a m H m Z a n X c G N teuws 5V CD H cr Futuristisch geweld? Kap. Poellplein 1 5046 GV Tilburg Tel. 013 - 368355 ro CA SU C SU ro SU rD rD CTQ 30 Perestrojka in de Russische archieven Archief- en dagpassen in het Gemeentearchief Amsterdam Tentoonstelling Sprong over het IJ in het Gemeente archief Amsterdam. Nulnummer augustus 1996 31 ving tot gevolg voor archivarissen: het worden professionals in de digitale informatievoorziening en vinden daarin die andere 'oude' beroepsgroepen aan hun zijde: bibliothecarissen en documentalisten. De sector schijnt goed te zijn voor een uitbreidingsvraag (dus de ver- vangingsvraag buiten beschouwing gelaten) op de arbeidsmarkt tot 2000 van naar schatting 2700 banen, las ik in het Persbericht van Hogeschool Amsterdam, de nieuwe archiefschool voor 'middelba ren'. Marktpenetratie van uitgevers en de opleidingsinstituten, is mijn conclusie. Bij de producenten is daarvan ook sprake, maar die doen daarnaast aan produktdifferentiatie: specialisten in microverfilming bieden CD- ROMS aan met plaatjes en geïnventariseerde collecties (in gedrukte vorm tentoonstellingscatalogus genoemd). Uitgevers van de encyclo pedieën in boekvorm verkopen nu vakspecialistische encyclopedieën op dat ene schijfje, zodat de vervanging van de 24 kloeke boekwerken op zwaar papier naast gebruikersgemak bij het zoeken een enorme ruimtebesparing voor het beheer oplevert. Leveranciers van fotoko pieerapparaten schrijven je post voor je in door het origineel te scan nen en direkt te indexeren en te archiveren. De gescande documenten worden geladen in het 'netwerk' en met een druk op de knop belan den ze via e-mail bij alle geadresseerden c.q. belanghebbenden voor deze informatie. Interne post-routing: overbodig. Ik kan alleen maar aanraden: ga erheen, naar de volgende DIS-beurs. Het kost je een paar uren maar dan ben je ook weer helemaal bij en... als je iets nodig hebt is het goed(koop) zaken doen met al die aanbiedingen en speciale kortingen voor vertrouwde relaties. Ik verliet het Jaarbeursgebouw met veel glossy documentatie over hoe mijn werkplek vóór het jaar 2000 behoort te zijn ingericht als ik 'bij' wil zijn. Voor het komende jaar heb ik een gratis abonnement op VIP, wat staat voor Vakblad voor Image Processing. Dat toe komstgerichte staat in schril contrast met mijn dagelijkse activitei ten in het kader van het verleden, in 1996 onder meer het Jaar van het Industrieel Erfgoed. Retrospectief heb ik 10 jaargangen van dat zelfde VIP op CD ontvangen. Kan ik thuis met mijn multimedia-pc eens de ingebouwde CD-speler gebruiken waar die voor is: het lezen van een digitaal tijdschrift. Tot nu toe draaiden er muziek-cd's tij dens het schrijven van artikeltjes of brieven. Mijn gevoelens na afloop waren ambivalent: ik heb veel futuristisch bewonderd, maar daarbij was veel dat mijn organisatie of ikzelf niet een, twee, drie zal gebruiken. Ik was opgelucht de oude vertrouwden te hebben gezien: de leveranciers van zuurvrije dozen, de verrijdbare kasten, de lades voor groot, liggend materiaal, de kleurgecodeerde archiefmappen, de microfilmrollen, de commerciële bureaus die in opdracht archieven in goede en geordende staat brengen. Bovenal sterkte de gang naar DIS '96 mij in de gedachte dat er specialisten nodig blijven die de inhoud en de kwaliteit van het basismateriaal bekijken, die weten hoe te structureren, die zich verdiepen in de (te verwachten) vraag van de gebruiker van het historische materiaal dat in de depots op benutting wacht: de tot de archivistiek, zo u wilt tot Informatiedienstverlening opgeleiden. -archiefrestauratie/ massaconservering - behandeling van brandschade - kunstvoorwerpen-restauratie - vacuüm-vriesdrogen - textielconservering - opbergsystemen Beschadigde archivalia worden gereinigd, aangevezeld en voorzien van zuurvrije omslagen. ft» M» r-t» f» f ft Jarenlang waren Sovjetarchieven moeilijk toegankelijk voor historici: een Russische historicus kon alleen met toestemming van het insti tuut waaraan hij verbonden was en na goedkeuring van het archief zelf, documenten inzien die betrekking hadden op zijn onderzoeks thema. Voor buitenlandse onderzoekers was het vaak nog moeilijker om documenten in te zien. Gedurende de perestrojka voltrok zich een revolutie in het Russische archiefwezen: steeds meer archieven werden toegankelijk voor zowel Russische als buitenlandse onderzoekers en steeds meer documenten werden gedeclassificeerd. Er werden zelfs afspraken gemaakt met buitenlandse archieven omtrent de verfilming van Russisch mate riaal, zodat dit ook raadpleegbaar zou kunnen worden buiten Rus land. Eén van de meest omvangrijke microfilmprojekten waarmee begonnen werd, is een projekt van Hoover Institution (Stanford University) en Chadwyck Healy Ltd in samenwerking met het Rus sische Staatscomité voor het Archiefwezen (RosArchiv). Binnen dit projekt worden grote hoeveelheden documenten van verschillende Russische Staatsarchieven verfilmd, waaronder tot voor kort geheime documenten zoals uit bijvoorbeeld het archief van Stalin. Door dit soort projecten verdient het Russische archiefwezen harde valuta, die het hard nodig heeft. In Rusland groeit de laatste tijd echter het verzet tegen de manier waarop zulke grote delen van Russisch archiefmateriaal verfilmd worden. In januari van dit jaar werd in Izvestija een polemiserend stuk geplaatst over de veronderstelde "verkwanseling van het cul tureel erfgoed". Niet alleen dit aspect, maar ook het feit dat directies van Staatsarchieven geen enkele inbreng hadden in het projekt maakten dat de behoefte aan een wat behoudender beleid groeide. Pichoja, de voorzitter van RosArchiv en een belangrijk persoon ach ter de perestrojka in de archiefwereld, werd mede om deze reden, diezelfde maand ontslagen. Over het gehele front lijkt zich nu een soort ommekeer in het proces van steeds grotere toegankelijkheid te voltrekken. Zeker met het oog op de presidentsverkiezingen in juni 1996 is men wat terughoudender geworden wat betreft de perestroj ka in het archiefwezen. Dit betekent in de praktijk voor onderzoe kers dat het steeds vaker voorkomt dat materiaal waar collega-on derzoekers in 1994 nog fotokopieën van hadden laten maken, dat in 1996 niet meer mogelijk is. Hoe het verder gaat met microfilmpro jekten als dat van Hoover en Chadwyck Healey, is vooralsnog niet duidelijk. Ondanks deze behoudender politiek ten opzichte van de toeganke lijkheid van archiefmateriaal, is er echter zeker sprake van een veel grotere toegankelijkheid dan vóór de perestrojka, wat betekent dat er een schat aan interessant materiaal raadpleegbaar is. (Bernedine Bos) Het Gemeentearchief Amsterdam heeft een nieuw systeem van be zoekersregistratie in gebruik genomen. Sinds januari 1996 kunnen alle bezoekers die van de studiezalen gebruik willen maken een Archiefpas krijgen na het tonen van een persoons- en adreslegitima tie. Op de pas staan, behalve een barcode en registratienummer, de naam en een ter plekke vervaardigde foto van de pashouder. Deze archiefpas geeft gedurende drie jaar recht op toegang tot de studie zalen en het gebruik van de archieven en verzamelingen mits men zich houdt aan de daarvoor geldende regels. Daarnaast geeft de pas recht op allerlei 'vaste-klanten-aanbiedingen', variërend van kortin gen bij aankopen in de boekwinkel tot een gratis tweede kop koffie. Degene die het archief niet meer dan éénmaal bezoekt of die niet de juiste legitimatiegegevens bij zich heeft, krijgt een dagpas. Een dag pas is een kartonnen kaartje dat slechts een dag geldig is. Naam, adres en geboortedatum van de bezoeker worden wel geregistreerd. Komt de bezoeker opnieuw dan wordt, om een archiefpas te maken, het nummer van de persoonslegitimatie toegevoegd aan de overige gegevens. Het systeem zal in de loop van dit jaar op de verschillende studiezalen gekoppeld worden aan systemen om originelen aan te vragen, signaalkaarten te ontvangen en het gebruik van de atlas te registreren. Invoering van dit systeem is onderdeel van een verbete ring van de beveiliging van de documenten in archieven en verzame lingen. Tegelijkertijd biedt het systeem gegevens over bezoekers en bezoeken, zodat de dienstverlening nog beter kan worden aangepast aan de wensen van de klant. Tussen 3 oktober en 1 december zal in het Gemeentearchief Amster dam een tentoonstelling worden gehouden, gewijd aan de plannen voor bruggen over het IJ, die tussen 1851 en 1885 gemaakt zijn door de Amsterdamse aannemer Jan Galman (1807-1891). De ten toonstelling is zowel een presentatie van een collectie tekeningen, die onlangs geconserveerd is, als een nadere uitwerking van het thema infrastructuur, namelijk de overbrugging van het IJ, een streven, dat nooit heeft kunnen ontsnappen uit het rijk der illusiën. Gemeentelijke besluitvorming leidde in de twintigste eeuw tot de aanleg van de IJ-tunnel, maar ook nu is het idee om een brug over het IJ te bouwen nog in staat enthousiasme te wekken. Jan Galman heeft in totaal vijftien plannen ingediend, die door het gemeentebe stuur na aanvankelijk serieuze bestudering niet overgenomen wer den. Een belangrijk obstakel was de onzekerheid die tot in het derde

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 1996 | | pagina 19