16 17 Is hier sprake van een religieus belang als selectiecriterium(foto: NAA) wicht van de collectie als geheel; kijkcijfers; kritieken/recensies en controverses; bekroningen of prijzen voor een bepaald programma. Selectiecriteria Televisie Selectiecriteria Gesproken Woord Algemene uitgangspunten: Is het onderwerp van historisch belang; Is het uitputtend behandeld; Zijn alle visies tot hun recht gekomen Is het programma van belang voor de betreffende zendgemachtigde; Is het als zodanig in het nieuws geweest; Is het van belang voor de opbouw van de biografie rond een persoon; Voegt het iets wezenlijks nieuws toe aan een onderwerp; Is de technische kwaliteit van een programma of item goed. Selectiepraktijk Film en Beeld bandarchief Het Film- en Beeldbandarchief selec teert zowel uit het dagelijks aanbod aan programma's en als uit materiaal dat al tot de collectie behoort en waar van de films en banden in aanmerking komen voor conservering en onderhoud. Dagelijks aanbod: per jaar worden er aan nieuw televisiemateriaal rond 3400 programma-uren (500-6000 ti tels) opgenomen; dat is ongeveer een derde deel van het uitgezonden Neder landse product. De opgebouwde col lectie televisiemateriaal omvat rond 30.000 uur film (16 mm en telerecord- ing) en 95.000 videobanden (BCN en digitale Betacam) en is terug te vinden via 385.000 catalogusbeschrijvingen. Het materiaal is standaard op uitzend- norm bewaard en beschikbaar voor klanten. Sinds 1992 documenteert het FBA voorbeelden van het volledige week- aanbod op Nederland 1, 2 en 3 en op radio: tweemaal per jaar integraal een complete week tv op VHS. Eenzelfde procedure volgt de afdeling Gesproken Woord, die echter -sinds 1978 - vier gespreide weken opneemt, waarvan twee dezelfde als de twee tele- visieweken. Vóór en tijdens de aanvang van ieder nieuw televisieseizoen stelt het FBA zo nauwkeurig mogelijk vast van welke (nieuwe) titels hoeveel wordt opgeno men. Hiermee houdt een vaste groep selecteurs zich bezig. Verder bepaalt deze groep wekelijks en voorafgaand aan de uitzending welke programma's in aanmerking voor opname in de collectie komen; van deze titels wor den zendlijnregistraties op digitale Betacam plus een VHS voor viewing- doeleinden gemaakt. Van de NOS- Journaals komt iedere dag gemiddeld 75 minuten op een verzamelband: het complete Jeugdjournaal, het 8-uur Journaal en een selectie van buiten lands materiaal dat via een satelliet binnenkomt. Voor sportonderwerpen heeft de NOS een eigen bedrijfsarchief - het archief van Studio Sport - dat wordt aangewend voor commerciële doeleinden en 'eigen' hergebruik. Daarnaast neemt het FBA eigen zend lijnregistraties op van Studio Sportuit- zendingen. Het Studio Sportarchief bewaart niet alles zelf en komT daar om ook als klant bij het FBA. Selectie van historisch materiaal uit bestaande collecties gebeurt uiteraard Zowel de algemene programma's, de NOS-Journaalonderwerpen als historisch film materiaal hanteren inhoudelijke criteria formele criteria juridische criteria algemene formele criteria Enige concrete voorbeelden van Historisch (film)materiaal zijn: inhoudelijke criteria: de opname c.q. het programma geeft een beeld van de aanleiding, het begin, het verloop, het eind of de nasleep van een historische ontwikkeling van nationaal of internationaal belang; geeft een beeld van de geschiedenis van de Nederlandse omroep; genoot grote populariteit onder de toenmalige kijkers; heeft een symbolische waarde; de beelden zijn uniek. formele criteria technische criteria: soort drager waarop de opname staat en de technische staat ervan; de lengte van de opname/het programma juridische criteria: is een eigen productie gemaakt door of in opdracht van een landelijke zendgemachtigde. algemene, formele selectiecriteria: is een compilatie van hoogtepunten uit een afgesloten periode; behoort tot een serie of een reeks; wordt niet elders bewaard; is wat betreft stijl en/of inhoud kenmerkend voor een landelijke zendgemachtigde. voordat er grote conserverings en/of renovatieprojecten van start gaan. Voorbeelden hiervan zijn Telerecor- ding, het overschrijfproject BCN naar digitale Betacam, historisch filmma teriaal van het NTS Journaal. Selectie gebeurt ook op verzoek van een klant om een bepaalde film voor hergebruik te renoveren en ten slotte ten behoeve van herarchivering en/of cataloguson- derhoud. Selectiepraktijk Gesproken Woord Tot nu toe werd het Gesproken Woord archief jaarlijks uitgebreid met rond 1500 programma-uren, bestaande uit fragmenten en integrale opnamen van programma's. Deze selectie is slechts 2% van het totale jaaraanbod op Ra dio 1, 2 en 5. Inmiddels is de collectie gegroeid tot 17.000 uur die zijn ver werkt in 60.000 beschrijvingen. Hoewel Gesproken Woord aan het begin van elk radioseizoen een plan ning maakt van de op te nemen en te verwerken programma's is achteraf se lecteren de praktijk. Het archief ko pieert het geslecteerde materiaal op eigen DAT-dragers. Om deze opnieuw te kunnen gebruiken, moet dit binnen een jaar gebeuren. Bij de selectie kijkt men in grote lijnen naar een evenwich tige verdeling per omroep, radiogenre en onderwerpsgebied. Uit het totale aanbod komt aldus een percentage tot stand van de te bewaren programma's die daarna een 'verwerkingsprioriteit' krijgen toebedeeld. Per onderwerpsge bied zijn selectiecriteria opgesteld; aan de hand daarvan vullen radiodocumen talisten de totalen op titelniveau verder in. Het aanbod aan radioprogramma's is enorm (per jaar wel 35.000 uren to taal alleen al van de publieke zenders). Veel materiaal moet dan ook op item niveau worden gekopieerd en be waard, met name de dagelijke actuali teitenrubrieken. Deze categorie ver toont veel doublures en overlappin gen; uit het totale aanbod hiervan op Radio 1 blijven gemiddeld zo'n 5 nieuwsitems per dag bewaard. Selectie van historisch radiomateriaal vindt plaats bij nieuwe vondsten, na acquisitie en schenkingen en ten be hoeve van achterstanden en/of catalo- gusonderhoud. Hierbij hebben, naast de criteria die voor de deelgebieden gelden, schaarste en het aanvullen van leemtes extra aandacht. Collectie Muziekopnamen Zendgemachtigden 60.000 registraties van concerten en studio-opnamen, voor het grootste deel vastgelegd op DATbanden. In to taal neemt de archiefgroep Muziek jaarlijks zo'n 4000 afzonderlijke titels ofwel 2000 uur materiaal op en ver werkt deze. Een en ander betekent dat gemiddeld 90% van hetgeen aan mu ziekopnamen wordt uitgezonden ook in het Archief terecht komt. In de collectie worden bij voorkeur ge monteerde banden bewaard; livecon certen of afscheidsconcerten komen er integraal in. Door dubbel te registre ren is het mogelijk een schaduwarchief te maken en is er altijd een uitleenko pie beschikbaar naast de archiefkopie. Selectiecriteria Muziekopnamen Uitvoerenden: het belangrijkste criterium Nederlandse muziek, zowel klas sieke -, lichte -, als jazzmuziek Instrumenten: bijvoorbeeld bij zondere soorten die tot het natio naal cultureel erfgoed behoren Informatieve en themaprogram ma's Premieres, bijzondere opnamen of manifestaties Componisten en composities Uitvoerende componisten Opnametechniek Liturgische gebruiksmuziek Groeiend aanbod Zowel kwantitatief als kwalitatief nam het aanbod van televisie- en radiopro gramma's de laatste jaren enorm toe. Door de beschikbare personele verwer kingscapaciteit daalde in het seizoen 1995/96 echter het percentage televi sieproducties dat in de collectie werd opgenomen naar 30-35% van het to taal aan uitgezonden Nederlandse pro gramma's. Eenderde deel hiervan, dat wil zeggen rond 1000 programma uren, bestaat uit actualiteitenrubrieken en Journaalmateriaal. De rest is gere serveerd voor andere programma's en - series. Het zoeken naar wegen om de televisiecollectie te kunnen blijven opbouwen is in volle gang. Ook bij de radiocollectie streeft men er naar meer uren te kunnen opnemen en van deze uren meer integrale programma's in plaats van gedeelten. Dit met name om hergebruik en raadpleging voor onder zoek en onderwijs ter wille te zijn. Het percentage waar men naar streeft is 15% van het totale radio-aanbod. Consequenties oprichting NzAA De fusie in 1997 en de daarmee ge paard gaande gewijzigde belangen en gebruiksdoelen zal bij de vier vestigin gen van het NAA onherroepelijk leiden tot de noodzaak van hernieuw de keuzen en een aanpassing van het selectie- en bewaarbeleid (zie: de andere wereld van de andio-visuele archivering, pag. 32). Wat betreft radio- en televisiecollecties werd het verzamelge bied al verruimd. Zo vielen lange tijd av-producties van bedrijven, rekclame- materiaal en films met allerlei regio nale of specialistische onderwerpen niet binnen het verzamelgebied. Toch kunnen dit soort producties historische waarde hebben of uniek zijn. Het ver zamelen van producties van Neder landstalige, commerciële zenders heeft zelfs grote haast en verdient bijzondere aandacht. Tot op heden zijn deze nergens centraal verzameld en ontslo ten, terwijl de kijkdichtheid van deze omroepen toch aanzienlijk is. Er dreigt dan ook al vanaf 1989 een ernstige lacune te ontstaan; volgens de Unes- cocriteria voor selectie van av-materi- aal van nationaal belang komt op jaarbasis nu al minimaal 1700 uur in aanmerking om te worden opgenomen in een nationale av-collectie. 102/6 Augustus 1998

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 1998 | | pagina 10