Colli mn Door Theo Tomassen Almanak van het Nederlands Archiefwezen Nieuwe vermelding hoofdstuk 10: Studiemiddag audiovisuele archivering in Noord-B rahant Rethinking the South African War 1899-1902 Het bureau OP HET .ARCHIEF Toegang;Alle Leeftijden ma. t/m vr. 9-00-17.CC B inntrikort in dit Archief Mutaties in de gegevens zoals die zijn opgenomen in de meest recente uitgave van de Almanak kunt u te allen tijde doorgeven aan het Bureau van de Koninklijke VAN, Postbus 11645, 2502 AP Den Haag. Van deze wijzigingen wordt mededeling gedaan in het middenkatern van het Archievenblad (met uitzondering van personeelsmutaties). Exemplaren van de Almanak 1997 zijn te bestellen bij het verenigingsbureau. Stichting Archivariaat Bendnck - Schoonheten Doelstelling: het beheer van het huisarchief Schoonheten en het beheer en de ontsluiting van andere archieven van het geslacht Bentinck Adres: Schoonhetenseweg 56, 8111 PV Heeten, Internet: http://www.obd.nl/instel/anderarch/sabs/htm Bestuur: mw. mr. J.U. baronesse Bentinck van Schoonhe ten (vz), drs. J. Folkerts (secr./penn.mr.), mw. P.W. Kruse- man, mr. S.P. baron Bentinck Directeur: W. Hoogeland Op 29 oktober vindt er op de Katholieke Universiteit Brabant (KUB) te Tilburg een studiemiddag plaats over de toekomst van de archivering van audiovisuele documenten in Noord-Brabant. De studiemiddag wordt georganiseerd door een projectgroep van de Kring van Archivarissen in Noord- Brabant (KAN), die eind vorig jaar op voorstel van het Brabants Film Archief werd ingesteld. De komst van het Brabants Film Archief, sinds mei vorig jaar onderdeel van de Brabant-Collectie van de KUB, betekende weliswaar een krachtige impuls voor het opsporen van historisch waardevol Brabants filmmateriaal, maar nog zeker geen garantie voor het behoud. Een eerste oriëntatie wees namelijk uit dat er nog zeer veel waardevol materiaal is, zowel bij particulieren als bij instellingen. De noodzakelijke voorzieningen om het behoud van historische film- en ge luidsopnamen veilig te stellen in Noord-Brabant zijn echter maar mondjesmaat voorhanden. Op de studiemiddag op 29 oktober zal getracht worden de basis te leggen voor een structurele oplossing van de proble matiek van de audiovisuele archivering in Noord-Brabant, zodat over een aantal jaren niet alleen bekend is welke in teressante opnamen er in het verleden zijn gemaakt, maar ook de bewegende beelden en geluiden zelf nog bekeken en beluisterd kunnen worden. Voor nadere informatie: Frank van der Maden, coördinator van het Brabants Film Archief en secretaris van de KAN- werkgroep AV-archivering in Noord-Brabant, (013) 466 31 54. Pretoria, South Africa, 3-4 August 1998 The Library of the University of South Africa is organising an international conference on new perspectives on the South African War. We invite proposals of papers that offer new insights into the social and cultural history of the war, especially those which focus on gender and the war (including the making of masculinity), imperialism and the war, blacks and the war, indentities and the war, struggles over land during the war, environmental aspects of the war, medical histories of the war, literature and the war, religion and the war, sport and the war, anti-war sentiment during the war, representations of the war, nationalisms and the war, international perspec tives on the war, and militarism and the war. We welcome papers that look at how the South African War has shaped popular consciousness, identities, South African historiography, cultural iconography and the social land scape, to the present. We also intend setting up a panel discussion on museums and archives which will look specifically at the changing material, documentary, literary and visual representations of the South African War, both in South Africa and abroad. Papers that discuss film or photography will be most wel come, as well as those on the press during the war. Perspec tives which look back at the South African War from the vantage point of modern South Africa would also help to connect the war with our time. Please, send your abstract of 300 words by 1 December 1997 to: Ms. Mary-Lynn Suttie, Unisa Library, PO Box 392, Pretoria 0003, South Africa fax: 012 429-2925 E-mail: suttim@alpha.unisa.ac.za 'ONRUST/ Een jaar of vijftien geleden maakten Kees Hin en K. Schippers in opdracht van de VAN de documentaire 'Het Archief. Die film ging over archiefbezoekers: wat waren dat voor mensen, wat deden ze in het archief, wat waren hun fascinaties en welke plaats had hun onderzoek in hun leven en hun omgeving? Ik heb het altijd een prachtige film gevonden, helemaal in de VPRO-stijl van de jaren tachtig. We draaiden hem elk jaar in Woudschoten op de werkweek en elk jaar werd hij mooier. Daar had je weer die weduwe die vertelde over de laatste dagen van haar man, tegen de archivaris die likkebaardend zat te graaien in diens nagelaten fotoverzameling. Daar was weer die ouderling die tijdens de onderhandelingen over de overdracht van zijn archief werd afgeleid door het geluid van een vallende gulden. Dan kwam Peter Horsman weer, elk jaar een jaartje jonger, met de middenstip van het oude voetbalveld van DFC in zijn handen. En als de archivaris over zichzelf mocht praten zei hij elk jaar opnieuw dat automatisering een probleem was waar een commissie van de VAN op studeerde en dat het zijn tijd wel zou duren. De VAN-bestuurders van die tijd waren niet tevreden over het resultaat. Ze hadden een film verwacht die liet zien hoe archivarissen inventariseerden en niet een film over mensen die het archief hadden ontdekt door de erfelijke oogziekte van hun kinderen of hun betrokkenheid bij de NVSH. Ze hadden propaganda voor het vak verwacht en voelden zich een beetje in hun hemd gezet. Hebben de bestuurders van toen nu toch hun zin gekregen? Er kwam een romancyclus op de markt waarin een cultuurinstelling die informatie verzamelt niet wordt beschreven vanuit de gebruikers, maar vanuit de dagelijkse bezigheden en beslomme ringen van de ambtenaren die er werken. Er worden fiches in typemachines gedraaid, beschrijvingen ge typt, in groepsverband gediscussieerd over de manier waarop die beschrijvingen moeten worden geordend en gebouwd aan informatiesystemen waarvan vast staat dat ze verouderd zijn ver voordat het ambitieuze doel dat ze moeten dienen is bereikt. Geen boek is de laatste jaren zo omstreden geweest als 'Het Bureau' van Voskuil. Ook onder de archiva rissen in mijn omgeving is het het meestbesproken boek van het jaar; het had ook 'Het Archief kunnen heten. Personage X blijkt sprekend te lijken op col- lega Y, de beschreven gebeurtenissen zijn gebeurte nissen die we bijna zelf hebben meegemaakt. Alle collega's die ik erover spreek vinden het een prachtig boek en lachen hartelijk over voorbije tijden: hadden wij niet altijd al een afkeer van ambtelijke kleinzieligheid en regenteske gewichtigdoenerij? Voor archivarissen met gevoel voor humor valt er ook vandaag nog heel wat te lachen. Gebrek aan zelfrelativering heeft ook zijn digitale verschijningsvormen; gewichtigdoenerij kan goed in project- en ondernemingsplannen worden verpakt. De Voskuilen onder ons hebben stof genoeg voor hun dagboeknotities en hun filmscenario's. Intussen mogen we ons gelukkig prijzen met de professionele relativisten onder ons. Wat mij betreft staat de jonge Horsman in 'Het Archief voor dit type model. Hij heeft een paar documenten in zijn handen en vertelt enthousiast het verhaal dat daar bij hoort. Als hem vervolgens gevraagd wordt hoe vaak die stukken wel eens worden geraadpleegd, zegt hij met een spijtige glimlach, eigenlijk nooit. Wat is echt belangrijk in ons vak? De Voskuilen van het archiefwezen weten het niet precies, maar zoeken onvermoeibaar hun weg tussen het wetenschappelijk archiefhobbyisme van de jaren tachtig en het archiefconsumen- tisme van de jaren negentig. 100/8 OKTOBER 1997 21

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 1997 | | pagina 16