Presentaties av-a rei livering in Zeeuwse sh Uttl le| I' Cinema en cd -rorr Trill mi. audiovisueel audiovisueel Omroep Brabant 1 CINEMA Toen het Brabants Film Archief de mogelijkheid zag om middels een regionale tv-zender te zoe ken naar nog onbekend filmmateriaal van de provincie Noord-Brabant, greep zij deze medio 1997 direct aan. Uitgaande van de gedachte 'zien, doet laten zien' liet het BFA in de seizoenen 1997-1998 en 1998-1999 wekelijks via Omroep Brabant TV oude films en filmfragmenten van Noord- Brabant zien in het programma Cinema Brabantia. Het BFA deed een oproep aan de kij kers om hun films te melden bij het BFA. Dit bleef niet zonder resultaat. Naar aanleiding van de in totaal 76 afleveringen van Cinema Brabantia, en een aantal herhalingen, kwamen er in de periode september 1997 - oktober 1999 bij het BFA enkele honderden telefonische reac ties binnen. Een groot aantal daarvan leidde naar filmmateriaal waar tot dan toe verder niets over bekend was. Het bleek minder eenvoudig een tv-pro- gramma te maken met oud filmmateriaal dan op het eerste gezicht leek. Dit gold vooral voor de opnamen gemaakt door iemand die het filmen als hobby beoefende en daarbij vaak niet verder kwam dan het maken en (laten) ontwikkelen van het materiaal. Voor de speurende onderzoeker is dit soort films een ware goudmijn, want elk saai en oninteres sant fragment kan gevolgd worden door een boeiend en curieus item. Daarbij zijn veel van deze filmopnamen niet voorzien van verklaren de teksten of gesproken commentaar. Wat er te zien is, waar het zich afspeelt en op welk moment, is vaak niet duidelijk. En juist dat is van wezenlijk belang voor plaatsing en beoorde ling van dit materiaal. Toch hebben juist deze 'familie films' een geheel eigen betekenis als historische bron. Aangezien bij dit soort films nauwelijks spra ke is van montage, bevatten zij opnamen die bij een professione le productie tijdens de montage gesneuveld zouden zijn. Bovendien kent de maker de ge filmde gebeurtenis/situatie door gaans door en door en hebben de aanwezigen een minder formele relatie tot de camera, waardoor zij zich vrijer en spontaner gedragen dan bij officiële/(semi-)professio- nele opnamen het geval is. Daarbij zijn veel familiefilms niet voorzien van geluid en bestaan deze zgn. stomme films meest al alleen uit bewegend beeld (zwart-wit/kleur). Het gebrek aan tekst en uitleg betekent extra voorbereiding voor de verwerking van dit mate riaal voor een tv-programma, zowel technisch (dupliceren en monteren), als vooral ook inhou delijk. In Cinema Brabantia is dit probleem in eer ste instantie opgelost door de geselecteerde beel den van commentaar te voorzien door één of meer studiogasten: mensen, die direct of indirect bij de productie van de filmbeelden of de gefilm de gebeurtenis betrokken waren. Zo werd de film Uit het rijk der duisternis van commentaar voor zien door een blinde man, die als leerling op het blindeninstituut verbleef in de tijd dat deze film gemaakt werd (begin jaren '50). Regionale en lokale omroepen zijn een uitkomst om historisch filmmateriaal aan te bieden aan een breed publiek. Hierdoor kunnen archief diensten nieuwe publieksgroepen bereiken. Er worden echter aan zowel de archiefdiensten als aan de omroepen wel eisen gesteld om dit soort materiaal op een goede en efficiënte manier te verwerken tot een aantrekkelijk programma. Wat de archiefdiensten betreft gaat het om omsluiting, raad pleegfaciliteiten (apparatuur en kopieën), en dienstverlening. En de omroepen en de produc tiemaatschappijen op hun beurt, dienen voor de ontwik keling de benodigde budget ten uit te trekken. Al te gemakkelijk gaat men er nog van uit dat historisch film materiaal gratis en voor niets beschikbaar is. Maar zoals bekend: voor niets gaat de zon op en onder. "^ntnT* B'3b^ZZ IT"'" °°u b°'°'^a>Zzziï' hu^"' csnssf*»,um aStelSssSS Ss33?S3» ^'«Zriepfn b""^ Cawttags— sa.s^tSs^SssS 1 2wE55wsr*'*Sar Van grammofoon naar cd-rom: De digitalisering van bandopnamen Het Meertens Instituut doet onderzoek op het terrein van de Nederlandse taal en cultuur. Het heeft twee onderzoeksafdelingen, één op het terrein van de Nederlandse regionale en sociale taalvariatie (sociolinguïstiek en sociodia- lectologie) en één op het terrein van gebruiken, verhalen, lied, feesten en rituelen (etnologie). De laatste jaren omvat het onderzoek ook nieu we taalvarianten en gebruiken uit onze multi culturele samenleving. Het instituut beheert grote wetenschappelijke dataverzamelingen in de vorm van indexen op data en op literatuur, bibliografieën, schriftelijke enquêtes van 1931 tot heden. Op het gebied van geluidsopnamen heeft het instituut grammofoonopnamen gemaakt vanaf de jaren dertig en bandopnamen vanaf het begin van de jaren vijftig. Het betreft hier zowel gestuurde als spontane spraak. De etnologische opnamen omvatten interviews over het agrari sche bedrijf, broodbakken en broodgebruik, vleesconservering, volksverhalen en liederen (o.a. de opnamen voor het radioprogramma Onder de Groene Linde). De taaiopnamen bevat ten de reacties op vragenlijsten, maar ook veel spontane taal in kleine groepen, waarin heel wat aspecten van het leven in Nederland aan de orde komen die we als 'oral history' kunnen aandui den. Een deel van de opnames is getranscri beerd; de taalkundige opnames zijn bovendien vaak zeer gedetailleerd, in fonetisch schrift, met het oog op de uitspraak. De bandopnamen staan in directe relatie tot lopend onderzoek, en een deel ervan heeft afge leide producten in de vorm van databanken opgeleverd waardoor het materiaal beter geschikt is voor wetenschappelijk onderzoek. Dat geldt bijvoorbeeld voor een grote dialect databank van meer dan 1.040.000 records van opnamen uit 365 plaatsen in Nederland en 189 in België. Die databank geeft informatie over uit spraak (bijv. zachte g of harde g, huis of hoes), woorduitgangen (ik loopen, straatje of straotsien) en zinsbouw (ik weet niet of hij het terugbrengt of ik weet niet as of dat ie het terugbrengt). Momenteel is er een nieuw opnameproject dat speciaal gewijd is aan de variaties in de zinsbouw. De etnologische opnamen hebben onder meer geleid tot de Liederenbank en de Verhalenbank. De Liederenbank omvat meer dan 200.000 records en de Verhalenbank heeft er meer dan 10.000. De Liederenbank bevat het begin van het lied, een aanduiding van de wijs, de versmaat en de titel. De Verhalenbank bevat verhalen en informatie over de context waarin deze verteld zijn. De verhalenbank bevat ook moderne 'urban legends'. Ze is in verband met auteursrechtelijke aspecten uitsluitend intern raadpleegbaar. Het onderzoek dat met deze databanken wordt gedaan, heeft al tot vele publicaties geleid. De Liederenbank omvat meer dan 200.000 records en de Verhalenbank heeft er meer dan 10.000 16 17 Aan het woord Jos Wieland (Rijksarchief in Flevoland), voorzitter van de werkgroep NORM, sprak in algemene zin over de sectie en over deze spe ciale werkgroep, die sinds anderhalf jaar functioneert als het Nationaal Overleg van Regionale Audiovisuele Archieven(NORAA). Frank van der Maden (Brabants Film Archief) vertelde in het kort iets over Cinema Brabantia, het tv-program- ma dat Omroep Brabant TV de afgelopen twee seizoe nen i.s.m. het BFA uitzond. Hij illustreerde zijn woorden met de vertoning van een gedeelte van één van de afleveringen van dit pro gramma. Floewel de sectie zich primair richt op av-docu- menten die bewegend beeld en geluid bevatten, kwam ook het digitaliseren van foto's aan bod en wel in de bijdrage van Rob van de Laar (Stadsarchief 's-Flertogenbosch). Ook hij lichtte zijn verhaal toe aan de hand van enkele voorbeelden. Tenslotte ver telde Ton Goeman over het project van het Meertens Instituut betreffende het digitaliseren van geluids banden. Het verhaal van Goeman bevatte een aantal geluidsfragmenten. Door Frank van der Maden en Ton Goeman Aansluitend aan de algemene ledenvergadering van de KVAN, stond op 14 april jl. de multimedia shut tle in de nieuwe vleugel van het Zeeuws Archief in het teken van av-archivering. De sectie Audiovisuele Archieven (sectie AVA) verzorgde enkele presenta ties. De aanwezige KVAN-leden kregen informatie over deze sectie, de werkgroep NORAA (Nationaal Overleg van Regionale AV-archieven), en over enke le concrete activiteiten op het terrein van av-archi- vering. In dit artikel, zij het enigszins aangepast, de bijdragen aan deze dag van Frank Van der Maden en Ton Goeman, zodat ook de afwezige KVAN-leden er alsnog een graantje van kunnen meepikken. m Cinema Brabantia:'zien, doet laten zien' Ware goudmijn Studiogasten 1V '""'tl-, In he, ver1e>oni fc., rt~mn - Wfns """"ifriMi «<i« ^"V*nnu I b«".J Htm L 1953). CrJZ r.en I -C ÏT '°»~w j ""Ilium w" '">lor,ich trn p„ .I "eg md-, aSS2="'JmW-n f Wo'i"lag n„dMg I ""Aran., b°n" Ah 'II I II "•"oor». Der* di Vond 'c "ilt01" d'"' s">dtd»olw 'Ithoo- "■"Jbiut op tf ■""•ill ook., decw"»i. 8rjbi„, Binnenkort staat de presentatie van de filmda tabank van het Brabants Film Archief op het programma. Vanaf dat moment, naar verwach ting eind 2000, zijn alle 76 afleveringen van Cinema Brabantia via internet te bekijken. (Voor nadere informatie zie: cwis.kub.nl/~dbi/bfa/) I J ''in.,. Ie-srt/o..'1 b««e von I t™"» '""vnojL0"**"" h" B" I J"' "iMViM, lol hhieon I P'W'C,^00' ZZ'q 'ie* llrlhil Cinema Brabantia: ook al aan de orde in het themanummer 'Woorden in beeld en geluid', Archievenblad augustus 1998. Straatje of stroatsien archievenblad november 2000 november 2000 archievenblad

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2000 | | pagina 8