Eindelijk orde in uw papiermassa proffit RESTAURATIE ATELIER STERKEN Nooit meer lang zoeken naar een document! Alleen dat bewaren wat echt nodig is! Kortom: goede organisatie en beheer van uw documentenstroom. Proffile bv adviseert u welk ordeningssysteem bij uw organisatie past, ontwikkelt dat, voert het bij u in en verricht nazorg. SöêssSSöP j:~: waarop musea en archieven hun visuele documenten cata logiseren kan nogal uiteenlopen, zeker wanneer bepaalde kunsthistorische standaarden worden gehanteerd. Standaar disering is dan ook noodzakelijk. Alleen dan is een geza menlijke presentatie mogelijk. Tijdens de discussie werd het belang van een gemeenschappelijke beeldbank door bijna iedereen onderstreept. In hoeverre lokaal en regionaal over eenstemming wordt bereikt ten aanzien van standaarden blijft de vraag. Bereidheid tot samenwerken is een begin. VLEK! AllO Het archief te gast in het Amsterdam Historisch Museum (1979-1980). (foto: collectie gemeentearchief Amsterdam) Makelaar in informatie Hoewel in de beschikbaarstelling samenwerking is na te streven, tekent zich hier toch een belangrijk onderscheid tussen musea en archieven af. Het beschikbaar stellen van historische informatie door een archief gebeurt het meest in het oog springend door het openstellen van een studiezaal waar bescheiden kunnen worden opgevraagd. Daarnaast worden schriftelijk en telefonisch inlichtingen verstrekt. Musea daarentegen zijn primair gericht op het direkt pre senteren van objecten in een bepaald verband. Bij archieven is deze presentatie een afgeleide van de eigenlijke functie. De archivaris is vooral bemiddelaar tussen vrager van infor matie en bron. In die functie levert de archivaris overigens een bijdrage aan het werk van musea en wel door de ver strekking van bruiklenen ten behoeve van tentoonstellin gen. T entoonstellingen Tentoonstellingen zijn overigens een tweede terrein van be schikbaarstelling waarop intensieve samenwerking tussen musea en archieven mogelijk is. De archivaris kan hier ken nis inbrengen op het gebied van de archieven. Hij kent het kader waarbinnen archivalia tot stand zijn gekomen. Daarnaast beschikken archieven over het algemeen over belangrijke topografisch-historische verzamelingen. De beheerders daarvan mogen als kenners van de lokale topo grafie worden aangemerkt, die tentoonstellingsmakers in houdelijk van dienst kunnen zijn. In samenwerkingsverban den kunnen archieven kennis inbrengen en te exposeren materiaal aanleveren. Bij het opzetten van tentoonstellingen zal van de zijde van de musea de kennis van verbeel ding van thema's en vormgeving moeten worden in gebracht. Van de-ze museale expertise zal een archief ook gebruik moeten maken bij het zelf inrichten van tentoonstellingen. Terughoudend beleid Indien archieven zelf tentoonstellingen maken, dan is terug-houdendheid daarbij gewenst. Duplicering van hetgeen musea reeds presenteren moet voorkomen worden. Bovendien zou inbreng in een stedelijk of regionaal tentoonstellingsprogramma nagestreefd moeten worden. De exposities die zo worden georga niseerd, dienen twee doelen: het tonen van een (klein) gedeelte van het bezit en het stimuleren van het publiek een bezoek aan de studiezaal te brengen: er is meer! Daarnaast mag van een tentoonstelling een promotioneel effect worden verwacht. Het helpt de relevantie, vooral naar de politiek toe, te tonen. Overigens is het dan van belang dat een tentoonstelling in een eigen expositieruimte gehouden kan worden, de pro motie komt dan direkt aan de eigen instelling ten goede en niet aan het onderdak biedende museum. Veel werk steken in een tentoonstelling elders is voor een archief verloren moeite als daarmee wordt beoogd om bezoekers te interes seren voor de eigen instelling. De eigen tentoonstellingsruimte kan door een archiefdienst goed worden ingebracht in een samenwerkingsverband. Een uitgebreide tentoonstelling bij gelegenheid van bepaalde gebeurtenissen kan dan worden gehouden in één van de musea, terwijl het archief een beperkte presentatie geeft rond hetzelfde onderwerp, direkt geënt op de bronnen die men in huis heeft. Deze kan het publiek uitnodigen nog meer in te zien in de studiezaal en een bezoek te brengen aan het museum. Haagse nieuwkomers Tenslotte een voorbeeld van goede samenwerking tussen musea en archief, ontleend aan de praktijk in Den Haag. Dit jaar is in die stad het project 'Haagse nieuwkomers' gestart, dat volledig gerealiseerd zal worden in 1998, het jaar waarin het 750-jarig bestaan van Den Haag wordt ge vierd. Dit project is opgezet, zoals in de beschrijving wordt gemeld, 'om een bijdrage te leveren aan het verbeteren van de verhoudingen tussen de uiteenlopende bevolkingsgroe pen door een verantwoord en rijk geschakeerd beeld te ge ven van de bijdrage die migranten in het heden en verleden hebben geleverd aan de Haagse samenleving'. 'Haagse nieuwkomers' valt uiteen in deelprojecten: vier tentoon stellingen, een populair-wetenschappelijk boek, een docu mentaire, een stamboomspel, stadswandelingen en muziek uitvoeringen en de ontwikkeling van lesmateriaal voor het onderwijs. Er is geen sprake van losse onderdelen die het zelfde etiket hebben gekregen, integendeel, een totaalvisie is uitgangspunt. Deelnemers zijn het Haags Historisch Museum (migratie uit de voormalige koloniën), de Gevan genpoort (migratie op grond van politieke en religieuze motieven), het Volksbuurtmuseum (arbeidsmigratie sinds 1850), het Museon (migratie in nationaal kader), het Cen trum voor de Geschiedenis van Migranten te Amsterdam (onderzoek naar de geschiedenis van de Haagse nieuwko mers) en het Haags Gemeentearchief (multimediaal stam boomspel en projectpresentatie in het atrium van het stad huis). Het initatief tot het Nieuwkomersproject is genomen door het Haags Gemeentearchief. Het project heeft duide lijk aansluiting gekregen in Den Haag: de politiek is ent housiast, migrantenorganisaties zijn betrokken en het heeft een goede pers. Musea en archieven hebben elkaar nodig, vullen elkaar aan, maar bestaan nog teveel naast elkaar en zijn niet altijd goed op de hoogte van eikaars wijze van werken, dat bleek ook tijdens deze studiedag. Helaas was de discussie rond het thema samenwerking musea-archieven een voornamelijk museaal onderonsje. De Nederlandse archiefwereld was nauwelijks vertegenwoordigd, maar misschien ook niet afdoende uitgenodigd. Restauratie, conservering, preservering en reconditionering van papier en perkament. Altijd vooraf een uitvoerig restauratieplan en zeer gedetaileerde prijsopgave. Aanvezelen en conserveren van papier, in- en herbinden van boeken in oorspronkelijke en nieuwe technieken, reinigen en conserveren van prenten en grafiek, verdoeken van grote (wand)kaarten, restaureren, conserveren en bergen van charters zegels, etc. De Cloese 7 - 9 7339 CM Ugchelen (Apeldoorn) Telefoon: 055 - 5 42 31 47 Fax: 055 - 5 43 06 14 Mobiel 06 - 53 93 93 53 Calamiteitennummer: 06 - 59 28 48 55 E-mailadres: sterrest@pi.net bezoekadres: Bouriciusstraat Sa. Arnhem postadres: postbus 631, 6800 AP Arnhem telefoon: (026)4421961 fax: (026) 445 86 18 e-mail: proffile@tip.nl 23

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 1997 | | pagina 14