Behoud van bewegend beeld. Filmconserveringeen vak apart. Het gaat daarbij dus juist niet om het be houden van het oorspronkelijke object, maar om de informatie. Je zou het kunnen verge lijken met het verdoeken van een schilderij Bibliotheek Studiecentrum Nederlands Filmmuseum 32 door Charles Jeurgens 33 steden, waar men het laatste nieuws kon vernemen. Zij flo reerden voor en na de Tweede Wereldoorlog tot de opkomst van de televisie in de jaren zestig. Het NFM heeft ongeveer 22 blikken van 300 meter in de collectie die tot aan de rand zijn gevuld met titels van films, wedstrijden en aankondigin gen van speciale voorstellingen, niet interessant genoeg om te conserveren. Maar daartussen bevonden zich ook leaders van Cineac zelf die het laatste nieuws aankondigden, want dat mocht men indertijd toch vooral niet missen. Van deze typerende leaders selecteerden wij de beste kopieën en stelden een rol 'Bits Pieces' samen om dit gedeelte van de vertoningscultuur van de Cineacs veilig te stellen. De overige zuiver typografische titels zijn gedigitaliseerd voor studie doeleinden. Simpelweg beeldschoon Selectie op cinematografisch belang en/of artistieke kwaliteit houdt in dat we onze ogen open houden voor alle soorten filmmateriaal, ongeacht onderwerp of genre. Daartoe dwingt de collectie ons ook: hij bevat weinig gerenommeerde op cinematografische appreciatie selecteren van materiaal, vinden we met name terug in de 'Bits Pieces'. Dit is een reeks van fragmenten van meestal een minuut en zelden geïdentificeerd, die in hun genummerde volgorde een bonte verzameling zijn van curieuze, onbekende of onverwachte stukjes filmgeschiedenis. Een belangrijk verzameldomein van het NFM is de anima tiefilm, een tak van de filmindustrie waarbij tekeningen of 3 dimensionale objecten worden gefotografeerd om met 24 afdrukken per seconde de illusie van bewegen te creeëren. Volgens bronnen werd de eerste animatiefilm geproduceerd in 1906 in Amerika. Meestal was hij ook hier een onderdeel van het filmprogramma in de bioscoop totdat deze leeg liepen in de jaren '60 en televisie de animatie overnam. Ik denk dat het weinig uitleg nodig heeft dat de animatiefilm cinematografische en artistieke kwaliteiten bezit. Muziek en geluidseffecten spelen er een grote rol in; in het maakproces komt muziek en geluid zelfs éérst en het beeld daarna. Afhankelijk van nieuwe inzichten en onderzoeksresultaten is het wellicht nodig om het NFM selectie- en conserveringsbe Filmarchief van 52 miljoen meter en een prachtige museale collectie oeuvres en meesterwerken, maar juist zeer veel onbekende, korte en onvolledige films. Snippers die we met net zoveel aandacht onder de cinematografische loep houden en conser veren als ze de toets doorstaan. Ook als de maker onbekend is of de herkomst duister, maar het filmmateriaal zo intrige rend, verrassend of simpelweg beeldschoon is dat het naar het oordeel van de toeschouwer een verrijking is van de filmcultuur. De avontuurlijkheid van die visie, van dit zuiver leid in de toekomst bij te stellen. Maar de lijn die we tot de dag van vandaag volgen kan worden toegepast op zowel de acetaatcollectie als de allernieuwste filmprodukties en experimenten. medewerkster filmheheer 'Nederlands Filmmuseum Zoals Daidalos en Ikaros de eeuwige hunkering van de mens om te kunnen vliegen symboliseren, bestaat er eenzelfde verlangen als het gaat om het streven de tijd in beelden te vangen. Sinds mensenheugenis dienen de schilder- en tekenkunst als middel om gepasseerde momenten te vereeuwigen, maar pas met de uitvinding van de fotografie, ruim 150 jaar geleden, leek de mens voor het eerst de tijd werkelijk te kun nen vasthouden. Iets meer dan vijftig jaar later was hij zelfs in staat vele momenten achter elkaar vast te leggen en opnieuw te tonen. De illusie van de opnieuw beleefde realiteit was geboren. Toen enkele decen nia later ook het geluid kon worden gevangen en samen met het beeld worden weergegeven, beschikte de mens over alle ingrediënten die nodig zijn om de beleefde werkelijkheid tot in het oneindige te kunnen herhalen. In Nederland zijn tal van instellingen die films beheren en beschikbaar stel len. Hieronder zijn gespecialiseerde instellingen als het Nederlands Audio visueel Archief (NAA) en het Neder lands Filmmuseum (NFM), maar ook vele archiefdiensten beheren naast geschreven documenten av-bronnen, waaronder films. Het is onbekend papieren erfgoed veel filmmateriaal verloren is gegaan. Volgens een rapport van de Raad voor Cultuur is veel nitraatfilm door brand verwoest, uit angst ervoor vernietigd, wegge gooid na de overgang van de stille film naar de geluidsfilm of anderszins verloren gegaan. Er zijn dus nogal wat factoren in het spel die het streven om hoeveel film- en geluidsopnamen in de Nederlandse musea en archieven be waard worden; het NAA start binnen kort een grootscheepse inventarisatie van film-, video- en geluidsopnamen om inzicht te krijgen in de aard en omvang van de gehele collectie in Nederland en in de eventuele achter standen bij de conservering (zie Nieuws uit het Veld). Nu al is duide lijk dat in vergelijking met het wat ooit is vastgelegd tot in het oneindige te herhalen behoorlijk frustreren. Cultuurhistorisch bewustzijn Tegen het doelbewust weggooien van films valt weinig anders te beginnen dan het culturele belang ervan te benadrukken. De rol van de publieke omroepen in deze kwestie is in voor gaande artikelen uitgebreid besproken. Gelukkig drong in de jaren tachtig het besef steeds meer door dat met weg gooien een belangrijk deel van het culturele erfgoed vernietigd werd. Vanaf 1990 besloten omroepen steeds vaker de originele uitzendband in het Film- en Beeldbandarchief te depone ren, soms aangemoedigd door het beleid van het archief om omroepen voor iedere ingeleverde volle Ampex- band een lege band terug te geven. Sinds 1992 legt het archief vooraf geselecteerde televisieprogramma's vast op archiefbanden. Jaarlijks groeit het aantal bewaarde televisie-uren met 3400 en de totale collectie televisiema teriaal bevat nu circa 30.000 uur film en 95.000 videobanden. Veilig opgeborgen De films en filmfragmenten die in de archiefbewaarplaatsen of musea belan den met het doel ze voor de eeuwig heid veilig te stellen, overleefden de dreiging van vernietiging door weg gooien dan wel, maar daarmee zijn ze 102/6 Augustus 1998

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 1998 | | pagina 18