Betere ideeën - Betere oplossingen BOMEFA Sociale en culturele archivistiek BOMEFA Meubilair waarover is nagedacht. Kasten voor presenteren en opbergen Bibliotheekrekken Studietafels en IT-tafels Balies Trading and control desks Stationaire archiefrekken Verrijdbare archiefrekken 14 De oratie samengevat Door F.C J. Ketelaar Zoeklicht 15 Verklarende woordenlijst: Azijnzuur: Stof die vrijkomt bij verval van acetaatnegatie ven, herkenbaar aan geur Doorzicht: Materiaal dat zichtbaar is door doorvallend licht: het negatief of de dia. Emulsie: Mengsel van lichtgevoelige chemicaliën die het fotografisch beeld bevat Fourflap: Kruisvormig vel PAT papier voor berging van glasnegatieven en positieven Himalaya: Gebergte in Centraal Azië, geliefd bij fotografen in de 19e eeuw Hydrolyse: Afbraakproces van cellulose waarbij zuur vrij komt Opzicht: Materiaal dat zichtbaar is door opvallend licht. In deze tekst: de foto. Parameter: Variabele factoren die van invloed is op het eindresultaat Sahara: Woestijngebied in Noord Afrika, geliefd bij fotografen in de 19e eeuw Het Nationaal Foto restauratie Atelier heeft een uitgebreide sortering van bergingsvoorbeelden en kasten. Daarnaast zijn de meeste producten direct leverbaar. Na een afspraak bent u van harte welkom met uw vragen en krijgt u een maat- gesneden advies. Nationaal Foto restauratie Atelier (NFrA), T. (010) 233 16 96, F. (010) 233 19 65, e-mail nfra@nfra.v2.nl Directeur Nationaal Foto restauratie Atelier, Rotterdam Industrieweg 18 Telefoon 038 - 331 78 78 8263 AD Kampen Telefax 038-331 22 85 BOMEFA Rek 1000 Vrijdag 23 oktober aanvaardde prof. dr. F.C.J. Ketelaar het ambt van hoogleraar in de archiefwetenschap aan de Universiteit van Amster dam. Voor wie daarbij niet aanwezig kon zijn, maar wel een idee wil hebben van de door Ketelaar uitgesproken oratie maakte het Archie venblad hiervan een samenvatting. Helaas hebben lang niet alle voorbeelden die de volledige tekst verlevendigen hierin een plaats kunnen krijgen. Het lezen van de oratie in zijn geheel is dan ook zeer aan te bevelen. Ter ondersteuning en sturing van het werk, om vast te leggen waarom, wanneer, in welke functie en door wie welke handelingen verricht zijn vormt een organisatie archieven. Vooral met deze directe functie van het archief houdt de archivistiek of archiefweten schap zich bezig, met als object het continuüm van archiefschepping, archiefverwerking en archiefgebruik: vastleggen, opslaan, ordenen, beschrij ven, selecteren, afvoeren, bewaren en gebruiken. Wat is het in een samenle ving of organisatie dat zij archieven vormen en gebruiken zoals ze doen? Kunnen we door een beter inzicht in de manier waarop mensen in organisa ties archieven vormen en gebruiken uitspraken doen over een effectief en efficiënt archiefbeheer? Sociale en culturele context Archiefvorming verloopt niet neutraal. Het is geen mechanisch proces, uitge voerd door een anonieme bureaucraat of een domme computer. Sommige feiten tellen mee, andere worden uit gesloten. Als in Nederland een pasge boren baby sterft voor de geboorte aangifte, wordt noch een geboorte- noch een overlijdensakte opgemaakt, slechts een akte met de vermelding dat het kind op het moment van aangifte niet in leven was voldoet. Het feit van de geboorte wordt daarmee afgezwakt. In alle elkaar opvolgende en beïnvloe dende stadia waarin geschiedenis vorm krijgt wordt het verleden afgezwakt: bij de vastlegging van de feiten, bij de vorming van archieven, in het histo risch onderzoek, door het geschiedver haal en tenslotte in de vorming van de geschiedenis. Voortdurend verschijnt het feit in een andere context. Uitein delijk ontwaart de lezer van het ge schiedverhaal nog slechts een zwakke afschaduwing van de oorspronkelijke scherpte van de historische feiten. Hij moet in en door de documenten heen kunnen lezen en daarvoor is het nodig dat de archiefwetenschap ons de archiefvorming doet verstaan. Ook in de structuur van het archief en de vorm van de archivalia zijn afzwak king of vertekening van de werkelijk heid opgesloten. Archiefonderzoek mag dan ook niet volstaan met het ontlenen van betekenis aan de inhoud van de documenten. De vorm, struc tuur en context van de archivalia en het archief hebben een zeggingskracht die niet verwaarloosd mogen worden. De context waarin de archiefvormer het archief vormde, is immers sociaal en cultureel bepaald. Eric Ketelaar, welbekend in de archiefwereld en nu officieel een leerstoel archivistiek. Geen 'kapsones over kasten'maar zoeken naar de geest boven de materie. Ook de technologie bepaalt het ar chief. Iemand die een rapport met de pen schrijft, ordent en formuleert zijn gevoelens en gedachten heel anders dan in e-mail. De wetenschap dat de e-mail in enkele seconden arriveert, meteen invloed kan uitoefenen, een prompte reactie uitlokt, maakt de besluitvorming volkomen anders dan wanneer de afzender, zeg in Batavia, weet dat een antwoord uit Nederland enige maanden op zich kan laten wachten Het archief archiveert niet alleen een verleden. De techniek van het archieveren bepaalt het leven zelf en zijn relatie met de toekomst, aldus de Franse filosoof Jacques Derrida. Voor de Nederlandse burgerlijke stand zijn kinderen die voor hun geboorte zijn gestorven, nooit geboren. Quod 102/9 november 1998

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 1998 | | pagina 8