie van magneetbanden moet voldoen aan een aantal relatief een voudige eisen. Zo dienen cassettes en tapes opgeslagen te worden in een verticale posi tie, ver verwijderd van apparatuur die een elektrisch veld zou kunnen genereren. De bewaarcondities dienen zo stabiel mogelijk te zijn, namelijk 40 a 45% relatieve vochtig heid en een temperatuur van 15 a 20°C. Mede naar aanleiding hiervan werd de vraag gesteld in hoeverre films en magneetbanden die onder de Archiefwet vallen, als zodanig erkend en bewaard worden zoals de wet ver eist. Dit laatste verschilt per provincie; zo hebben Noord-Brabant en Zeeland speciale bewaarplaatsen voor audiovisuele docu menten van provincie en een aantal gemeenten. Voor de rijksoverheid is de Rijksarchiefdienst verantwoordelijk, die een beheerovereenkomst heeft met het Neder lands Audiovisueel Archief. Dit najaar gaat in de rijksarchieven een actie van start om de overheidsdiensten te wijzen op de wettelijke verplichtingen en de voor waarden van bewaring en ordening. Montevideo richt zich ook op een ander aspect van conservatie, namelijk het auteursrechtelijke. Dat het technisch moge lijk is om een videowerk veilig te stellen impliceert nog niet dat het is toegestaan. De maker of de koper (musea), kan bezwaren hebben tegen het wijzigen van de oorspron kelijke vorm, bijvoorbeeld omdat een video band van een verouderd bandtype is overge zet op een nieuw of omdat een analoog sig naal is omgezet in een digitaal. In de prak tijk blijken de tot dusverre benaderde kun stenaars en de musea die videowerken in hun collectie hebben, hier geen moeite mee te hebben. Hiermee komen we op de paneldiscussie die de middag afsloot. Er is en blijft een verschil tussen de museale en de archivale visie, waarbij de een stelt dat een audiovisuele productie te allen tijde weer zoveel mogelijk zó weergegeven moet kunnen worden als oorspronkelijk het geval was, terwijl de ander stelt dat het gaat om de inhoud, de informatie, van de productie en niet om de fysieke vorm ervan. Het vertonen van een film door een projector op een doek is een wezenlijk andere ervaring dan het vertonen van die film door een ander medium en op een scherm. Dit alleen al is een reden waar om digitalisering voor museaal gebruik niet de 'traditionele' conservatie op filmdrager kan vervangen. Voor de klassieke film is digitalisering voorlopig alleen interessant voor het produceren van gebruikskopieën, niet als conservatietechniek. De deelnemers vinden dat de archieven niet stil moeten zit ten en wachten op wat de industrie beslist over de nieuwe technieken, maar zich zélf ook moeten laten gelden. december 2000 archievenblad

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2000 | | pagina 23