#°'N%
Amusement
bewaren,
waar heb dat nou voor
nodig?
CONSERVEREN
RESTAUREREN
ADVISEREN
18
Ontsluiten en beschikbaarstellen van de omroeparchieven
Door Nicoline J. Ekama van Dorsten
19
Aanbod van radioprogramma's is enorm (foto: NA A)
Strenger selecteren in 'actueel' mate
riaal of wat betreft het nationale be
lang van de inhoud en het aanpassen
van de dragersnorm aan het soort
hergebruik - de zogenaamde opera
tionele selectie - zijn eveneens mogelij
ke aanpassingen in de nieuwe situatie.
Verder kunnen de strict dienstverle
nende taken van het archief aan de
professionele gebruikers -al dan niet
virtueel- worden losgekoppeld van de
nationale bewaartaken van het NAA.
Dat kan in de vorm van een dyna
misch bedrijfsarchief en een publieks-
afdeling binnen het Omroepmuseum
en een statisch historisch archief. Hier
mee zouden zoveel mogelijk gebruikers
gediend zijn. Maar eerst is er inzicht
nodig in de behoeften van de huidige
èn toekomstige gebruikers. M
RESTAURATIE CONSERVERING VAN KUNSTVOORWERPEN
iffJVAHt>EArvT<M
ZATERDAG ME!
I KON. WILHELMINAHAVEN ZZ 19
13134 KG VLAARDINGEN
TELEFOON
TELEFAX
K.V.K. ROTTERDAM 190851
010 234 02 91
06 529 758 79
06 539 468 40
06 514 048 48
010 460 34 37
Toen Annemieke de Jong 16 jaar geleden na een
journalistieke loopbaan bij het Beeldarchief ging
werken heette dat nog het Filmarchief NOS. Er
werkten 15 mensen, op dit moment telt het NAA
totaal 150 medewerkers. Zij volgde er een interne
opleiding voor filmarchivaris; via archiefmanager
is zij nu 'senior beleidsmedewerker' bij het staf
bureau informatiebeheer en collectiebeleid van het
NAA. Haar voornaamste aandachtsgebieden zijn
de catalogus en informatiebeheer.
Ook Van Oekel voor de eeuwigheid bewaard (foto: NAA)
Wat bedoel je met de aandachtsvelden catalogus en informatiebe-
"Waar houdt een catalogus op en waar begint hij? Eigenlijk
is nu alles 'informatie' en is de catalogus er een onderdeel
van. Wij als archief moeten nu niet alleen 'opslaan', maar
juist op allerlei manieren bewegend beeld digitaal beschik
baar stellen aan klanten. Dat kan bijvoorbeeld via Internet.
Selectie uit het Polygoon Journaal en de Music Factory op het experimentele
Snelnet in Amsterdam
We doen dit in samenwerkingsprojecten, zoals met NOB-
interactive, waaraan we materiaal leveren om op de grote
servers te zetten. Zo staat bijvoorbeeld in Amsterdam op het
experimentele Snelnet (wat trouwens geen Internettechniek
is, maar ADSL, dus via de telefoonkabel) onder andere een
selectie uit het Polygoonjournaal, waarvoor wij de inhoud
leveren."
Zoeken naar een zonsondergang
Welk systeem gebruiken jullie om te zoeken en precies dat te vinden
wat je nodig hebt
"In de loop der tijd hebben we een geheel eigen systeem
ontwikkeld. Ons archief wordt ook gebruikt als stockarchief,
dus de ontsluiting moet afgestemd zijn op onderwerpen, op
details, op demonstraties of voorbeelden van iets. Een
zonsondergang bijvoorbeeld. De systematiek is ontstaan
vanuit de praktijk en is op den duur natuurlijk sterk gepro
fessionaliseerd. Dat zal straks zijn voltooiing vinden in een
av-thesaurus die nu bij het NAA-Amsterdam en in samen
werking met het Nederlands Filmmuseum in de maak is.
Deze moet geschikt moet zijn voor alle av-archieven. Vanuit
ons archief zit er alles vanaf 1955 in; de kaartenbakken
bewaren we 'for old times sake'. Het is een heel ander
systeem dan de bibliotheken of papieren archieven hanteren,
omdat het heel ander materiaal is. Het stelt ook andere eisen
aan de beschikbaarheid.
De geautomatiseerde catalogus die we nu hebben is een heel
groot virtueel bestand dat bestaat uit 450.000 beschrijvin
gen. Je kunt er in zoeken op trefwoorden, maar ook op
context, dat wil zeggen via elk willekeurig woord. Alle tv-
en radioprogramma's zitten er in, de Polygoonjournaals en
de filmproducties van de RVD. Alles is geïntegreerd bena-
102/6 Augustus 1998