New Computer Technology and Archives Inleidingen van Charles Dollar, National Archives and Records Administra tion, en Kathleen Roe, New York State Archives. De eerste gaf een overzicht van de technische mogelijkheden van de computer, nu en in de nabije toekomst. De tweede constateerde dat integratie van de computer in de dagelijkse bezig heden van een archivaris onvermijdelijk en wenselijk is. Maar het moeten de archivarissen zelf zijn die bepalen hoe zij de nieuwe technologische mogelijk heden toepassen, niet de technici. Dat betekent dat archivarissen zich vertrouwd moeten maken met de mogelijkheden, proefprojecten moeten opzetten en de uitkomsten ervan (ook de negatieve kanten) publiceren. Moderne media Archives that Move De voorzitter, David Parker van de Motion Picture Division van de Libra ry of Congress, en de drie inleiders, Joseph G. Empsucha van het National Center for Film and Video Preservation (afi, Kennedy Center), Alan Lewis, directeur van de Film and Videotape Archive van cbs News te New-York en Barbara Sawka, archivaris bij het Stanford Archive of Recorded Sound, zet ten in een kort bestek de belangrijkste ontwikkelingen op dit terrein uiteen. Bewogen beeld is een belangrijke, nog vaak verwaarloosde, historische bron. De verwaarlozing is drieërlei: de materiële verzorging laat meestal te wensen over, het archiefwezen heeft pas laat belangstelling gekregen voor de overna me van films, veel historici weten met de film als bron geen raad. Het aantal bewaard gebleven films is verhoudingsgewijs groot, hoeveel er ook verloren zijn gegaan. Zo werden er in de Verenigde Staten in de eerste helft van deze eeuw meer dan 21.000 bioscoopfilms geproduceerd. Hiervan is, als gevolg van brand, verwaarlozing en verval (ontbinding), de helft verlo ren gegaan. Veel van het bewaard gebleven materiaal is in slechte conditie en moet, mede doordat het nitraatfilms betreft, op andere informatiedragers wor den overgebracht. Beheerders van verkleurde kleurenfilms hoeven niet te wanhopen, er zijn betaalbare filtertechnieken waarmee een kopie kan worden vervaardigd die de oorspronkelijke kleuren redelijk weergeeft. Videobanden geven voor bewaring minder problemen: vooralsnog is geen kwaliteitsverlies door veroudering bekend. Wel kan door een verandering in de magnetische velden kleurverandering ontstaan. De vijfde kopie in succes sie geeft wèl kwaliteitsverlies. Aangeraden werd steeds de nog betaalbare 3A inch banden (u-matic) voor permanente bewaring te gebruiken. Videobanden (en geluidsbanden) zijn gevoelig voor trillingen van bijvoorbeeld stofzuigers en airconditioning. Banden moeten na doorspoelen op kijk- en luistersnelheid niet worden teruggespoeld; de hoge terugspoelsnelheid veroorzaakt een onge lijkmatige spanning van de band. Grammofoonplaten mogen maar eenmaal per dag worden gedraaid, bij voor- 336 keur zelfs maar eenmaal per week. Frequenter gebruik leidt tot beschadiging van de groeven. Alle inleiders waarschuwden met nadruk voor de mogelijkheid dat de voor films, geluidsbanden en grammofoonplaten gebruikte materialen, ook binnen één periode, aanmerkelijk in kwaliteit kunnen verschillen. Veel fabrikanten variëren namelijk hun fabricageprocessen en de samenstelling van hun pro- dukten zonder daarvan melding te maken. Amerikaanse onderzoekers eisen een minimum aan informatieverlies en ver langen bijvoorbeeld dat 35 mm-film op een 35 mm-kopie beschikbaar wordt gesteld. Goedkopere methoden, waarmee het materiaal sneller, en beter, toe gankelijk kan worden gemaakt, worden vanwege het daarmee gepaard gaan de kwaliteitsverlies niet geaccepteerd. Do We Really Need this Reel? Film and Television Appraisal De bijeenkomst had een andere inhoud dan de titel doet vermoeden. De voor zitster Sara Stone van de National Archives and Records Administration en de inleiders Fay O. Schreibman, directeur van het National Jewish Archive of Broadcasting van het Jewish Museum te New-York en Maxine Fleckner Du- cey, directeur van het Film Archive van het Wisconsin Center for Film and Theater Research, beantwoordden de vraag namelijk met een volmondig: ja! Niemand in de zaal weersprak hen met woord of gebaar. Het door hen gehanteerde kriterium: zou iemand dit gedeelte van deze film over 100 jaar belangrijk kunnen vinden, wordt altijd bevestigend beantwoord: niemand weet immers nu wat straks belangrijk gevonden zal worden. De con sequentie van deze opstelling is wel dat straks alleen wel de wal, de kosten, het schip zal keren. Ter verdediging van deze houding kan worden aangevoerd dat natuurlijk verval en moedwillige vernietiging al een zo grote schade hebben veroorzaakt, dat echte selectie pas mogelijk zal zijn na het verkrijgen van een totaalbeeld van het bewaard gebleven materiaal. Dus nooit. Developing Photographic Collections: Strategies for Organization and Access Als gevolg van de aanzienlijke verspreiding van alle archiefmateriaal, ook foto's, over talrijke bewaarplaatsen besteden beheerders van collecties vaak veel tijd en energie aan het 'koppelen' van bestanden. Daar bovendien parti culiere bewaarplaatsen vaak niet verzekerd zijn van continuïteit, proberen be heerders van 'bedrijfszekere' instellingen te weten te komen wie voor hun in stelling belangrijke bestanden beheert. Enkelen van hen proberen zelfs centrale 'negatievenbanken' en databanken aan te leggen. Inleidingen werden gehouden door William C. Richardson, Photographic Archivist bij het Berea College (over een geautomatiseerde index voor foto collecties van verschillende instellingen), Nancy Sherbert, Curator of Photo graphs van de Kansas State Historical Society en K. Pete Suthard, Informa tion Management Officer van het National Air and Space Museum. Een voorbeeld van een negatievenbank is het gezamenlijke project van de Kansas State Historical Society en de Nebraska State Historical Society. De 337

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Nederlandsch Archievenblad | 1987 | | pagina 40