IN JURIDISCH PERSPECTIEF) juridische zaken Uiteraard hebben archivarissen bemoeienis met auteursrecht in de analoge omgeving. De door hen meest gebezigde auteursrechtelijk rele vante handeling is het verstrekken van kopieën aan klanten uit auteursrechtelijke beschermde informatiebronnen. Voor zover het voor eigen studie of gebruik is, laat de auteurswet 1912 dat toe. Wil die klant een afbeelding gebruiken in een publicatie, dan moet hij naar de auteursge- rechtigde verwezen worden. Sommige archief diensten, die veel foto's en prenten acquireren, voeren een rechtenadministratie, waarin de afspraken met verschillende auteursgerechtig den zijn vastgelegd. Van de ene auteursgerech tigden mag de archiefdienst exploitatiehande lingen verrichten, van de andere pertinent niet. Tot wat voor een bewerkelijke administratie dit ook kan uitgroeien, als systeem is het nog rede lijk overzichtelijk. De praktijk van veel auteursrechtelijke han delingen door archiefdiensten verloopt langs de scheidslijn van archiefbescheiden in de zin van de Archiefwet 1995 en andere informatiebron nen. Veel archivarissen denken bij archiefbe scheiden meestal niet vanzelf aan auteursrecht, maar bij die andere informatiebronnen wel. Wellicht komt dat door de bij archivarissen levende gedachte dat foto's en prenten geen archiefbescheiden zijn in de zin van de Archiefwet 1995. Zij kunnen die exploiteren, als er geen auteursrechtelijke bescherming meer op rust. In deze gedachte zijn archiefbescheiden van de overheid in archiefbewaarplaatsen in beginsel openbaar en daarom auteursrechtvrij. Beide aspecten vragen om verfijning. Op grond van een Europese richtlijn in 1995 is de auteurs rechtelijke bescherming aanzienlijk opgerekt en geldt nu niet meer tot 50 jaar na de dood van de maker, maar tot 70 jaar daarna. Eén van de merkwaardige gevolgen was, dat werken van bij voorbeeld Piet Mondriaan even auteursrechtvrij waren, maar dat het auteursrecht ten faveure van zijn erfgenamen daarna opnieuw tot leven kwam. De meeste archivarissen hebben waar schijnlijk het idee dat foto's van rond de eeuwwis seling die ze beheren, auteursrechtvrij zijn. Maar dat is pas zeker als bekend is dat de maker voor 1930 is overleden. In die zin is de exploitatiemo gelijkheid kleiner dan enkele jaren geleden. Ook het auteurs rechtvrij zijn van overheids informatie verdient enige nuancering. Door of vanwege de openbare macht openbaar gemaakte werken mogen verder openbaar gemaakt of ver veelvoudigd worden, tenzij het auteursrecht uit drukkelijk is voorbehouden (art. 15b van de auteurswet). Nota's, rapporten, verslagen e.d. van overheidsdiensten vallen in ieder geval onder dit artikel. Door de overheid in het kader van haar taak openbaargemaakte werken, waar op een derde auteursgerechtigd is, vallen hier ook onder en mogen dus straffeloos verder ver veelvoudigd worden. Informatieverstrekking in de zin van de Wet Openbaarheid van bestuur levert volgens de jurisprudentie geen openbaar making als bedoeld in de auteurswet op. Waarschijnlijk - maar deze vraag is nog niet aan de rechter voorgelegd - is dit bij het ter inzage leggen van archiefbescheiden in een archiefbe waarplaats evenmin het geval. Onder de archiefbescheiden in de zin van de Archiefwet bevinden zich grote aantallen auteursrechtelijk beschermde werken van der den - denk aan brieven, bouwtekeningen e.d. - die wel ter inzage gelegd mogen worden, maar waarvan het auteursrecht van de maker intact blijft: ondanks de inzage zijn ze niet openbaar- 16 gemaakt. In het digitale tijdperk kan dit voor grote problemen zorgen. Archiefdiensten dienen niet alleen hun eigen en andermans auteursrechten te bewaken, zij worden ook geacht een weerwoord te vinden op een nieuwe vorm van strandjutterij. Sinds enkele jaren geniet iemand die een niet eerder uitgegeven werk, waarvan de duur van het auteursrecht is verstreken, voor de eerste keer rechtmatig openbaar maakt, auteursrechtelijke bescherming gedurende 25 jaar. Die bescherming geldt ook voor de openbaarmaking van werken, die nooit auteursrechtelijk beschermd zijn geweest. Historische archieven behoren daar eveneens toe. Met andere woorden: een willekeu rig iemand zoekt in onze archieven interessante bronnen bij elkaar waarvan het auteursrecht is verlopen of die nooit auteursrechtelijk beschermd zijn geweest. Hij maakt ze, openbaar (na eerst van de door de Archiefwet geboden mogelijkheid gebruik te hebben gemaakt om een kopie te krijgen) en heeft gedurende 25 jaar alle openbaarmakings- en verveelvoudigingsrechten. Aan de Archiefdienst is vervolgens elke exploita tiemogelijkheid ontnomen. Interpretatie van het begrip 'uitgegeven' in de frase 'niet eerder uitgegeven werk' maakt het wellicht mogelijk om stukken die zijn opgeno men in een archiefinventaris, als uitgegeven kunnen beschouwen. In ieder geval geldt dat niet voor stukken die niet in een voor het publiek beschikbare inventaris of catalogus zijn opgenomen. Het is maar zeer de vraag of archief diensten dit kunnen pareren met het argument dat zij de eerste openbaarmaking verrichten, namelijk door de stukken in de studiezaal ter inzage te leggen. Op dit punt is meer duidelijk heid nodig. In het huidige digitale tijdperk loont het voor archiefdiensten de moeite goed op hun auteursrechten te letten. Wat ze aan rechten bezitten moeten zij administreren. Zo zou elke dienst bij iedere verstrekking in kopievorm daar op moeten vermelden of het auteursrecht aan haar toebehoort. Ook na het verstrijken van het auteursrecht in de tijd heeft de archiefdienst nog exploitatiemogelijkheden. Zij kan een privaat rechtelijke overeenkomst sluiten met degene die om een kopie vraagt. En bij schenking van archieven of collecties, kan in de betreffende akte uitdrukkelijk staan dat de schenker behalve de eigendom ook alle overige rechten die hij ten aanzien van het archief of de collectie bezit, overdraagt. Dus ook het auteursrecht. Waarom zoveel aandacht voor exploitatiemoge lijkheden? Met name de distributiemogelijkheden die ont staan door digitalisering veroorzaken dat derden uiterst gebrand zijn op verwerving van rechten, vaak beeldrechten. Zo koopt Bill Gates op grote schaal rechten op afbeelding van schilderijen op, in de wetenschap dat dit op den duur vruch ten afwerpt. En er bestaan ook bedrijven die de fotoverzameling van archieven graag gratis op Internet zetten, als zij maar verdienen aan de raadplegingen van de site. Beeldbanken zijn potentiële goudmijnen, vandaar dat archief diensten zeer alert moeten zijn op de bescher ming van hun rechten. Tegelijkertijd willen zij hun klanten zo goed mogelijk bedienen. In toe nemende mate doen zij dat door informatie te digitaliseren en on-line aan te bieden. In veel gevallen gaat het om informatie die de overheid van derden heeft verkregen, en waarvan het auteursrecht bij die derden berust. De auteursrechtelijke bescherming is aanzienlijk opgerekt en geldt nu niet meer tot 50 jaar na de dood van de maker, maar tot 70 jaar daarna. Zo koopt Bill Gates op grote schaal rechten op afbeelding van schilde rijen op, in de weten schap dat dit op den duur vruchten afwerpt. En er bestaan ook bedrijven die de fotoverzameling van archieven graag gratis op Internet zetten, als zij maar verdienen aan de raadplegingen van de site. 17 In het Nederlands archiefwezen heerst grote dynamiek. Bestuurlijk-organisatorisch staat het in de steigers, onder andere door nieuwe samenwerkingwer- kingsvormen. Niet alleen fysieke samenvoegingen van Rijks- en Gemeentearchieven en de vliegende start van de Archief koepel, maar ook gemeenschap pelijke projecten en straks de Regionale Historische Centra. Archivarissen verlaten steeds meer hun veilige archiefburcht en verleggen hun werkterrein naar de ontstaanskant van de informatie. Daar houden zij zich bezig met het mede-ontwerpen van informatieprocessen en het bestieren van de documentaire informatievoorziening. Gelijktijdig vinden er vanuit archivarissen perspectief perifere juridische ontwikkelingen zou kunnen noemen, plaats. Deze spelen zich af op het kruispunt van enerzijds informatietechno logie en anderzijds de juridische bescherming van de intellectu ele eigendom, de persoonlijke levenssfeer en openbaarheid van bestuur. Wellicht is de por tee hiervan nog niet helemaal doorgedrongen, maar dit kruis punt levert explosieve mengsels op, die de archivaris voor grote uitdagingen stellen. Overigens treft dit door de harmonisatie van regelgeving in de Europese Unie de Nederlandse archivaris in praktisch gelijke mate als zijn collega's in EU-verband. Het archief van de toekomst Door Charles Noordam* Vijftien jaar geleden was er in Nederland nog geen specifieke privacywetgeving, laat staan dat iemand kon bedenken dat er fundamentele problemen op het gebied van auteursrecht zouden kunnen ont staan door toepassing van informatietechnologie. De Archiefwet werd nog gezien als een poortwach ter die de archiefburcht beschermde tegen allerlei daar niet thuishorende rechtsfiguren. Een lang gekoesterde status aparte, maar het einde komt in zicht. De juridische werkelijkheid van de archivaris gaat drastisch veranderen, overigens mede gesti muleerd door de gewijzigde taakopvatting van die zelfde archivaris. Dat we op een aantal terreinen niet of te laat present zijn, heeft grote gevolgen voor het archief van de toekomst. Kleinere exploitatiemogelijkheid Foto's van rond de eeuwwisseling pas auteursrechtvrij als bekend is dat de maker voor 1930 is overleden. archievenblad juni 2000 Strandjutterij Bescherming eigen rechten Een voorbeeld uit de praktijk: een archiefdienst wil de complete serie bouwvergunningen van de gemeente digitaliseren en vervolgens on-line dis tribueren. De betreffende archiefdienst kan hier mee dubbel in de fout gaan. De bouwtekeningen in de bouwdossiers zijn auteursrechtelijk beschermde werken, waarvan de maker - meest al een architect- het auteursrecht bezit. De digi tale opslag daarvan is een niet toegelaten nieu we verveelvoudiging, niet te vergelijken met het maken van een kopie voor eigen studie of gebruik. Vervolgens is de on-line distributie een nieuwe vorm van openbaarmaking, waarop de zogenaamde uitputting van openbaarmaking niet van toepassing is. Kortom: het mag niet. De ontwerp-richtlijn van de Europese Unie voor har monisering van het auteursrecht sluit hierbij aan. In een amendement op deze ontwerp-richtlijn wordt weliswaar de reproductie van auteursrech telijk beschermde werken toegestaan aan archie ven en bibliotheken, maar uitsluitend met het oog op 'archivering en behoud'. On-line distribu tie valt daar buiten. juni 2000 archievenblad

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2000 | | pagina 8