In
houd
Henk Roosenboom en Joyce Pennnings
32 Nieuws uit het Veld
Henk Roosenboom en Joyce Pennings
De lange mars. Tachtig jaar onderweg
naar morgen
Amusement bewaren, waar heb dat nou voor
nodig?
De onmisbare skills van de av-documenta-
list.
13
19
22
24
29
33
De lange mars. Tachtig jaar lang onderweg
naar morgen
Het Nederlands Audiovisueel Archief.
De jaren 1997 en 1998
Robert Egeter van Kuyk
13 De sectie audiovisuele archieven
Niet alleen keihard de leukste. De totstandko
ming van de nationale radio- en televisiecollec
tie bij het NAA
Amusement bewaren, waar heb dat nou voor
nodig? Ontsluiten en beschikbaarstellen van de
omroeparchieven
Cinema Brabantia.
Een speurtocht naar Brabants filmmateriaal
De onmisbare skills van de av-documentalist.
Het archief in het web van de digitale productie
In volle glorie op het grote doek. Selectie op
cinematografisch belang bij het Nederlands
Filmmuseum
Behoud van bewegend beeld. Filmconservering,
een vak apart
2
37 Brieven aan de Toekomst
38 Oral History beevaart mondelinge historische
documenten
In volle glorie op het witte doek.
41 Fevensverhalen in woord en beeld.
Van oral history naar documentaire
44 Nobody's Business
43 Nationaal Pop Instituut
31 Literatuur
70 Agenda
72 Colofon
Behoud van bewegend beeld.
Levensverhalen in woord en beeld.
De wereld van de audiovisuele archieven.
102/6 Augustus 1998
3
Bert Hogenkamp
Een moeizame en ingewikkelde tocht langs talrijke instanties die
telkens van naam veranderden om uiteindelijk bij het Nederlands
Audiovisueel Archief uit te komen. Kernprobleem was hierbij altijd
tot voor kort het ontbreken van het besef van de cultuurhistorische
waarde van av-materiaal en de afzijdigheid van de archiefwereld.
Nicoline J. Ekama van Dorsten
Over selectiecriteria, tariefstelling, de catalogus en nadrukkelijk
niet het Ja-Zuster-Nee-Zuster' syndroom. Annemieke de Jong en
Brigit Homans van het NAA lichten toe hoe het in de praktijk van
de omroeparchieven toegaat.
Annemieke de Jong
De wereld wordt digitaal en ook de audiovisuele archieven merken
dit. Hoe denken omroeporganisaties en andere grote producenten
de explosie van van digitale multimedia te gaan beheersen? En
welke rol gaan de archieven spelen in het opslaan, verzenden en
vooral: het terugvinden van mediaobjecten?
Bert Hogenkamp
Frank van der Maden
Nicoline J. Ekama van Dorsten
Nicoline J. Ekama van Dorsten
Frank van der Maden
Annemieke de Jong
Sonja Snoek
Charles J eurgens
Bibliotheek I Studiecentrum 1x2.
Nederlands Filmmuseum
Column: Theo Thomassen
Piet van Wijk
Sonja Snoek
Nicoline J. Ekama van Dorsten
Evenals een kunstmuseum werkt het Nederlands Filmmuseum aan
de vorming van een museale collectie. Maar er is ook een zeer om
vangrijk archief ontstaan van wel 52 miljoen meter film. Hoe se
lecteer je hierin, welke criteria leg je aan om tot een conserverings-
oordeel te komen? Soms is 'simpelweg beeldschoon' al genoeg.
Agnes Jonker
R.C. Hol
48 De andere wereld van audiovisuele archieven.
Een rondetafelgesprek.
Charles J eurgens
De mensheid vertoont al vanaf het begin der tijden het verlangen
om de tijd in beelden te vangen om zo de beleefde werkelijkheid tot
in het oneindige te kunnen herhalen. Dat geldt zeker voor
filmbeelden. Conserveren van oud materiaal is dus onvermijdelijk,
maar eigenlijk is 'verdoeken' een betere term.
Nicoline J. Ekama van Dorsten
Heimat in Holland, Duitse dienstmeisjes 1920-1950. Op dit
onderwerp promoveerde Barabara Henkes; Cherry Duyns van de
VPRO maakte met haar boek als basis en in nauwe samenwerking
met Henkes een documentaire van dezelfde naam. Hoe anders was
het om in filmbeelden te spreken, hanteerden zij andere criteria
voor de te ondervragen vrouwen dan voor het boek en voegt beeld
iets toe aan woorden?
Vier experts rond de tafel die hun gedachten laten gaan over de
huidige situatie en wensen voor de toekomst wat betreft de
organisatie van av-archivering. En hoe kan bijvoorbeeld de KVAN
zich bemoeien met opleiding of tariefstelling?