Audiovisueel Degene die het praten en luisteren tijdens het congres eens wat te veel werd kon tot rust komen in de studio, waar een doorlopende voorstelling werd gegeven van videoproducties over archieven; een activiteit waar Joan van Albada nauw bij betrokken was. De bijdragen waren uit tien landen afkomstig: Brazi lië, Indonesië, Italië, Mexico, Nederland, Oostenrijk, Schotland, Sovjet- Unie, Verenigde Staten en Zwitserland; een bijdrage uit de volksrepubliek China kon wegens een technisch mankement helaas niet worden vertoond. Nederland was vertegenwoordigd met een - uitstekende - productie over het beheer van beeld- en geluidarchieven en met een ingekorte versie van de ar chieffilm uit 1979. Het is heel instructief om een dergelijke hoeveelheid videoprogramma's over een zelfde soort onderwerp in een betrekkelijk korte tijd te bekijken; het oog raakt getraind op technische zaken (enkele niet vloeiende overgangen, teksten die niet helemaal passen bij de beelden die worden vertoond, het ver schil tussen een aaneenschakeling van stilstaande beelden en een-veel aantrekkelijker-montage van bewegende beelden) en het is leuk de verschil len in onderwerp en aanpak te constateren. De onderwerpen waren globaal in drie categoriën onder te brengen: propa ganda voor archieven in het algemeen (een Amerikaanse bijdrage over Tribal Archives, de Nederlandse archieffilm en de Russische inzending waarin voor de oplettende kijkertjes een jeugdportret van een huidig Nederlands rijksar chivaris, als jong chartermeester aanwezig op het archiefcongres van Moskou in 1972, te herkennen viel), informatie over een bepaalde archiefdienst (het Arsip Nasional in Indonesië, het Archivio di Slalo van Venetië, het Weense gemeentearchief, het Braziliaanse rijksarchief en de Schotse Record Office) en speciale onderwerpen (een Amerikaanse introductie tot genealogisch onder zoek, een Indonesische bijdrage over de gebeurtenissen in 1945-1946 en de Ne derlandse productie over beeld- en geluidsarchieven). (De Mexicaanse en Zwitserse bijdragen heb ik niet gezien.) Van de videobanden over archieven en archiefdiensten vond ik persoonlijk de Braziliaanse bijdrage de absolute topper: met swingende muziek op de ach tergrond (een van de weinige bijdragen zonder licht-klassieke geluiden) werd onder het motto 'the national archives are moving' (in alle betekenissen van het woord: men bereidt de verhuizing naar een nieuw gebouw voor) propagan da gemaakt voor de modernisering van de archiefdienst. Veel ingetogener van toon was de band van het Arsip Nasional, die een uitstekend overzicht geeft van de verschillende activiteiten die door die instelling worden ontplooid. Ver der deden de fraaie beelden van de Venetiaanse inzending een acuut verlangen Ontvangst op het Schloss Brühl op 18 september 1984. Boven W. W. van Driel en AW. M. Kooien; mr. A.E.M. Ribberink; drs. R. A. D. Renting en dr. L. P. L. Pirenne. Midden dr. F. C. J. Ketelaar; schloss Brühlmevrouw drs. J.A.M. Y. Bos-Rops in gesprek met de Griekse collega A. Kraus. Onder drs. B. Woelderink en drs. J. P. Sigmond; A. M. van der Woel, F. C. van Proosdij en drs. A. J. H. Rozemond. (foto's: J.A.M. Y. Bos-Rops) 292 293

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Nederlandsch Archievenblad | 1985 | | pagina 7