n /DIGITAL MUSEUM LAB/ en permanente plek in het Allard Pierson Museum om onderzoek op locatie te bevorderen. Daarnaast staat reflectie en evaluatie op het gebied van digitale innovatie in musea en andere erfgoed instellingen centraal. Zo wordt er maande lijks een meet-up georganiseerd om samen met professionals uit het veld uitkomsten en ontwikkelingen te bespreken. In de afgelopen vier jaar heeft het Allard Pierson Museum een groep van 550 innovators aan zich verbonden via de meetupgroup Digital Museum Network Amsterdam. Dit is een mix van museum collega's, onderzoekers en vertegenwoordi gers van de creatieve industrie. Gedurende 36 meet-ups is deze community langzaam uitgebouwd en beschikbaar voor een volgende stap. Het Digital Museum Lab wil een meer duurzame en gestructureerde programmering bieden aan deze community en deze kennis delen binnen de erfgoed sector. Het lectoraat Crossmedia van de Hoge school van Amsterdam doet sinds 2014 onderzoek naar de manier waarop tentoon stellingsmakers kunnen sturen op de beleving van hun bezoekers. Daarbij is extra aandacht voor de inzet van digitale middelen op zaal. In het onderzoek wordt niet alleen gekeken naar de manier waarop bezoekers reageren op (digitale middelen in) de tentoonstelling, maar wordt tevens het ontwerpproces in kaart gebracht. Op die manier worden verwachtingen van het museum ten aanzien van de bezoekers beleving gerelateerd aan het uiteindelijke gedrag van de bezoeker. Zo is in 2014 onderzoek gedaan bij tentoonstellingen van (o.a.) Rijksmuseum van Oudheden en Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. Ook is het lectoraat betrokken bij een aantal herinrichtingstrajecten. Zo monitort het lectoraat op dit moment het herinrichtingstraject van het Allard Pierson Museum en zal zij na afronding tevens de ervaring van de bezoeker in kaart brengen. In het vervolgproject "De Belevingswaarde van Musea" wordt zowel met musea (waaronder bovenstaande partners), tentoonstellingsontwerpers als kennisinsti tuten samengewerkt om meer inzicht te krijgen in het bieden van een inspirerende bezoekersbeleving, een speerpunt in de Nationale Kennisagenda voor het Museale Veld (2014). Het project richt zich op de vraag hoe een door de tentoonstellings maker beoogde bezoekersbeleving te realiseren en te meten is in een tentoonstel ling. Wederom gaat daarbij specifiek de aandacht uit naar de inzet van digitale middelen op zaal. Het uiteindelijke doel is om praktische tools te ontwikkelingen waarmee tentoonstellingsmakers gerichter belevingen kunnen creëren en evalueren. Hierbij kan gedacht worden aan een ontwerpspel, een (digitale) toolkit om bezoekers bij het ontwerpproces te betrekken, meetinstrumenten voor bezoe kersbeleving en publicaties en workshops voor het werkveld. Het lectoraat Crossmedia werd opgericht in 2013 en is onderdeel van het kenniscentrum CREATE-IT van de faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie (DMCI) van de Hogeschool van Amsterdam. Lectoraten en labs van CREATE-IT onderzoeken de invloed van digitale media en technologie op de maatschappij en de stad, waarbij nauwe samenwerking wordt gezocht met studenten, docenten en de creatieve industrie en IT-sector. Het team van het lectoraat bestaat uit lector dr. Harry van Vliet en 4 onderzoekers (4,4 fte). Daarnaast zijn 2 assistenten (1,3 fte) en 6 docenten uit het domein verbonden aan het lectoraat. Gezamenlijk werken zij aan 8 verschillende projecten binnen de bovengenoemde disciplines. vun Amsterdam

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Schetsboek | 2016 | | pagina 122