r Het Letland project Het Letland project Na Tallinn is het even wennen aan Oud-Riga. De president van de republiek deelt er het onaanzienlijke Kasteel met twee musea en van de citadel is niets meer over. Boven de huizen aan de rivierkant steken de torens van de Dom en vele andere kerken in het stadshart uit. Aan het Marktplein, ooit door de Nazi's en hun opvolgers de Sovjets bijna geheel met de grond gelijk gemaakt, bouwt men enkele monumenten uit de Hanzetijd op. De Beurs, de Staatsradio, de Schouwburg en de Opera worden of zijn gerestaureerd en buiten het stadspark neemt men de restauratie van het geweldige bezit aan Jugendstil ter hand. De Letten doen hun best, maar het tempo is niet hoog. 28 Archievenblad Curieuze positie Deze inzet, betrokkenheid en problematiek vinden we ook in het archiefwezen. Het Directoraat-Gene raal voor Staatsarchieven (DGS) heeft een curieu ze positie omdat het strikt genomen nergens een Directoraat Generaal van is. Het parlement be noemt de Directeur Generaal, maar het ministerie van Justitie financiert het DGS, dat daar dan ook verantwoording aan aflegt. Het hangt dus als een aparte dienst tussen parlement en ministerie in, evenals de Staatsomroep. Dit heeft het voordeel dat het vrij autonoom kan optreden, maar als na deel dat het onvoldoende ondersteund is in be leidsontwikkeling. Zo heeft het DGS wel budget voor personeel, gebouwen en overhead - maar niet voor archivering. Het moet dit jaarlijks aan vragen, maar het is nooit zeker welk percentage wanneer wordt toegestaan. Tijdens mijn verblijf in Riga in oktober werden de DG en zijn Hoofd AV Archief naar de minister van Financiën geroe pen en kwamen blij terug met een extra toewij zing van Lt 2000 (1 lat ongeveer fl. 3,=); niet onaardig op het totale audiovisuele (personeels- en overhead) budget van Lt 150.000. Sporen van centralisme Het DGS omvat naast de centrale diensten - ge vestigd in een oud klooster - het Historisch Ar chief, het Staatsarchief, het Audiovisuele Archief (heel ouderwets Latvijas Valsts Kinofotofonodo- kumentu Arhivs - Film-, Foto- en Geluidsdocu- mentenarchief van de Letse Staat - geheten) en vijf tien districtsarchieven, vergelijkbaar met kleinere gemeentearchieven. Weliswaar is Letland zo groot als de hele Benelux, maar er zijn maar 2,6 miljoen mensen van wie er 1 miljoen in Riga leven, 1 mil joen in enkele grotere steden en de rest op het land! Er is een kleine Archiefinspectie en de basis April 1999 van alle archivering is de Archiefwet van 1992, één jaar na de onafhankelijkheid ingesteld en nog met sporen van het centralistisch denken. Boven dien omschrijft hij de taken en rechten onvol doende. Daarnaast is er de Wet op het wettelijk depot, die echter voor gedrukte en geschreven materialen matig en voor audiovisuele media helemaal niet wordt toegepast. Vorkheftrucks tussen stellingen Tegen die achtergrond werkt het Audiovisuele Staatsarchief (AS) dat in 1963 is ingesteld. Het telt bijna 60 medewerkers. Van een slechte behuizing in het centrum is het AS enkele jaren geleden ver huisd naar een groot gebouw buiten Riga midden in de bossen waar het Staatsfilmbedrijf in de ja ren '60 was gevestigd. Ook dat is de weg van veel staatsinstellingen gegaan: het bestaat niet meer en het gebouw is zo slecht gefundeerd op het moe rassige terrein dat de rechtergevel ernstig aan afscheiding denkt. In bewaarplaatsen en werk ruimten lopen ondervloerse rails voor het geheel mechanische transport van filmblikken uit de stellingen van soms 7 meter hoog! Maar ook dat systeem werkt niet meer zodat het personeel zichzelf op een kleine vorkheftruck omhoog moet hijsen om films te vinden of terug te plaatsen. Temperatuur- en vochtigheidscondities zijn min of meer permanent, maar de bewaarplaatsen zijn niet van elkaar gescheiden en men probeert met een compressor koude of warme lucht te circule ren. Montagetafels stammen uit begin jaren '60 en soms monteert men nog handmatig. Daar staat tegenover dat het AS wel op effectieve wijze de staat van conservatie van nitraatfilms elektrisch kan controleren. We spreken hier van een natio nale collectie van circa 70.000 blikken 35mm en l6mm film, bijna alle geïnventariseerd. Helaas is er één groot probleem: men kan films niet con serveren en geld om dat structureel elders, bij voorbeeld in Finland of Duitsland, te doen is er nog niet. Wat beter zijn de collecties foto's en geluidsopna men gehuisvest. Deze bevatten respectievelijk cir ca 500.000 documenten en circa 20.000 cassettes, spoelen, open kernen en wat CD's en grammo foonplaten. De bewaarplaatsen zijn goed, evenals de conservatie en de terugvindbaarheid is traditio neel via kaartenbakken. In het algemeen blijkt het AS onder de omstandigheden redelijk te functio neren, maar die omstandigheden zijn nu zo n 30 jaar ten achter op die in West-Europa en blijven steeds verder achterliggen. Openbaarheid De Baltische projecten worden niet gefinancierd onder het trefwoord 'archieven', maar onder de begrippen 'openbaarheid van gegevensverzame lingen' en 'maatschappelijke transformatie'. De burger dient te allen tijde terug te kunnen grij pen op informatie van welke aard ook, die om welke reden dan ook voor hem van belang is. Daar kunnen beperkingen op zijn wegens privacy bescherming en dergelijke, maar die dienen zelf ook beperkt te zijn. Wellicht kent de lezer de ar gumenten. In Rusland en de voormalige bezette gebieden zijn er talloze redenen om iemand niét tot informatie toe te laten. Dit nu erkennen de Let se archieven, en ze zoeken naar manieren om aan die openheid vorm te geven. Originelen afstaan Het AS is voor de serieuze bezoeker in de praktijk redelijk open, maar heeft vele beleidsmatige en technische problemen. Kwam tot de onafhanke lijkheid in 1991 van elke av-produktie een exem plaar in het AS, daarna veranderde dat omdat de produktiebedrijven failliet gingen, geprivatiseerd werden, op hun bezit bleven zitten of alles tege lijk, terwijl de wet niet of nauwelijks een sanctie kent.Van veel Letse produkties van voor 1991 eist de Russische Federatie het auteursrecht op en lig gen de originelen nog steeds in Moskou. Wat er nu nog binnenkomt, is dankzij actieve acquisitie door het AS, niet zelden van particuliere collec ties. Latvijas Radio draagt nu wel originelen van oude opnamen aan het AS af. Helaas beginnen die pas in 1945 omdat toen de binnenvallende Sovjetbezetter alle opnamen uit 1925 tot 1945 vernietigde. De Latvijas Televizija meent sinds kort zélf een nationale archieftaak te hebben, maar vult die niet in: zij heeft er noch beleid noch personeel voor. Helaas hebben de radio- en TV-archieven geen bevoegdheid om zelf program ma's te selecteren; conservatie gebeurt als regel ad hoe wanneer er budget vrijkomt. Bewaarplaat sen zijn bijna alle overvol en de toegankelijkheid is beperkt. Kortom, nauwelijks gestructureerde omroeparchieven met als gevolg dat opnamen van bijvoorbeeld de volksopstand van 1991 die de Tweede Republiek inluidde, alleen nog maar bij toeval in het Staatsarchief zijn. Of dit alles nog niet ernstig genoeg is, is er ook nog het bekende probleem van wantrouwen dat voortvloeit uit onbekendheid met auteursrechtelijke bescher ming en mogelijkheden. Dit uit gebrek aan stu ring op voldoende hoog niveau en dus aan sa menwerking op nationale schaal. Toch is die schaal redelijk overzichtelijk; als een van de resul taten van het seminar is nu op DG-niveau besloten aan een gezamenlijk plan van aanpak te werken. April! 999 Denken aan oplossingen Archievenblad 29 Door Robert Egeter van Kuyk' Sedert begin 1 996 doet de KVAN mee aan een project voor hulp aan audiovisuele archieven in de Baltische sta ten Estland, Letland en Litou wen. Eerst liep dit project via de Subcommissie Euro pese Samenwerking, maar inmiddels is het opgegaan in de Commissie Buitenland, na overleg met de International Council on Archives en zijn zusterorganisaties voorfilm-, televisie- en geluidsarchieven. Het project wordt voor Est land gefinancierd door de Nederlandse Ambassade te Helsinki - waar het project inmiddels is afgesloten - en die in Riga voor Letland en Litouwen. Elk deelproject bestaat uit een oriëntatiebe- zoek van een week ('fact fin- ding mission en een semi nar dat eveneens een week duurt. Robert Egeter van Kuyk voert dit project uit in nauwe samenwerking met Harry Romijn, coördinator van het Groningse Audio visuele Archief (GAVA) en lid van de Sectie AV Archieven van de KVAN. elektrische controle van de staat van conservatie van nitraatfilms Hoofdpunten van inleiding, discussie en toelichting waren onder meer: Hoe zit het Nederlandse archiefwezen toch in elkaar? En hoe kan op sommige gebie den de overheid wat meer op afstand gaan staan? De taakverdeling tussen instel lingen bij de archivering van av materialen inclusief het wet telijk depot, en de varianten op dat begrip. De problematiek van auteurs rechten, zowel bij de verwer ving als bij de beschikbaarstel- De vaststelling van richtlijnen voor selectie. •Openbaarheid, klantgericht heid. tarieven, public relations. •Technische zaken als: bouw en inrichtingseisen voor be waarplaatsen van AV materialen, conservatietechnieken, oplei dingen.

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 1999 | | pagina 14