De huisvestingsproblematiek van de twee nationale audiovisuele archieven bleef ook na de eeuwwisseling een grote rol spelen. Het NAA - vanaf 2002 Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid geheten - bracht tussen 1997 en 2003 het aantal over de Randstad verspreide locaties sterk terug, in afwachting van de opening van zijn imposante nieuwbouw op het Hilversumse Mediapark in 2006 (zie artikel van Pi eter van der Heijden). Onder een nieuwe directie ging ook het Filmmuseum op zoek naar een ander onderkomen. Over enige jaren hoopt het aan het IJ in Amsterdam-Noord, pal naast de bekende Shell-toren, een nieuw ontworpen pand te betrekken. Of dit zal geschieden als onafhankelijk instelling of als onderdeel van het nationaal filminstituut, waarvoor de Raad van Cultuur zich in juli 2005 sterk maakte (en aldus de van rijkswege zo gewenste concentra tie opnieuw op de agenda zette), zal de toekomst uitwijzen.13 Regionaal Ook de regionale en lokale audiovisuele archieven zagen zich voor het probleem gesteld om financiële middelen te vinden voor het wegwerken van hun conserve- ringsachterstanden. Omdat het materiaal dat zij acquireerden niet per definitie van nationaal belang was, konden zij moeilijk bij de rijksoverheid aankloppen, terwijl de provinciale of plaatselijke overheden filmconservering niet tot hun taak rekenden. De Mondriaan Stichting, die in 1994 was opgericht om onder meer 'de belangstelling voor en vraag naar cultureel erfgoed te vergroten', bleek echter bereid om een helpende hand te bieden, mits de betrokken instellin gen bereid waren tot structurele samenwerking en standaardisering van hun methodieken.14 Een project rond het werk van de 'dorpsfilmer' J.W. Adolfs, die tussen 1948 en 1970 zo'n 1500 8mm films opnam in plaatsen met een inwoner tal tussen de 700 en 10.000, leende zich goed voor de door de Mondriaan Stichting gevraagde uniforme aanpak. Vrijwel alle betrokken instellingen hadden immers wel een of meer films van deze cineast in hun collecties.15 Het Nationaal Overleg van Regionale Audiovisuele Archieven (NORAA), dat in 1995 was opgericht en waarbij alle regionale av-archieven alsmede enkele grotere gemeen tearchieven waren aangesloten, fungeerde als gesprekspartner met de Mondriaan Stichting. Later volgde een nieuwe subsidieronde, waarbij de Mondriaan Stichting aan afzonderlijke regionale en lokale av-archieven conserveringsgelden verleende. Overigens kon ook het Smalfilmmuseum (zie het artikel van Julia Noordegraaf) op financiële steun van de Mondriaan Stichting rekenen. Terwijl de toekenning van subsidies door de Mondriaan Stichting als voltooiing van het proces van emancipatie kan worden gezien, zetten de leden van het NORAA ook steeds consequenter in op professionalisering. Dat valt overigens nog niet altijd mee: in de regel tellen de regionale en plaatselijke av-archieven niet meer dan een of twee (vaak part-time) bezoldigde medewerkers. Maar zoals bij de meeste instellingen werd ook hier het kernbegrip toegankelijkheid. 16 Naast incidentele vertoningen (bijvoorbeeld op filmfestivals) en het in omloop brengen van koopvideo's en -dvd's, werd samenwerking met regionale of plaatse lijke televisiezenders steeds belangrijker. Uitzendingen met regionaal of plaatse lijk historisch archiefmateriaal trokken de aandacht van een groot publiek, met als gevolg dat particulieren veel sneller de weg naar het av-archief wisten te vinden. Bovendien was het op deze manier mogelijk om de hoge kosten die verbonden waren aan het scannen van films grotendeels of in hun geheel voor rekening van de televisiezender in kwestie te laten komen. De regionale av-archieven zijn meestal aan een grotere instelling (museum, regionaal historisch centrum, gemeentearchief, filmcircuit enz.) verbonden, die huisvesting en logistieke ondersteuning biedt. Naast het NORAA fungeert de sectie Audiovisuele Archivering van de DIVA, de koepelorganisatie voor docu mentaire informatievoorziening en het archiefwezen, als een belangrijk forum voor overleg.16 Opvallend is echter de absentie van de lokale en regionale av- archieven bij Europese samenwerkingsprojecten, een andere belangrijke bron voor het vergroten van de toegankelijkheid van de collecties. Een uitzondering is het Brabants Film Archief dat bij het operationeel maken van een filmdatabank op Internet (compleet met bewegende beelden) kon profiteren van de deelname van de Katholieke Universiteit Brabant (nu: Universiteit van Brabant) aan het Europese project Elise. Het filmarchief valt namelijk onder de Brabant-Collectie van deze universiteit - en heet om die reden sinds enige tijd dan ook afdeling Beeld en Geluid van de Brabant-Collectie. Deze afdeling is ook als 'associate partner' betrokken bij het in 2004 gestarte Europese project TAPE (Training for Audiovisual Preservation in Europe).17 Digitalisering De 'hete selectie-aardappel', die Piet van Wijk in 2000 nog tot de kern van zijn betoog in het TMG maakte, blijkt inmiddels sterk te zijn afgekoeld. Dat heeft vooral te maken met het feit dat de afgelopen jaren de aandacht in de audiovisu ele archivering in rap tempo is verschoven van selectie (en dus bewaren) naar toegankelijkheid. Deze 'paradigmawisseling' is een internationaal verschijnsel, maar in Nederland is zij mede gestimuleerd door het overheidsbeleid. Al in 1996 signaleerde de Raad voor Cultuur in zijn advies Cultuurnota 1997-2000 een algemene functieverschuiving van bibliotheken en archieven van bewaarplaats naar informatiecentrum. Zowel de groei van het informatie-aanbod als de ont wikkelingen op het gebied van de informatietechnologie waren hier debet aan, zo stelt de Raad vast en de staatssecretaris van OCW volgde hem daarin.18 Niet alleen werd bijvoorbeeld Beeld en Geluid in staat gesteld om via een nieuw gebouw een groot publieksbereik te realiseren, er kwamen ook fondsen die de eerste stappen op weg naar een nieuwe digitale infrastructuur mogelijk maakten. 17 INLEIDING 13 Spiegel van de cultuur: aanvullend advies Cultuurnota 2005-2008, deel 16: Ondersteunende instellingen, Den Haag (Raad voor Cultuur), 2005, in: http://www.cultuur.nl/files/pdf/advies/Deel_16.pdf, 212-235 (gezien d.d. 4 januari 2006). 14 http://www.mondriaanfoundation.nl/nl/index.asp (gezien d.d. 9 februari 2006). 15 http://www.geschiedenisbeeldgeluid.nl/conferenties_nederlandinbeeld_eddyappels.html (gezien d.d. 9 februari 2006). MIEKE LAUWERS EN BERT HOGENKAMP VAN EMANCIPATIE TOT PROFESSIONALISERING DE ONTWIKKELINGEN IN DE AUDIOVISUELE ARCHIVERING SINDS 1997 16 http://www.divakoepel.nl/ (gezien d.d. 9 februari 2006). 17 http://www.tape-online.net/partners.html (gezien d.d. 9 februari 2006). 18 Een cultuur van verandering: advies Cultuurnota 1997-2000, Den Haag (Raad voor Cultuur), 1996, en Pantser of Ruggegraat, Den Haag (SDU), 1995.

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Jaarboeken Stichting Archiefpublicaties | 2005 | | pagina 10