System Coordination PLAN De roep om standaardisatie vestigt als van zelf de aandacht op de ervaring en de know how van het av-archief waar het gaat om het scheppen van voorwaarden voor de beheer sing van grote, complexe hoeveelheden data 1.0 Essential Metadata 2.0 Access (Class 2) 3.0 Parametrics (Class 3) 4.0 Composition (Includes Heritage) (Class 4) 5.0 Temporal (Class 5) 6.0 Geospatial (Class 6) 7.0 Descriptive (Class 7) 8.0 Other Registered Elements (Class 8) 9.0 Other User Defined Elements (Class 9) H@I 26 27 dere disciplines uit de av-wereld bijeen waren - ontstond rond dit begrip uiteraard fikse verwarring. Documen talisten ontlenen de betekenis over het cumentatie is die van Jain en Hampa- pur (1997): "In de context van video verwijst meta data naar data die wordt gebruikt om video zodanig te ordenen Metadata: informatie over informatie algemeen aan de traditionele, gestan daardiseerde beschrijvingsregels uit de archief- en bibliotheekwereld. Techni sche specialisten interpreteren metada ta ais niets anders dan de formele data die rechtstreeks wordt ontleend aan de videostream zelf. Informatiemanagers zien metadata als een nog tamelijk diffuse combinatie van de twee. Wrapped en unwrapped Gelukkig was iedereen het er over eens dat het idee van metadata in een tekst omgeving noodzakelijkerwijs verschilt dat contentbased retrieval wordt ver gemakkelijkt". Deze opvatting laat ruimte voor zowel de ontleende ('wrapped') als de toegekende ('un wrapped') metadata. Het seminar bood een aantal belang rijke voorbeelden van de ontwikkeling op het gebied van dergelijke stan daards. Zo werkt de Task Force van de Society of Motion Picture Television Engineers (SMPTE) van de European Broadcasting Union (EBU) al vanaf 1996 aan het opzetten van een univer sele video metadata-dictionairy. Hierin worden standaards voor het encoderen van digitale video vastgelegd en inge- Wrapper Content Package Content Item Content Eiemenil Content EtemenJ Content Item Content Element! Content Item Content Element! Content Element! n n i 1 n These are all Content Components: j5—Essence Component (Video "'MAM* Essence Component (Audio; H Metadata Item Association Metadata Content Metadata Essence Metadata in de av-wereld: 'wrapped' en unwrapped' van metadata in de context van multi media en dus van av-archieven. Een goed bruikbare definitie van metadata in de av-wereld van productie en do- deeld in negen hiërarchische klassen van ontleende en toegekende metada ta-elementen. Compatibiliteitsproble- men tussen digitale videodata uitwis seling moeten hiermee uit de wereld zijn. Alle elementen zijn inmiddels gedefinieerd, en in de loop van dit jaar publiceert deze invloedrijke SMPTE de voorlopige standaards. Op hetzelfde vlak beweegt zich de Motion Picture Experts Group (MPEG 7 groep) even eens een Europese projectgroep, die druk doende is met het maken van de beschrijvingsschema's voor multimedia informatie. Zij ontwikkelt daarnaast een zogenaamde 'Description Defini tion Language'. Toepassingen hiervan zijn mogelijk in de journalistiek, het toerisme, de entertainmentsector, in medische en geografische applicaties en bij electronisch winkelen. De bi bliotheekwereld in het Verenigd Koninkrijk tenslotte, bedacht met haar 'Dublin Core' een eigen metadataset, die uit vijftien vaste elementen bestaat om het opsporen van informatiebron nen op het WWW te verbeteren en te vergemakkelijken. Knowhow av-archief Tijdens een van de metadatasessies was het een documentaliste van Danmark Radio die zich openlijk verwonderde over alle plotselinge, duur betaalde aandacht voor deze vorm van stan daardisatie. Nationale en internation ale gremia lijken zich ineens massaal op deze problematiek te hebben ge stort. En dat, terwijl omroeparchieven al sinds jaar en dag - veelal vergeefs - hameren op een gedisciplineerde en uniforme ordening en aanlevering van programmagegevens in de organisatie! Een verklaring ligt uiteraard in de omvang van de technische, organisa torische en commerciële belangen die er zijn gemoeid met een solide vorm van opslag en uitwisseling van digitale informatie. Juist in deze nog betrek kelijk nieuwe situatie kunnen de ar chieven een uiterst belangrijke rol spelen. De roep om standaardisatie vestigt als vanzelf de aandacht op de ervaring en de knowhow van het av- archief waar het gaat om het scheppen van voorwaarden voor de beheersing van grote, complexe hoeveelheden data. Ordenen, uniformeren en converteren van informatie rondom tekst, beeld en geluid is al heel lang ons dagelijks werk. Het opzetten van organisatie-brede workflowsystemen productie en met een riant uitzicht over alle productiestadia. Het ligt voor de hand om elk av-archief dat op de PK Continuity control SVTs Digibild Stills) Easy (production planning) SVTs Programkatalog AGRESSO PLAN (Programme planning, copyrights) MATH IS MA 1111S (Stock control) Agresso (Economy) Avid News (news editing system) Translations Omvangrijk netwerk koppelt eilandsystemen aan elkaar in Zweedse casestudy zou eigenlijk onmogelijk moeten zijn zonder actieve betrokkenheid van het archief. De metadatadiscussie tijdens het Seminar maakte nog eens duidelijk hoezeer het hier gaat om zuivere documentatievraagstukken. Wrapped' of 'unwrapped': het is allemaal informatie die vraagt om ordening. Waterdichte beheersing en bewaking Laten we aannemen dat het technisch realiseren van workflow, door middel van grote servers en wijdvertakte bekabeling, uiteindelijk niet al te veel problemen hoeft op te leveren. Maar een allesomvattend datamanagement- systeem zal staan of vallen met een logische, interne systematiek die een waterdichte beheersing en bewaking waarborgt van de authenciteit en de integriteit van de (informatie over) de opgeslagen mediaobjecten. Dit nu is het specifieke werkterrein van het av- archief. Onze traditionele vaardighe den kunnen ook in de 'grote' digitale wereld uitstekend tot hun recht komen. Een wezenlijk voordeel in dit verband is de strategische 'locatie' van het archief: in het hart van het proces, zowel aan het eind als het begin van de een of andere manier deel uitmaakt van een productieproces, te betrekken bij het opstellen van functionele eisen aan een technisch platform voor een organisatie-breed workflowsysteem het terrein van datamanagement van zowel de BBC als de Zweedse SVT heeft het av-archief van aanvang af zitting in de stuur- en werkgroepen. Pensioen Er komt een moment waarop we de digitale objecten meester zullen zijn. Volautomatische systemen zullen dan terabytes aan data genereren en toe voegen aan een permanent vloeiende stroom; miljoenen gebruikers zullen op exact hetzelfde moment eigen, per soonlijke documentvariaties kunnen componeren, daarbij puttend uit een oneindig multimediaal archief. Kunnen we dan nog steeds niet zonder de skills van de av-documentalist? De Catalogusafdeling van het BBC- archief had alvast maar onderzoek ge daan naar 'The added value of human cataloguing' en presenteerde in Lon den het resultaat. Zij had zoekvragen gesteld aan een proefbestand van door documentalisten geannoteerd video materiaal en aan 'onbewerkte' pro- gramma-gegevens over hetzelfde ma- Ook de supervisie over de centrale regelgeving en het opstellen en autori seren van de terminologie zou tot de verantwoordelijkheden van het archief kunnen behoren. Ook coördinatie van de systeemonderdelen, training en begeleiding van alle afdelingen die het systeem voeden en retrieven zijn mo gelijke taken. Overigens vinden veel organisaties het steeds vanzelfspreken der om het archief in te schakelen bij het uitzetten van dergelijke overkoe pelende informatiestrategieën. De SMPTE heeft het in dit verband zelfs over een cruciale rol voor het video archief. En bij de grote projecten op teriaal die - in een toekomstige work flow situatie- rechtstreeks te raadple gen zouden zijn. In alle gevallen was het zoekresultaat bij door mensenhand geïndexeerd materiaal aanzienlijk be ter. Exact gezegd: 83% van de zoek vragen (binnen een proefbestand van 1000 av-documenten) waren 'mogelijk goede' antwoorden tegen 32 bij zoekvragen aan hetzelfde bestand do cumenten dat linea recta op het net werk was gezet. Degenen die meenden dat een verge lijkbare score slechts een kwestie van tijd is kregen overigens gelijk van prof. 102/6 Augustus 1998

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 1998 | | pagina 15