1 I werk in uitvoering BEWERKING ARCHITECTE De onhanteerbaarheid van calques, die na een opgerolde staat van tientallen jaren hun beeld niet meer prijsgeven zonder in snippers uiteen te vallen. Een architect is geen ambtenaar,ondernemer of beeldend kunstenaar zonder meer. Ook al is zijn archief duidelijk gestructureerd, ook al vertoont het kenmerken van een bedrijfsarchief, ook al bevat het ontwerpen met een artistieke kwali teit. Het is van alles wat. Anders dan archivarissen hebben architec ten de neiging geschreven stukken weg te gooi en en plaatjes te bewaren. De tekeningen, foto's en misschien zelfs maquettes geven praktische problemen bij berging en raadpleging en de meest gestelde vraag aan ons betreft dan ook de verpakking'1'. Deze archieven zijn voor het NAi dagelijkse kost, wat niet betekent dat wij voor alle problemen een oplossing hebben. Het zijn er vele: vooral van materiële aard: zuur papier uit het begin van de 20e eeuw, de onhan teerbaarheid van calques, die na een opgerolde staat van tientallen jaren hun beeld niet meer prijsgeven zonder in snippers uiteen te vallen, vergeelde lichtdrukken op zure panelen geplakt en ook problemen met museale voorwerpen en maquettes, die evenals moderne kunstobjecten uit vergankelijke plastics en verkleurende kar tons bestaan. Lastig, zelfs bij vernietiging, want calques mogen niet in de papierbak het is che misch afval en moet afzonderlijk worden afge voerd. En dan de problemen bij de bewerking: wat is de status en context van deze documenten waarvan de archiefvormers meestal beter kon den tekenen dan schrijven, beter konden bou wen dan administreren? Problemen met num mers. Architectenarchieven zijn een en al num mers: werken-, bestek- en tekeningnummers, meestal niet bruikbaar als de nummers die de archivaris nodig heeft: inventaris-, aanvraag-, microfilmnummers, binnenkort cd-romnum- mers en (niet onbelangrijk) de depotnummers van de verspreid te bergen projectdossiers. Sommige onderdelen van deze archieven vor men voor klanten belangrijke bronnen (kunst historici, restauratiearchitecten) en voor hen kan het nodig zijn onderdelen van het archief stuksgewijs en op een specialistische wijze te bewerken: dat leidt tot nog gedetailleerder num meringen. Over oude ordes moet men zich bij deze archieven niet te veel illusies maken, de zorg die een architect(enbureau) aan het archief besteedde, ging veelal alleen naar (bepaalde categorieën van) de tekeningen uit en zo zal de archivaris zelf orde moeten aanbrengen in het overige. Bij de bewerking moet men voortdu rend keuzes maken: hoe gedetailleerd wordt de beschrijving, hoe worden de projectdossiers geordend, wat te doen met het niet-projectge- bonden materiaal en met de documentatie? Daarbij is een leidraad nodig en die is gelegen in het begin: de reden van acquisitie. Het NAi-beleid is tweeledig. Het richt zich op zowel het documenteren van de Nederlandse architectuur in den brede, over de periode vanaf 1800, als op het conserveren van archieven van vooraanstaande Nederlandse architecten. Dit laatste vloeit voort uit het streven waarmee de eerste collectievorming rond 1900 begon, name lijk om een museum te vormen van de Neder landse bouwkunst. Dit criterium is helder: de archieven van Piet Blom, Gerrit Rietveld en Rem Koolhaas berusten in de NAi-collectie vanwege de topkwaliteit van hun ontwerpen en 'hun invloed op de Nederlandse architectuur. Maar daarnaast verwerft het NAi om bepaalde aspec ten van de gebouwde omgeving in Nederland te documenteren: een typische naoorlogse-scho- lenbouwer Ingwersen en een architectenbureau als van Wissing, dat door de omvang van de 24 werk in uitvoering ARCHIEVEN productie representatief is voor de Nederlandse wederopbouwarchitectuur. Overwegingen die een leidraad vormen, niet alleen bij de schoning'2', maar ook bij acquisitie en bewerking. Daarom hechten we veel waarde aan stukken die het hele oeuvre documenteren zoals fotocollecties, presentatiemateriaal, tijd- schriftdocumentaties en zelf samengestelde ten toonstellingen. Dikwijls te vinden in de kelder of op de tekenkamer, bij een afdeling Public Relations of een goed georganiseerd secretariaat. Het is belangrijk ze te lokaliseren ook als de acquisitie alleen de tekeningen kan of mag betreffen. In een later stadium, bij de bewerking, wordt een scheiding tussen archief en documentatie niet erg puristisch uitgevoerd. Deze archieven zijn naar hun aard sterk documentair bijge mengd (als men geluk heeft) en dat voegt aan de waarde van het bronnenmateriaal toe.'1' Juist vanwege het eenzijdige karakter van wat een architect is geneigd te bewaren - docu mentatie van vooral het gebouwde en niet de werkwijze op een bureau of de ideeënvorming rond een ontwerp - loont het zoveel mogelijk mensen te spreken die bij architect en bureau betrokken waren: weduwe, familieleden, bureaumedewerkers en vroegere studenten. Vaak heeft het materiaal ook een dergelijke gemengde herkomst. Daarnaast is er voor het vooronderzoek de eigen bibliotheek met 40.000 boeken en tijdschriften, aangevuld met 25 meter knipsels over Nederlandse architecten en gebou wen, bijgehouden sinds 1970. Ook de uitgebrei de tijdschriftenindex van de TU Delft en de Architectural Periodical Index zijn in huis raad pleegbaar. Het belangrijkste stuk in deze fase is ongetwij feld de eigentijdse, maar zeer kritisch te benade ren, werkenlijst. Als toegang zonder meer geeft deze altijd problemen en weinig toegang, zeker als het bureau in de werkencodering een beteke nis heeft ingebouwd die in de loop der jaren aan wijzigingen onderhevig bleek. Sommige werk- nummers betreffen geen project maar zijn zg. 'containernummers': oplossingen om prijsvra gen, studies, diversen of onduidelijke projecten aan te duiden (en altijd nog plezieriger dan wan neer deze niet zijn aangeduid). Verbouwingen en uitbreidingen zijn afwisselend wel en niet van een nieuwe code voorzien.'4' Bij een koppeling van codes aan een financiële administratie, vallen prijsvragen of ontwerpen die niet werden uitge voerd buiten de lijst: meestal gaat het om niet betaalde, maar wel belangrijke ontwerpen. Daarnaast kan de plaat singslijst uitwijzen dat het archief meer projec ten documenteert dan op de werkenlijst staan genoemd. Voordat de werkenlijst een oeuvrelijst is, en geschikt voor de inventarisatie van de projecten dossiers, is veel onderzoek nodig, zoals het opstellen van een curriculum van de architect. Wat was zijn opleiding, welke de samenwerkin gen, dienstverbanden of andere maatschappelij ke taken? Bij een archief dat meer is dan tekeningen, was de architect veelal ook meer dan zijn werken. Veel architecten zijn ook op andere terreinen beroepsmatig actief en zo is een lijst van taken onmisbaar voor de opstelling van de plaatsings lijst terwijl deze op zijn beurt het curriculum waarschijnlijk zal aanvullen. Voor een archivaris natuurlijk gesneden koek, onze ervaring is dat we dit moesten benadrukken bij het aantrekken van archiefbewerkers materiedeskundigen '5'. Architectuurhistorici zijn in principe objectge- richt terwijl de bewerker oog moet krijgen voor de achterliggende taken in het hele archief. Uiteraard is het niet mogelijk dit onderwerp voor alle soorten architect(uur)archieven te behan delen, daarvoor verschillen oeu- vres en archieven te zeer. Ook de beschikbare werkkracht en de vragen van de klant kunnen van invloed zijn op de inrichting van de inventaris en de gedetailleerd heid van beschrijving. De beschikbare formats die in gebruik zijn op de verschillende beeldverzamelingen bij archief diensten gaan al veel verder dan de meeste archivarissen kunnen of willen gaan'6'. Wij werken van grof naar fijn en een plaat singslijst waarop de projectdos siers traceerbaar zijn en globaal de overige gedocumenteerde activiteiten zijn genoemd, biedt lange tijd een voldoende toe gang. Gaat men wel inventariseren dan geven onder staande rubrieken een indruk van de mogelijk heden, de onderlinge rangschikking kan uiter aard zeer variëren. Bij een archief dat meer is dan tekeningen, was de architect veelal ook meer dan zijn werken. 25 Leuk Lastig De toren van Bazel, ook zo'n maquette met proble men van materiële aard. Door Marjanne Kok Bij veel archiefdiensten ligt waarschijnlijk nog ergens in een hoek zo'n branchevreemd archief waar iedereen met een boogje omheen loopt: grote blauwbedrukte bladen, afbrokkelende calques, kokers met roestende deksels, kortom een architec tenarchief. Leuk om te krijgen, lastig om te bergen en te bewerken. Hoe lastig weten ze maar al te goed in het Nederlands Architectuurinstituut. Dagelijkse kost van materiële aard Een en al nummers Acquireren en binnenhalen archievenblad mei 2000 Werkenlijst en plaatsingslijst. J.B. Ingwersen Beschrijving en Ordening De inventaris van het archief van J.B. Ingwersen: een van de talrijke inventarissen van het NAi. De bewerker moet oog krijgen voor achterliggende taken in het hele archief. archievenblad

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 2000 | | pagina 12