De Franse archiefpraktijk is volgens Combe niet gericht op openbaar maken, maar op verbergen en geheim houden. Van documenten die niet expliciet open baar zijn gemaakt, wordt geen melding gemaakt. Zodoende blijft in Frankrijk het bestaan van veel archiefdocumenten onbekend. Combe noemde in dit verband een kaartsysteem van Joodse burgers, dat op die manier in de vergetelheid raakte. De Franse wetgeving is volgens haar de minst liberale van Europa. Reacties op 'Archives interdites' De aanklacht die Sonia Combe onder woorden bracht in haar boek leidde tot nogal wat beroering in het Franse archivistische en historische vakgebied. Enkele maanden na verschijnen van het werk, opende de 'Association des archivistes francais' met een eensgezind commentaar het julinummer van 'La Gazette des Archives'.27 Deze reactie is ronduit sarcastisch van toon. De archivarissen verzetten zich fel tegen de van hun geschetste karikatuur van slippendragers van de macht. Volgens het artikel ziet Combe een complot waarbij de fragiele geloof waardigheid van de staat enkel in naam zou kunnen blijven voortbestaan door het verraad van zijn klerken. Combes wens voor openstelling van de archieven wordt geridiculiseerd: "In naam van de heilige rechten die hun zijn toegevallen door de oneindig durende pijnen, eisen de slachtoffers van de geschiedenis of hun nakomelingen in de vorm van geïmproviseerde historici een vrije toegang op tot de archieven, die men hen goed kan toevertrouwen, al was het maar om de praktijk aan te passen aan die van minder elitaire democratieën of minder gecompromitteerde elites".28 Combes werk wordt onder andere ongenuanceerd, gespeend van gevoel voor humor en neigend naar paranoia genoemd. Hoewel haar initiatief persoonlijk is, wordt het geplaatst in een breder perspectief van jaloerse aanvallen op de competentie van het archivistisch vakgebied vanuit de vakbroeders van bibliotheekwetenschap en geschiedenis. Combes oproep om de bronnen van-, en het debat over de geschiedenis voor iedereen die dat wil, open te gooien, staat haaks op wetenschappelijk verantwoord onderzoek, en kan leiden tot een chaos zoals is ontstaan in de Verenigde Staten, waar een (onwenselijk) debat is losgebarsten over de herinnering aan de atoombombardementen op Hiroshima en Nagasaki, zo betoogt de beroepsvereniging. De aanval van Combe wordt door de vereniging van archivarissen persoonlijk opgevat. Ze komt van "een auteur die ons zeker niets goeds wenst". Echt inhoudelijk gaat het artikel verder niet in op de vermeende cultuur van geheimhouding en onthouding aan de gewone burger van zijn recht op toegang. Het blijft bij een ferme oproep om in de dagelijkse praktijk nog eens te laten zien dat de Franse archivaris competent en integer zijn werk doet, en dat deze veel beter in staat is moeilijke beslissingen te nemen over inzage en toegankelijkheid dan niet-ingewijden in dit vakgebied. Dat de zienswijze van Combe zeven jaar na het verschijnen van Archives interdites nog steeds omstreden is, toont een bespreking van een herdruk van het boek door de historicus Sébastien Laurent, uit 2001 aan.29 Wat opvalt bij lezing van de bespreking van het boek van Combe door Laurent, is dat ook hij voorbijgaat aan het door Combe geconstateerde oneigenlijke gebruik van de uitzonderings- 173 JAAP VAN RIJSWIJCK OPENBAARHEID VAN OVERHEIDSDOCUMENTEN EN ARCHIEVEN IN FRANKRIJK 27 'Le bureau de l'Association des archivistes francais, "Archives interdites? A propos du livre récent de Sonia Combe', La gazette des archives (1995) p. 233-237. 28 Ibidem, p. 234. 29 Sébastien Laurent, 'Dans les souliers de Charles Péguy?' op www.parutions.com/pages/l-4-95-3784.html.

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Jaarboeken Stichting Archiefpublicaties | 2006 | | pagina 175