Hee, ik dacht dat jij alleen maar typte! Taakverschuivingen en organisatieveranderingen bij de Rijksdienst Beeldende Kunst Anita Groeneveld in gesprek met Peter Horsman en Theo Thomassen Verzakelijking en bedrijfsmatig werken zijn in de culturele sector geen onbe kende begrippen meer. Op de studiedagen van de van in oktober bijvoorbeeld zullen de gevolgen van deze ontwikkelingen voor de organisatie, het produkt en het personeel van archiefdiensten uitgebreid aan de orde komen. De Rijksdienst Beeldende Kunst, een dienst met taken die nogal op die van archiefdiensten lijken, is het stadium van de eerste meningsvorming over be drijfsmatig en klantgericht werken voorbij. Daar hebben de discussies al ge leid tot een herdefiniëring van taken en een herstructurering van de organisa tie. Op de studiedagen in oktober zal deze dienst dan ook aan archivarissen als een spiegel worden voorgehouden. Peter Horsman en Theo Thomassen namen hierop alvast een voorschot. Ze spraken met het hoofd Algemene Zaken van de rbk, drs. Anita Groeneveld. De taken van de rbk Laat ik eerst maar eens iets zeggen over wat de rbk momenteel doet. De eer ste taak van de dienst is het beheer van de rijkscollectie beeldende kunst voor zover met ingeschreven in de inventaris van enig rijksmuseum. Aansluitend aan deze taak koopt de dienst werken aan van hedendaagse Nederlandse kunste naars ter aanvulling van wat de musea kopen. Bovendien is aan de beheerstaak toegevoegd de recuperatie van kunstvoorwerpen die in de Tweede Wereldoor log uit Nederland zijn ontvreemd. Een belangrijke deeltaak van collectiebeheer is collectieontsluiting. Een goede registratie en documentatie van onze collectie in woord en beeld wordt steeds belangrijker. Datzelfde geldt ook voor de verstrekking van bruiklenen aan mu sea. De presentatie is een tweede hoofdtaak van de dienst. We richten ons daar bij op de museale wereld en ondersteunen musea bij het realiseren van projec ten die zij op eigen gelegenheid niet zouden kunnen realiseren. Wij geven ook 168 ondersteuning bij presentatie in buitenlandse musea. Daarmee willen we een bijdrage leveren aan de introductie van Nederlandse kunstenaars en hun werk in het buitenland, vooral in het museale circuit. Bovendien kunnen we via de uitwisseling van deskundigen nieuwe presentatiemogelijkheden creëren. Soms verzorgen wij in het buitenland zelf presentaties die worden getoond door de musea daar. Dit gebeurt in het kader van culturele verdragen, naar aanleiding van verzoeken uit het buitenland of in opdracht van het departement. Als derde taak moet ik dan nog onze betrokkenheid noemen binnen de In spectie der Roerende Monumenten bij de uitvoering van de Wet tot behoud van cultuurbezit en de uitvoering Cultuurbehoud in buitengewone omstandig heden, de advisering over restauratiesubsidies en de uitvoering van de Indem niteitsregeling. Ontstaan en ontwikkeling van de rbk Die taken en ook de organisatie zelf hebben er in het verleden heel anders uit gezien. Toen ik in 1987 bij de rbk kwam, bestond de dienst twee jaar. Voor dien waren er drie instellingen: de Dienst Verspreide Rijkscollecties, die zich met cultuurbehoud bezig hield en ook wat aan presentaties deed, de Neder landse Kunststichting, die de kunst in Nederland buiten het museale circuit wilde brengen naar plaatsen waar weinig met kunst werd gedaan, en het Bu reau Beeldende Kunst Buitenland, dat zich vooral richtte op de presentatie van Nederlandse kunst in het buitenland. In 1985 zijn die drie diensten gefuseerd en is de rbk opgericht. De rbk kreeg een organisatiestructuur waar de hoofdtaken van de oorspron- 169

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Nederlandsch Archievenblad | 1989 | | pagina 29