materiaal verder te stimuleren is in 2004 de stichting Amateurfilm opgericht. Een van de eerste activiteiten was de organisatie van de Dag van de amateurfilm, waar diverse vormen van hergebruik van amateurfilm door programmamakers en onderzoekers werden gepresenteerd aan het publiek.15 De dag werd georganiseerd in samenwerking met het South East Film Video Archive in Brighton, Engeland, waar een week later een vergelijkbaar programma getoond werd. Het is de bedoeling dat het initiatief langzaam uitgroeit tot een jaarlijks evenement met Europese uitstraling. Van museum voor de amateurfilmkunst naar audiovisueel archief Vanwege het nationale belang van de collectie van het Smalfilmmuseum lag nadere samenwerking met het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid voor de hand. De samenwerking is met name gericht op het bevorderen van de toeganke lijkheid van het archief. Inmiddels is de catalogus van de amateurfilmcollectie gekoppeld aan die van Beeld en Geluid en is ongeveer 150 uur film beschikbaar op een voor televisie geschikt formaat. In de komende jaren zal de collectie van het Smalfilmmuseum in zijn geheel worden overgedragen aan Beeld en Geluid. In de nieuwe Media Experience van het instituut zal straks een deel van de film en videocollectie te zien zijn in het paviljoen 'Het verdwenen leven', waar dankzij de amateurfilm te zien is welke alledaagse gewoontes, gebruiken, kleding, gebaren en spraak inmiddels tot het verleden behoren.16 Daarmee krijgt de smal filmcollectie ook een professionele, openbaar toegankelijke tentoonstellings ruimte. Met de overdracht van de collectie aan Beeld en Geluid is de professionalisering van het Smalfilmmuseum compleet te noemen. De collectie wordt dan opgeno men in een nationale instelling die zich ten doel stelt het audiovisueel erfgoed in Nederland te beheren, behouden en ter beschikking te stellen voor zoveel moge lijk gebruikers. Daarmee is het professioneel behoud en beheer van de collectie en dus het voortbestaan ervan veiliggesteld. Bovendien zal de overdracht van de collectie de toegankelijkheid vergroten, zodat de collectie nog beter beschikbaar is voor televisiemakers, onderzoekers en in de Media Experience ook voor het algemene publiek. De voortdurende aandacht voor de toegankelijkheid van de collectie heeft ertoe geleid dat het Smalfilmmuseum zich in twintig jaar tijd heeft kunnen ontwikke len tot een professioneel audiovisueel archief waar het materiaal optimaal gecon serveerd en ontsloten is. Als gevolg daarvan hebben diverse professionele gebruikers en onderzoekers hun weg gevonden naar dit bijzondere historische materiaal, zoals dat uit de Tweede Wereldoorlog gebruikt in Andere Tijden. Onbedoeld neveneffect is wel dat door het gebruik de nadruk is verschoven van de Nederlandse amateurfilmcultuur naar amateurfilms als bijzondere histori sche bron. Het is eigenlijk geen museum meer, zoals ooit bedoeld was, maar een 'gewoon' audiovisueel archief geworden; zeker na de overdracht van de collectie aan het Instituut voor Beeld en Geluid. Dat betekent dat de geschiedenis van de amateurfilmcultuur in Nederland nog wel bewaard blijft, maar minder zichtbaar is geworden. Daar staat echter tegenover dat de producten van die amateurfilm cultuur, de films zelf, het brede, (inter)nationale podium krijgen dat ze verdie nen. we i f jiuniir ïlti JH 2IM feet ui' colour film 2'E and CINE CAMERA colour litll"S UÜh jctiou grounds use lillen for beller colour simple suspense li I nis-1 li I* problems lesled: Union .111? Si I nut Tekmatir INLEIDING Afbeelding 5. Still uit Van 't een komt 't ander, Herman Kleibrink ca. 1957, gebruikt voor leader 'Dag van de Amateurfilm', 2004 [bron: Smalfilmmuseum]. 15 Dag van de amateurfilm: Kijken met andere ogen, Filmtheater Hilversum, 18 april 2004. Het volledige programma van deze dag plus aanvullende informatie is te vinden op de website: www.dagvandeamateurfilm.nl. 16 Zie de website van Beeld en Geluid onder 'Werk in uitvoering'. 50 JULIA NOORDEGRAAF EEN SMALFILMCOLLECTIE VAN NATIONAAL BELANG Afbeelding 6. Cover tijdschrift 8 mm Moviemaker, september 1965 [bron: Smalfilmmuseum] 51

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Jaarboeken Stichting Archiefpublicaties | 2005 | | pagina 27