Restauratie-Atelier
Helmond B.V.
Gemeente
archief
Schiedam
Beheer (s)t de
heelden
Werk in
Oq
Liever een eigen interpretatie van een voorwerp eigen interpretatie van een voorwerp
door een leerlingdan de verplichte uitleg van uitleg van de docent die zij toch niet
de docent die zij toch niet onthouden gierig en nieuwsgierig, al neemt dat
O
Moderne computertechnieken bieden een
mogelijke oplossing om de informatie die
op de langzaam wegkwijnende beelddragers
is vastgelegd, te bewaren
voor restauratie en conservering van
papier, leer en perkament
Boeken, in leer en perkament
Charters en zegels
Prenten en tekeningen
Kaarten en affiches
Massaconservering
Vrijblijvende offertes
a Vacuüm-vriesdrogen
ondersteuning bij calamiteiten
a 24 uur bereikbaar bij brand- en waterschade
06-575.896.31
Panovenwea 40. 5708 HR HELMOND (ND
Tel: 0492 - 55 39 90 Fax: 0492 - 55 24 42
12
door Annabelle Meddens-van Borselen
13
kreeg de vraag voorgelegd of cultuur wel iets voor kinderen koffie gaat drinken onder het motto 'jullie houden ze wel
was. Dat vond hij zeker, "maar dan niet als de dingen die bezig' is dodelijk voor de motivatie van de leerlingen. Er
volgens volwassenen geweten moeten worden." Kinderen moet een historische sensatie worden opgewekt. Het hier-
denken hele andere dingen als ze naar kunst kijken. Ze voor aanwezige talent bij leraren en culturele medewerkers
bedenken zelf wel wat het voorstelt, maar vaak wordt deze moet aangeboord worden,
verbeelding door volwassenen dicht gesmeerd, zoals Van Os Nieuwsgierigheid
dit noemde. Kinderen moeten dus met hun eigen ogen naar
cultuur kijken en niet door de bril van de grote mensen. De Na afloop van de film werd er verder gepraat met een
ervaring leert dat kinderen zich vaak fixeren op eén object of docentenpanel. De docenten kwamen met zeer concrete en
een plek, waardoor ze geïntrigeerd zijn. Hunnebedden of soms wat onorthodoxe aanbevelingen. Laat kinderen aan
zandbobbels werden als voorbeeld genoemd. Wat kinderen kinderen presenteren en bekijk niet alles vanuit het perspec
tief van volwassenen. Liever een
door een leerling, dan de verplichte
onthouden. Kinderen zijn erg leer-
na de brugklas enigszins af. Ze
ook prachtig vinden, aldus Van Os, is iets te zien wat an- vinden het fantastisch echte voorwerpen van vroeger te zijn,
deren niet mogen zien, zoals de depots in het Rijksmuseum. zoals het tinnen bord dat door Nederlandse kooplui in
Volgens Nuis is het enthousiasme van de leraar en de mede- Australië in de -18e eeuw werd achtergelaten en dat nu in het
werker in de culturele instelling zeer bepalend voor het Rijksmuseum te zien is. Ze zijn er dus echt geweest!
enthousiasme van de klas. Een leraar die tijdens het bezoe- Last but not least werden twee nieuwe tijdschriften ten doop
ken van een toneelvoorstelling zelf in de kantine een kopje gehouden. Het Bulletin Cul-tuur School is bedoeld om
belangstellenden op de hoogte houden van de ontwikke-
lingen en activiteiten van dit project. Het cahier Oud
Nieuws richt zich meer specifiek op cultureel erfgoed en
educatie en verschijnt drie maal per jaar als cahier bij het
Bulletin Cultuur School. Op beide uitgaves kan men zich
gratis abonneren.
Erfgoed Actueel, Herengracht 474, 1017 CA Amsterdam
tel. (020) 427 08 80. Hier kunt u de bundel van dit symposium
bestellen en informatie over beide tijdschriften krijgen.
f
Hoe kun je een historische fotocollectie digitaliseren? Welke rol speelt digitalisering bij de conservering
van foto's? Hoe kun je fotocollecties het beste toegankelijk maken? Welke computertechnieken zijn be
schikbaar om fotocollecties te ontsluiten? Deze vragen stonden centraal tijdens het symposium 'Beheer(s)
de beelden' dat op 16 januari werd gehouden in het gloednieuwe gemeentearchief van Schiedam.
De aanleiding voor het symposium was de officiële inge
bruikname van her door het gemeentearchief Schiedam in
samenwerking met het Nederlands Instituut voor Weten
schappelijke Informatiediensten (NIWI) ontwikkelde
digitale fotosysteem Skopeo.
Conserveren en digitaliseren
In totaal bezochten circa honderd deelnemers uit Nederland
en België het symposium waar zes sprekers een inleiding
hielden over drie verschillende thema's. De eerste twee
sprekers, Hans de Herder, directeur van het Nationaal Foto
Restauratie Atelier in Rotterdam en René van Horik van het
Nederlands Instituut voor Wetenschappelijke Informatie
diensten uit Amsterdam spraken over het thema conserve
ring en de rol die de computer hierbij kan spelen. De Herder
toonde via niets aan duidelijkheid overlatende voorbeelden
van beschadigde foto's hoe de moderne computertechnieken
een mogelijke oplossing kunnen bieden om de informatie die
op de langzaam wegkwijnende beelddragers is vastgelegd, te
bewaren. Zwaar beschadigde en door vocht en vlekken
aangetaste foto's kunnen echter worden gescand en via
beschikbare computertechnieken geretoucheerd. Op deze
wijze kunnen vlekken en scheuren op eenvoudige wijze
worden weggepoetst. Van het resultaat kunnen prints
gemaakt worden en van de print zelfs weer een negatief. Het
is duidelijk dat ethiek van het restaureren hier om de hoek
komt kijken. Het oorspronkelijke materiaal is bij deze vorm
van conserveren immers verdwenen.
De inleiding van Van Horik was veel abstracter. Hij gaf een
overzicht van de belangrijkste technische aspecten en pro
blemen die een rol spelen bij digitalisering van foto's. De
belangrijkste conclusie die Van Horik het gehoor meegaf, is
dat instellingen die hun collecties willen digitaliseren goed
moeten weten wat ze met het verkregen resultaat willen.
Indien het doel is de collectie snel en
goed toegankelijk te maken, kan
volstaan worden met een betrekkelijk
lage resolutie en hoge compressie-
factor. Wanneer de digitale versie de
originele foto echter moet vervangen,
dan liggen de eisen die gesteld worden
aan het digitaliseringsproces vele
malen hoger. Het mag duidelijk zijn
dat de keuze in deze grote gevolgen heeft voor de benodigde
opslagruimte en dus de kosten die hiermee gemoeid zijn.
Aan de hand van een met verschillende resoluties gedigitali
seerde foto uit het Schiedamse archief liet hij zien hoe ver
schillend de resultaten waren.
Toegang tot de beelden
Vervolgens gaven Jan van der Voort van het Rijksbureau
voor Kunsthistorische Documentatie in Den Haag en Mattie
102/2 maart 1998