Tuppi Een upperware in een frostfree koelkast Werk in Oq Ik zat er zelf eens een Tupperwareparty voor uit om het gewenste materiaal te kunnen bemachtigen Nuttige tips voor het bewaren van fotografisch materiaal Door H.C. de Herder*) 10 11 Bij het bewaren van fotografisch materiaal wordt vaak een parallel getrokken met het bewaren van papier. Gemaks halve worden de depotklimaat condities op een lijn gesteld en hoopt men het probleem te hebben ondervangen. Niets is minder waar. Deze manier van indelen is gebaseerd op selec tie van de drager. Een vreemde gedachtengang, want ook een schilderij wordt niet in het textieldepot bewaard omdat de drager uit linnen bestaat. En u nodigt net zo min een textielrestaurator uit om een schilderij te restaureren. U vraagt de specialist van het object om de restauratie uit te voeren. Deze neemt het gehele object in ogenschouw en voert met respect voor de oorspronkelijke materiaalkeuze (en andere facetten) zijn werk uit. Bij fotografie is dat niet anders: De restaurator dient uitstekende kennis te hebben van een pakketje chemie dat in een aantal gevallen op een Om fotografisch materiaal voor publiek beschik baar te stellen, is goed bewaren ervan essentieel. Passief conserveren is echter een ingewikkelde zaak. Zwart/wit materiaal moet gescheiden worden bewaard van kleurafdrukken en negatieven apart van afdrukken. Sommig materiaal moet gebufferd bewaard worden en ander materiaal absoluut niet. Hoe vindt men nog zijn weg in deze doolhof van wat wel of niet mag? Zwaar beschadigd en gerestaureerd exemplaar van eenzelfde foto; het publiek kan er weer gebruik van maken, (foto's Nationaal Fotorestauratie Atelier, Rotterdam) laagje papier is geplakt (de foto) en in een aantal gevallen op een laagje glas of kunststof is (het negatief). Gemakshalve is fotografie in twee keer twee groepen te verdelen: Opzicht- of dóórzicht-materiaal en zwart\wit en kleur. Deze vier groepen kunnen verder verdeeld worden, maar dat is voor het bewaren van fotografisch materiaal niet relevant. Fatal reaction Bij het bewaren van kunstvoorwerpen gelden in het alge meen twee richtlijnen die betrekking hebben op de parame ters temperatuur (T) en luchtvochtigheid (V). Bij alle reac ties om ons heen spelen deze twee factoren de belangrijkste rol voor het in stand houden van het bestaan. Om te voor komen dat zij een fatale rol gaan spelen - hetgeen ook moge lijk is - is controle over deze parameters van groot belang. Om reacties te laten plaats vinden of te versnellen zijn bij de meeste afbraakprocessen externe elementen nodig: warmte en water zijn twee belangrijke factoren, zuurstof is meestal noodzakelijk en zuren kunnen als versneller optreden in het verouderingsproces. Zuur kan daarbij op twee manieren toetreden: door luchtvervuiling, dat wil zeggen door materiaal dat in aanraking komt met het voorwerp of doordat het afbraakproces zélf zuur produceert. Veel van de grondstoffen waaruit kunstvoorwerpen zijn gemaakt behoren tot de groep natuurlijke polymeren. Deze zijn: leer, hout, textiel en papier (materialen die groeien). Eén van de verbindende factoren van deze stoffen is cellulose, dat tege lijkertijd één van de meest instabiele factoren is. Zodra cellulose gaat ontbinden ontstaat een mechanisme, bekend onder de naam hydrolyse. Bij de afbraak van cellulose worden (azijn)zuur en water gevormd die samen met zuurstof uit de lucht weer versnellers voor de reactie worden. Met als gevolg dat, wanneer er geen maatregelen worden genomen, het materiaal in steeds sneller tempo zal verouderen en uitein delijk verloren gaat. Balkende ezels in de Sahara Bij fotografie speelt cellulose een grote rol. Vrijwel alle kunststof negatiefmateriaal dat werd geproduceerd vanaf 1890 tot heden bestaat uit cellulose. De vinding van kunststof als drager van fotografische emulsies betekende een revolutie in de fotografie: in één klap waren alle problemen van glasbreuk en het enorme gewicht van glas verdwenen. Bedenk eens wat een effect dit had op de reisfotografie: in plaats van met een hele karavaan, inclusief een rijdende huifkar als donkere kamer in gericht, de Himalaya of de Sahara te doorkruisen, met klappende zwepen en balkende ezels om de zware last te torsen, kon de fotograaf nu fluitend z'n snapshots maken zonder risico van breuk (van z'n negatieven of zijn rug). Van breekbaar tot brandgevaarlijk in een ziekenhuis in de stad Cleveland vlam had gevat en tien-tallen patiënten in de daarop volgende brand omkwa men. Daarnaast ontstaat er bij nitraatmateriaal gas dat zeer agressief is voor het zilver en de gelatine: nitreuze dampen. Ventilatie is daarom een absolute voorwaarde. Condensatie en dauwpuntcurve Zoals gebruikelijk kwam de industrie snel met een ant woord: di-acetaat werd de vervanger van het brandbare nitraat en weer later gevolgd door tri acetaat. Om aan te geven dat dit mate riaal niet brandbaar is staat in de rand van het negatief'Safety Film'. Wat de industrie waarschijnlijk naliet te onder zoeken was de houdbaarheid van de drager op de lange termijn. Ondertussen heeft men mondiaal moeten ervaren dat acetaat slechts een beperkt leven beschoren is. Zonder de benodigde klimaatcontrole vervalt acetaat en als gevolg van hydrolyse verschrompelt het negatief en kan het niet meer afgedrukt worden (foto 1). Hiertegen is maar één remedie: zo koud mogelijk en rond de 35 (relatieve) vochtigheid bewaren. De kou vertraagt de chemische reacties en het vocht, nodig om de hydrolyse te activeren of in stand te houden wordt teruggenomen. Beide acties werken als remmer op het De oudste soort van de cellulosedrager kennen we onder de naam celluloid. Het is ook bekend onder de naam nitraatcellulose of nitrocellulose en roept over het algemeen reacties op als brandgevaarlijk en associaties met de kwetsbare collecties uit het archief van het Nederlands Filmmuseum. Dit materiaal vormt de drager van negatieven vanaf het begin van deze eeuw tot in de jaren vijftig! 'Filmpack' werd tot in de vijftiger jaren door Kodak geproduceerd en is als één van de laatste van de markt genomen. Al in 1929 werd dit materiaal in de Verenigde Staten verboden nadat een collectie Röntgenfoto s Een door schimmel aangetaste foto Zilvervisjes zijn dol op de gelatinelaag en de lijm op foto's; vele foto's zijn dan ook door deze diertjes beschadigd (n). (foto's: Pauline Rings, RANH) verval. Maar daarmee is niet iedere koelkast een geschikte bewaarplaats. Een gewone koelkast bevat teveel vocht, er is dus een 'frost-free' model nodig (een koelkast die zichzelf, regelmatig ontdooit en het water afvoert buiten de kast) Daarnaast bestaat nog het risico op condensatie. Doordat de lucht buiten de koelkast warmer èn vochtiger is, slaat het 102/9 november 1998

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 1998 | | pagina 6