Restauratie-Atelier Helmond B.V. 20 voor restauratie en conservering van papier, leer en perkament Boeken, in leer en perkament Charters en zegels Prenten en tekeningen Kaarten en affiches Massaconservering Vrijblijvende offertes Vacuüm-vriesdrogen ondersteuning bij calamiteiten i 24 uur bereikbaar bij brand- en waterschade 06-575.896.31 Panovenweg 40. 5708 HR HELMOND (NL) Tel: 0492 - 55 39 90 Fax: 0492 - 55 24 42 derbaar. Binnenkort wordt het bestand van NAA-Amster- dam overgeheveld - dat zit in PICA Apart hiervan bestaat er nog een muziekcatalogus, meer een hulpcollectie die is ontstaan in onze rol voor de omroepen. Bij de publieke omroepen betaal je dan 85 gulden per uur en bij de commerciële 145. Daar komen dan nog de licentiekos ten bij. In het uiteindelijke bedrag speelt ook mee voor welk doel het materiaal gebruikt wordt. Zeg maar hoe commer- 1/an STATUS en FONOS naar AVAIL Het catalogussysteem van het NAA Na een aantal jaren van intensieve voorbereiding werd in 1997 het nieuwe catalogussysteem bij het NAA in gebruik genomen. Het bestaat uit een full text storage- en retrieval pakket en een invoermodule. Wij noemden het AVAIL. AVAIL is de opvolger van STATUS, de eerste geautomatiseerde catalogus van het Film en Beeldbandarchief en van FONOS, de database waarin de Fonotheekcollecties zijn ontsloten. Alle beschrijvingsbestanden zijn zowel geïntegreerd als apart te benaderen. Momenteel bestaat de catalogus uit de onderdelen NOS Journaal, (televi- sie)Programma's, Polygoon-Profiltiproducties en het Film archief van de RVD (Documentair bioscoopmateriaal en over- heidsproducties) en Gesproken Woord (radio). Nog dit jaar komt er ook het Amsterdamse NAA-bestand bij. Voor de muziekcollectie moet nu nog FONOS gebruikt worden en de collectie omroepfoto's is ontsloten in een 'stand alone' systeem. Catalogusbeschrijving van een NOVA-aflevering: alle beschrijvingsbestanden zijn zowel geïntegreerd als apart te benaderen COLLECTIE Televisie Actualiteiten TITEL NOVA ZENDGEMACHTIGDE NPS; VARA UITZENDDATUM: 1998-02-19 BEGIN-EINDTIJD: 11:32:14 - 22:37:20 TIJDSDUUR: 5'06" DRAGERNUMMER: TD28522 {DIGI-BETA} V68932 {VHS} GENRE: actualiteiten; programmaonderdeel MAKER-FUNCTIE: Galen, Pim van {redactie} Scherrenburg, Wouke van {redactie} TECHN-GEGEVENS: Materiaal: kleur BESCHRIJVING: KAMERDEBAT OVER ONTSLAG DOCTERS VAN LEEUWEN KRUISGESPREK met "Den Haag Vandaag"-redacteur Pim van Galen nav het debat in de Tweede Kamer over het ontslag van dhr. Docters van Leeuwen als voorzitter van het college van procureurs-generaal vanwege een vertrouwenscrisis tussen hem en minister Sorgdrager van Justitie; een kamermeerheid stemde in met het ontslag; de procureurs-generaal en de officieren van justitie lieten een verklaring uitgaan waarin ze zich lovend uitlaten over Docters van Leeuwen. REACTIES van WD-kamerlid Korthals en GroenLinks-fractievoorzitter Rosenmöller, op de bovengenoemde loyaliteitsverklaring vanuit het OM; ze verwachten toch dat de minister zelf in staat zal zijn om haar gezag bij het OM te herstellen. TREFWOORDEN: ontslagen; arbeidsconflicten; openbaar ministerie; justitie; procureurs-generaal PERSOONSNAMEN: Doctors van Leeuwen, A.; Korthals, Benk; Rosenmöller, Paul NAMEN: ministerie van Justitie LOCATIES: Nederland Tariefstelling Stel, ik wil een film. maken waarin materiaal van jullie archief onontbeerlijk is. Wat gaat me dat kosten? "Voor de fusie tot NAA was ons archief rechtstreeks gelieerd aan de omroepen. Wij waren gewoon hun bedrijfsarchief, een gesloten circuit waar niet zomaar iedereen gebruik van kon maken. Dat mocht wel, maar dan waren de rechten zo hoog dat deze een serieuze drempel vormde. Dat is nog steeds een probleem, ook nu we klanten van de voormalige SFW en RVD bedienen. Het materiaal dat we gebruiken is niet van ons. Wij beheren het. Vandaar." Collega Brigit Hoomans weet hier meer van. "Op dit moment zijn we wel bezig om de tariefstelling op elkaar af te stemmen, zodat de klant overal hetzelfde betaalt. Verder wordt het tarief enigs zins genuanceerd, zodat bijvoorbeeld non-profit instellingen of particulieren minder hoeven te betalen dan commerciële gebruikers. Maar betaald moet er worden. Ook als je bij het viewen hulp nodig hebt, of als je zichtcassettes wilt kijken. ciëler hoe duurder." "Wat het materiaal zelf betreft", neemt De Jong het hier weer over, "maakt het in principe niets uit waar dat oorspronkelijk vandaan komt. Een uitzondering daar op is tegenwoordig sporrmateriaal. Dat is zeer gewild: een doelpunt van Kluivert is qua prijs vergelijkbaar met een speelfilmfragment! Naar sportfragmenten wordt wereldwijd gevraagd." Klant over de vloer Wie maken er nu over 't algemeen gebruik van het NAA en wat is het aantal gebruikers per jaar? "Over het aantal hebben we geen cijfers. Wel over de soort gebruikers. Ten eerste natuurlijk de omroepgebruikers. Dat zijn journalisten en redacties van bijvoorbeeld actualiteiten programma's. De catalogus staat op Intranet, dus niemand hoeft meer door de gangen te rennen, de bestellingen voor bepaalde banden gaan telefonisch. Die banden gaan via een interne transportband naar de aanvrager. Andere gebruikers zijn documentairemakers, maar ook samenstellers van spelletjes en quizzen waar beeld bij gebruikt wordt, commer ciële klanten als reklamebureaus, en de commerciële om De populaire 'Stratemaker op Zeeshow': gelukkig niet overgetaped (foto: NAA roepen. Dan zijn er onderzoekers die het materiaal niet hergebruiken, maar op zich bestuderen. Van oudsher zijn dat klanten van NAA-Amsterdam die nu ook het omroepmate- riaal mogen raadplegen. Per week gaan er wel zo'n 2000 banden vanuit het archief 'naar boven' voor hergebruik door de omroepen. Het zijn vaak banden waar meerdere programma's op staan. 2000 banden betekent dat er minimaal 2000 fragmenten worden gebruikt in nieuwe producties. Het is een eeuwigdurend proces van uithalen en weer instoppen. Oneigenlijke taken Verschilt jullie werk en jullie taak niet heel veel van de andere fusiepartners zodat de fusie wat onlogisch is? "Een omroeparchief is inderdaad steeds meer doorgeefluik van nieuwsmateriaal, voornamelijk Nederlands, maar ook uit het buitenland. Via agentschappen wordt dat per satelliet over de hele wereld aangeboden en ook wij maken daar gebruik van. Je kunt je natuurlijk afvragen of dat wel een taak van ons is. Soms gaat het ten koste van ander werk voor het nationale archief. We streven er natuurlijk naar om dit alles te combineren. Onlogisch is het niet, we slaan eerder twee vliegen in één klap. Ook NAA-Amsterdam bewaarde net als wij allerlei uitzendingen van Nederlandse producties, weliswaar op VHS, maar toch. We kunnen dat nu veel beter op elkaar afstemmen. Nu hebben we ook een depot en we kunnen inventariseren wat er dubbel is." Niet gehinderd door enige kennis Even over het verleden van het omroeparchief. Ik mag het niet over het 'Ja Zuster Nee Zuster Syndroom' hebben, want daar begint iedereen over. M.aar wat was dan de rol van het archief in het overt apen? "In de tijd dat het overtapen van beeldbanden (zie 'De Lange Mars; pag. 7) speelde had het archief geen zeggenschap over welke banden we wilden opnemen. De omroepen beslisten zonder besef dat veel materiaal ooit als historische bron beschouwd zou gaan worden. Shows en dergelijke, dat was amusement en waarom zou je dat bewaren? En als bedrijfsar chief van de omroepen was het onze taak ook niet om stil te staan bij wat wel of niet cultureel was. Het nut van ons archief was toch hoofdzakelijk de mogelijkheid van herge bruik van fragmenten. De visie hierop is erg veranderd. Vanaf begin jaren '90 zijn we begonnen met zelf op te nemen. Dat begon met een groepje 'selecteurs' maar daar is natuurlijk wel een beleid uit gedestilleerd met algemene regels, mede opgesteld door invloeden uit het buitenland en andere gremia. De Unesco bijvoorbeeld is al lange tijd bezig met te bepalen wat nu cultureel erfgoed is, daar hoorde ook av-materiaal bij. Gelukkig is dat ook in Nederland doorge drongen zoals onder andere blijkt uit de bemoeienissen van de overheid. 102/6 Augustus 1998

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 1998 | | pagina 12