Hoe klimatiseren? 12 Gebufferd of niet? Hoe verpakken we? vocht neer op het materiaal dat uit de koelkast is gehaald. Om die reden moet het negatiefmateriaal in luchtdichte dozen bewaard worden. (Ik zat er zelf eens een Tupperware- party voor uit om het gewenste materiaal te kunnen be machtigen) De juiste temperatuur kan daarom alleen maar worden vastgesteld aan de hand van de dauwpuntcurve, een diagram waarbij wordt afgelezen wanneer er condensatie ontstaat. Omdat de luchtvochtigheid overal anders is kan er geen ideale temperatuur worden aangegeven, behalve zo koud als de dauwpuntcurve toelaat. Daar heeft u niets aan, daarom een richtlijn die op basis van gemiddelde tempera tuur en luchtvochtigheid is vastgesteld. Uit het schema 'hoe klimatiseren?' blijkt dat de vochtigheid voor fotografisch materiaal in alle gevallen ongeveer gelijk is; rond de 35%. Wordt deze droger dan 30% dan kan de gelatine, die het medium dat het zilver of de kleurpigmenten bevat, te sterk uitdrogen en daardoor lostrekken van de drager. Dit komt met name voor bij glas. Bij papier zullen snel barsten ontstaan als gevolg van uitdroging. De temperatuur blijkt kritischer te zijn: kleur dient veel kouder bewaard te worden dan zwart/wit. Hieruit volgt de conclusie dat zilver vele malen stabieler is dan kleur. Fotografische verzameling temperatuur in Celsius Relatieve luchtvochtigheid in unica: daguerrotypie, ambrotypie, tintypie, pannotypie rond 17°, marge wordt bepaald door andere materialen w.o. leer etc. rond 35% marge wordt bepaald door andere materialen w.o. leer etc. negatief z/w: glas, nitraat, dictriacetraat en polyester rond 13°, marge wordt bepaald door dauwpunt curve buiten koeling rond 35% nooit droger dan 30%, liever niet vochtiger dan 40% negatief kl: alle negatieven en dia's, ecta's en autochromes rond 3°, marge wordt bepaald door dauwpunt curve buiten koeling rond 35% nooit droger dan 30%, liever niet vochtiger dan 40% afdruk z/w: oude procédés, edeldruk, barietpapier, P.E. papier rond 17°, marge wordt bepaald door andere materialen w.o. leer etc. rond 35% marge wordt mede be paald door andere materialen afdruk kl: alle kleurafdrukken collages, polaroid rond 13°, niet samenvoegen met negatiefmateriaal rond 35% marge wordt mede bepaald door andere materialen Zoals gezegd vormt zuur een bijprodukt van hydrolyse. We weten ook dat luchtvervuiling een grote bijdrage levert aan het verval van ons cultureel erfgoed. In de wereld van de papiercollecties heeft men daar mogelijk een oplossing voor gevonden: het bufferen van papier en karton. Gebufferd karton bevat een bepaalde reserve (hoeveelheid) calciumcar- bonaat (krijt), bedoeld om als een spons te werken in een klimaat waar luchtvervuiling of zure gassen effect kunnen hebben op de collectie. Voor sommige fotografische procédés is de krijtreserve echter schadelijk. Bij het verpakken van fotografische materialen is het van belang om een keuze te maken tussen gebufferd of ongebufferd papier en/of karton. Om een keuze te kunnen maken biedt het schema 'gebufferd of niet?' een handvat. Fotografische verzameling gebufferd papier of karton ongebufferd papier of karton unica: daguerrotypie,ambrotypie, tintypie, pannotypie, etc negatief z/w nitraat negatieven, di-tri- acetaat, polyester glasplaten, lantaarnplaatjes, auto- chromeplaten negatief kl. alle kleuren negatieven en dia's, ectachromes, etc afdruk z/w afdrukken op barietpapier, afdrukken op P.E. papier oude procédés, edeldrukken afdruk kl. alle kleurafdrukken, collages, polaroid Bij het verpakken van collecties zijn de manier van raadple ging en de wijze van berging van groot belang. Heeft bezoek toegang tot de collctie of vertoont u de beelden via een beelscherm of fotokopieën, weet u iedere foto te vinden of Het door azijnzuur aangetaste negatiefis veilig opgeborgen in het zakje moet men in boeken of bakken grasduinen? Voordat u een deugdelijk opbergsysteem kiest moet u eerst deze vragen beantwoorden. Fotografische verzameling plat in doos met tussenvellen fourflap of enveloppe unica: daguerrotypie,ambrotypie, tintypie, pannotypie, etc negatief z/w glasplaten, lantaarnplaatjes, auto- chromeplaten, nitraat negatieven, di-tri- acetaat, polyester negatief kl. cibachromes, etc alle kleuren negatieven afdruk z/w oude procédés, edeldrukken, afdrukken op barietpapier, afdruk ken op P.E. papier afdruk kl. alle kleurafdrukken, collages, polaroid 102/9 NOVEMBER 1998

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 1998 | | pagina 7