Zonder blikken of dozen: Joris Ivens digitaal Enkele praktijkervaringen met de productie van de Joris Ivens DVD-box* 'Als men een filmer goed wil leren kennen, moet men zijn films gaan zien', zo schreef filmmaker Joris Ivens (1898-1989) aan het einde van zijn leven.1 Een eenvoudige en aantrekkelijke stelling, want film bestaat immers bij de gratie van de kijker. Miljoenen kijkers hebben zijn films gezien2, maar nu deze in blikken en dozen liggen opgeslagen op de schappen van het filmarchief, wie krijgt nu nog de kans om zijn films op het netvlies te krijgen? Hoewel wereldwijd goed vertoond op filmfestivals3 behoort zijn oeuvre tot de filmgeschiedenis. Wat voor de films van Ivens geldt, geldt in het algemeen voor film: na een korte dan wel langere releasecyclus krijgen maar zeer weinig films kans op een tweede zichtbaar leven.4 De Hollywood blockbusters of de goedkope series op video of DVD liggen met stapels in de winkel, maar het gros van de artistieke films is uit het zicht verdwenen.5 Het archief lijkt zo tot sterfhuis gedoemd. Digitale revolutie Maar met de komst van de digitale revolutie, de meest ingrijpende en dramati sche verandering sinds de uitvinding van de film zelf, lijkt het archief in plaats van gedoemd sterfhuis een levendig doorgeefluik te kunnen worden: alle logistie- 174 ke rompslomp en kosten om films in blikken uit het archief naar de kijker te brengen lijken verleden tijd. Op 12 november 2004 ging in Tuschinski het CinemaNet Europe in Nederland in première, met de documentaire Peace One Day van Jeremy Gilley. Dit digitaal vertoningsnetwerk, waarbij 180 filmtheaters in negen Europese landen zijn aangesloten, waarvan 26 in Nederland, stuurt nu nog met een koerier de film op een harde schijf rond, maar is medio 2005 via de satelliet met name arthousefilms gaan distribueren. Kees Ryninks, de bedenker van dit Europese digitale podium en haar Nederlandse voorloper DocuZone, stelt: 'het zal niet lang duren voordat iedereen, Hollywood incluis, op deze techniek ingaat'.6 Op 26 november 2004 werd in Almere de beeldbibliotheek operatief, waarmee huishoudens via het glasvezelnet de beschikking krijgen over honderden, vaak educatieve, films. Met een overdracht van één gigabit per seconde wordt het in de zeer nabije toekomst mogelijk films naar eigen keuze te bestellen. Vanaf 1 december 2004 lanceerde de VPRO Holland Doc TV, de digi tale zender met documentaires als hoofdbestanddeel, een van de vele digitale themazenders die op ons afkomen. Naar verwachting zal 45% van de Nederlandse huishoudens in 2008 gebruik maken van digitale TV en video-on- demand.7 Via internet is op de site van de Koninklijke Bibliotheek, www.geheugenvannederland.nl, sinds september 2004 vijftien uur Nederlandse documentaire online beschikbaar gesteld door het Filmmuseum. Door bemidde ling van de Europese Stichting Joris Ivens (ESJI) zijn onder andere de Ivens- klassiekers De Brug (1928) en Zuiderzeewerken (1930) te zien. Deze snelle ontwikkelingen stellen elk archief voor nieuwe uitdagingen en pro blemen. Voor de ESJI, de beheerder van het uitgebreide papieren archief van Joris Ivens, dat in Het Archief, Centrum voor Stads- en streekhistorie in zijn geboorte plaats Nijmegen is gedeponeerd, en wereldwijd programma's initieert en onder steunt, is de bovengenoemde stelling van Ivens' aansporing om zijn films op DVD uit te brengen.8 Samen met het Filmmuseum (Overveen), A-film (Amsterdam), CAPI Film (Parijs), Digital Film Center (Arnhem), ARTE (Parijs) en Facets (Chicago) wordt sinds twee jaar gewerkt aan de productie van een box, die - naar we hopen - eind 2006 gepresenteerd kan worden. 175 ANDRÉ STUF KENS Met dank aan Rob Stufkens voor zijn adviezen bij het schrijven van deze tekst en zijn informatie over de Middelnederlandse teksten, aan Marceline Loridan-Ivens (ESJI, Parijs), aan Walter Swagemakers, Mark-Paul Meyer, Dorette Schootemeier en Ad Pollé (Filmmuseum), Jan Maarten Groen, Mark Vanherck en Joris van Wijk (A-Film), Floris Kolvenbach (Digital Film Center) en Johannes Carl Gall (Berlijn). 1 Joris Ivens in een voorwoord van de catalogus bij een tentoonstelling ter gelegenheid van zijn negentigste verjaardag in het Nijmeegs Museum. Zie André Stufkens, Jan en Tineke de Vaal (ed.), Rondom Joris Ivens, wereldcineast, het begin, 1898-1934 (Nijmegen 1988), 9. 2 Een indicatie voor deze miljoenen kijkers: Ivens' Amerikaanse documentaire Power and the Land (1940) trok tot 1962 in de VS 6 miljoen kijkers, de YuKong-serie werd alleen al in Nederland door 2 miljoen televisiekijkers bekeken. De film Lied der Ströme zou volgens propagandacijfers van de opdrachtgever, de Wereldfederatie van Vakbonden, zelfs door 500 miljoen mensen zijn bekeken 3 Zie voor actuele informatie over programma's de site van de Europese Stichting Joris Ivens: www.ivens.nl, klikken op 'agenda'. 4 Jan-Christopher Horak heeft berekend dat slechts 50% van alle films uit de filmgeschiedenis overleven en daarvan is slechts een klein percentage op VHS uitgebracht. Door de hoge initiële kosten van het digitaliseren is het aantal op DVD beschikbare titels zowel kwantitatief als kwalitatief alleen maar verminderd. Jan-Christopher Horak in 'Old Media Become New Media: The Metamorphose of Historical Film in the Age of Digital Dissemination', in: Martin Loiperdinger (ed.), Celluloid Goes Digital. Historical- Critical Editions of Films on DVD and the Internet. Proceedings of the First International Trier Conference on Film and New Media (Trier 2002), 20. ANDRE STUFKENS ZONDER BLIKKEN OF DOZEN: JORIS IVENS DIGITAAL 5 'Six years into the DVD format and many Tost' films are rotting, unrestored and without a release. Why? Simply put - "money". Roughly sketched, it appears that globalisation, the megacorp mergers of the 90s, and shareholder demands have all focussed studio's attention on the lowest common denominators, the east buck, homogenisation and fast profits', zo stelt Nick Wrigley, bestuurder van de Masters of Cinema-website in een opininiestuk onder de titel 'Will we ever see some classic films on DVD?' 6 Kees Ryninks, hoofd documentaire van het Nederlands Fonds voor de Film (NFF), in een artikel van Ronald Ockhuysen, 'Interactief in de bioscoop', De Volkskrant, donderdag 11 november 2004, p. 32. 7 In 2003 had 6% van de Nederlandse huishoudens digitale TV. Voor andere Europese landen zijn de cijfers: Groot-Brittannië in 2003: 50% - verwachting 2008: 72%; in Frankrijk 2003: 19%- 2008: 45%. Bron: cijfers presentatie 'New Distribution Opportunities', Jean-Michel Baer (Arte), FIRST-symposium, Brussel, 1 juni 2004. 8 Het Joris Ivens Archief is vanaf het begin van zijn filmcarrière in 1927 opgebouwd, aanvankelijk door Joris Ivens zelf en Helen van Dongen, zijn secretaresse, monteuse en tweede echtgenoot, in de jaren veertig door befaamd Amerikaans filmhistoricus Jay Leyda onderzocht en beschreven, begin jaren vijftig door Henri Langlois van de Cinémathèque Francaise opgenomen en beschreven, vanaf 1954 door Hans Wegner, DEFA-filmproducent aangevuld, daarna in 1964 officieel opgericht door Jan de Vaal en Joris Ivens en gedeponeerd in het Filmmuseum en ten slotte, na oprichting in 1990, door de Europese Stichting Joris Ivens verzameld en beheerd. Het omvat 200.000 documenten, 12.000 foto's, 350 posters, enkele objecten en films, een uitgebreide videotheek en website. De Stichting beheert 12 deelcollecties van echtgenoten, vrienden en instellingen die over Ivens' leven en werk gaan.

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Jaarboeken Stichting Archiefpublicaties | 2005 | | pagina 89