i Inleiding Van emancipatie tot professionalisering De ontwikkelingen in de audiovisuele archivering sinds 1997 Inleiding In het jaar 2000 beschrijft Piet van Wijk in het TMG, Tijdschrift voor Media geschiedenis de ontwikkelingen in de audiovisuele archivering in Nederland. Van Wijk, die onder meer directeur was geweest van de Stichting Film en Wetenschap, heeft het eigenlijk over 'de hete selectie-aardappel'.1 Maar in het voorbijgaan schetst hij met rake streken de geschiedenis tot aan de oprichting van het Nederlands Audiovisueel Archief in 1997, inmiddels herdoopt in Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. Zijn relaas overbrugt zo'n twintig jaar en gaat goeddeels over de institutionele ontwikkeling - Van Wijk zelf speelde daarin een niet onbelangrijke rol. Het artikel eindigt met de constatering dat de infrastructuur van de audiovisuele archivering in Nederland eindelijk zijn vorm had gekregen. Het lijkt allemaal nog maar kortgeleden maar sinds 1997 maakt het veld van de audiovisuele archivering weer majeure veranderingen door, nu vooral onder invloed van de technologische ontwikkelingen. Deden eind jaren tachtig van de vorige eeuw de eerste computers als tekstverwerkers hun intrede, halverwege de jaren negentig al werden aarzelend de eerste internetpagina's bekeken. Nu, goed tien jaar later, zijn de catalogi gedigitaliseerd, digitaliseren we dagelijks en ogenschijnlijk met het grootste gemak de audiovisuele materialen zelf en vinden we het bijna vanzelfsprekend dat we vanaf elke gewenste plek toegang tot dat materiaal en die catalogi hebben. Wat is er in die tussentijd gebeurd in het veld, niet alleen institutioneel maar ook inhoudelijk? Hoe zijn we zo snel gewend geraakt aan die zo fundamenteel andere wijze van met het vak en zijn instrumen ten omgaan, en wat betekent dat eigenlijk voor de beoefenaars van dat vak? Knelpunten Zoals bij Piet van Wijk ook te lezen is, raakten de ontwikkelingen in de audio visuele archivering in de tweede helft van de jaren tachtig in een stroomversnel ling. De toen nog vier op nationaal niveau opererende instellingen, Filmmuseum, Groepsfoto Nederlandse omroepsters (2-10-1956): v.l.n.r. Tanja Koen (NCRV), Hannie Lips (KRO), Verti Dixon (VPRO), Ageeth Scherphuis (AVRO) en Karin Kraaykamp (VARA) [collectie: Nederlands Instituut voor Beelden Geluid] MIEKE LAUWERS EN BERT HOGEN KAMP 1 Piet van Wijk, 'Een kwestie van kiezen. Acquisitie en selectie van de nationale audiovisuele collectie', TMG, Tijdschrift voor Mediageschiedenis 1-2000, 7-34, hier 33. 11

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Jaarboeken Stichting Archiefpublicaties | 2005 | | pagina 7