Participatief identificeren: virtuele en uitgestelde acquisitie groot aantal objecten en archieven participatief verworven en de wijze waarop dat is gebeurd, vertoont veel overeenkomsten met het concept van co-creatie van Van Leeuwen en Rock en met Theimers variant van het participatieve archief. Voor Bijlmer Meer was co-creatie een ideale werkwijze om verhalen over het dagelijkse leven in de Bijlmer te verzamelen, gebaseerd op een dialoog tussen Imagine IC en de participanten. Hierbij gaat het Imagine IC niet zozeer om collectievorming. Verzamelen vat Imagine IC op als een dynamisch proces van identificeren en aanwijzen van culturele repertoires in de vorm van objecten, documenten en immateriële uitingen. Verzamelen betekent dan presenteren, annoteren, bevragen, transformeren, zonder het vergeten, achterlaten en verwijderen door archiefvormers uit te sluiten. Bij dit hele proces worden mensen betrokken die emotioneel, professioneel of op een andere manier zijn verbonden met het onderwerp en die met hun specifieke kennis en middelen de collectie meerwaarde geven. Deze kijk op verzamelen is verwant aan die van Theimer, waarin wordt onderstreept dat de participanten de archiefcol lectie verrijken en niet de archivarissen of de erfgoedspecialisten. Hoe gaat Imagine IC bij het verzamelen precies te werk, ofwel hoe wordt invulling gegeven aan identificeren, waarderen, ontsluiten en beheren van particuliere archieven? Bij Imagine IC zijn alle projecten gebaseerd op participatie en wordt vaak samengewerkt met sleutelfiguren en ambassadeurs. Zij hebben veel contact en kunnen veel mensen bereiken; ze dragen Imagine IC een warm hart toe en vertellen anderen graag wat Imagine IC doet en waarom dat zo belangrijk is. Voor een project als Bijlmer Meer organiseert Imagine IC verschillende participatiebijeenkomsten en er is zelfs een participatiemede werker aangesteld. Deze medewerker beschikt over een groot netwerk in Zuidoost, hij heeft fijne voelhorens voor wat er leeft in Zuidoost en hij participeert in de netwerken van sleutelfiguren, ambassadeurs en participanten. Al deze partijen maken samen met Imagine IC van identificeren een proces waarin vanuit gelijke posities aan een gezamenlijk doel wordt gewerkt: cultuur-historische kennis vergroten en zoeken naar archieven en objecten voor de tentoonstelling en de collectie. In deze opzet is identificeren een andere manier van verzamelen, die lijkt op het 'Nieuwe Verzamelen' in de museumwereld. Dit museale concept van collectiespecialist Arjen Kok onderscheidt drie manieren van verzamelen. In het eerste geval is het musea niet in de eerste plaats te doen om objecten, maar om relaties. Bij de tweede manier gaan musea strategische allianties aan met partners in een verzamelnetwerk. Bij de derde optie stellen musea zich op als een platform voor individuen en groepen die hun eigen erfgoed verzamelen. In alle drie de manieren van het 'Nieuwe Verzamelen' verandert zowel het object van verzamelen als de experthouding van erfgoedinstellingen. Individuen en groepen krijgen een actieve rol in het samenstellen van hun eigen erfgoed en dat heeft gevolgen voor de wijze van waarderen. Een actieve rol bij het verzamelen betekent ook een actieve rol hebben bij het waarderen van erfgoed. De werkwijze van Bijlmer Meer IC past heel goed bij het 'Nieuwe Verzamelen', omdat Imagine IC het identificeren van archiefvormers als speerpunt ziet. In feite verzamelt Imagine IC voor Bijlmer Meer zowel interacties (tussen mensen uit Zuidoost onderling en met hun omgeving) als archieven. In deze zin is Bijlmer Meer een uitstekend voorbeeld van een platform dat participanten - met Imagine IC als een actieve deelnemer - in staat stelt om verhalen over Zuidoost te verzamelen. Bijlmer Meer heeft behalve met het museale 'Nieuwe Verzamelen'

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Schetsboek | 2015 | | pagina 73