Origin and Development of the Concept of Archival Description* een archief wordt omschreven als het geheel van bescheiden van een corporatie of een zelfstandig handelend ambtenaar. Sindsdien werd de relatie tussen archief en archiefvormer in principe als een één op één relatie voorgesteld. Het werd kenmerkend voor klassieke toegangen dat elk archief in samenhang met zijn eigen archiefvormer werd gerepresenteerd. Het herkomstbeginsel, in de nieuwe definitie van Muller, legde een unieke relatie tussen het archief en zijn herkomst, waarbij met herkomst uitsluitend werd verwezen naar de organisatie of de persoon die het archief heeft gevormd. De archiefvormer is in die klassieke bena dering het enige relevante contextelement. Vanaf de late jaren zestig werd deze benadering steeds meer genuanceerd. Dat heeft er uiteindelijk toe geleid, dat in de archiefontsluiting een nieuwe benade ring ingang heeft gevonden. In die benadering wordt een expliciet onderscheid gemaakt tussen de beschrijving van het archief en de beschrijving van de context. Daarmee kan recht worden gedaan aan de situatie waarin één archief door meer archiefvormers is gevormd of waarin één archiefvormer meer archieven heeft gevormd. Deze postklassieke benadering onderscheidt zich van de klassieke bovendien hierin, dat ze onderkent dat een beschrijving van de archiefvormer niet de enige manier is om de context van herkomst te representeren. De post klassieke benadering van de archiefontsluiting biedt ook mogelijkheden om de context van herkomst te beschrijven in termen van de functies die archief vormers uitoefenen om hun doelstellingen te realiseren en de werkprocessen waarin die functies worden uitgevoerd. Het Australische series system past niet meer binnen het paradigma van de beschrijvende archiefwetenschap, maar kan evenmin als voorbeeld dienen voor de ontsluitingsbenadering van de functionele archiefwetenschap. Het neemt functies en werkprocessen nog niet als uitgangspunt van de ontsluiting en het voorziet nog niet in het onderscheid tussen de fysieke ordening en alle mogelijke logische ordeningen. De overstap naar echt functionele representatiesystemen zal pas worden gemaakt als de problemen rond de massaselectie moeten worden opgelost en als er databases zijn ontwikkeld waarin alle ordeningen die men bij de ontsluiting wil onderkennen in principe kunnen worden gerepresenteerd. Wat een consequente functionele benadering voor de archiefontsluiting in petto heeft behalve de vervanging van de classificatie door de relationele database komt later in hoofdstuk 3 aan de orde. To talk about the origin and development of a concept means to trace the rise and progressive evolution of an idea which includes all that is characteristically associated with or suggested by a term. The term in question is "archival des cription". The word "description" comes from Latin descriptio, meaning copy, design, trace, delimitation or classification. The Latin noun descriptio comes in turn from the verb describere, meaning to transcribe, copy, narrate, define, distri bute, assign to classes, Etymologically, describere derives from the preposition de and the verb scribere, meaning "to write about".Thus, the term "archival descrip tion" literally means writing about archival material, and embraces the ideas of representation, identification and organization, The questions which this article attempts to answer are: (1) What is characte ristically associated with the term "archival description," that is, what does the concept of archival description involve? (2) When did the concept originate? (3) How did it evolve? An analysis of the international archival literature which, from the seventeenth century to the present day, directly or indirectly deals with archival description reveals that the issue of what the concept of archival des cription involves was non-existent until the 1980s, and that the term was not even defined until the 1970's.1 The first such definition can be found in the Society of American Archivists (SAA) glossary of 1974. According to it, descrip tion is "the process of establishing intellectual control over holdings through the preparation of finding aids."2 The SAA Working Group an Standards for Archival Description criticized this definition in 1989 on the grounds that it had a "narrow, product-oriented focus"; the Working Group favoured a later defini tion, provided by David Gracy, which "asserts that the underlying purpose of an effective, archival descriptive program is to establish physical, administrative, and intellectual control over archival materials.3 However, after having suppor ted a goal-oriented focus in defining archival description, the Working Group itself chose for its own definition a process-oriented focus which makes indirect reference to purposes and no reference to products: "Archival description is the DE KLASSIEKE ONTSLUITING EN HAAR ONTWIKKELING 94 LUCIANA DURANTI Reprinted from Archivaria 35 (1993) 47-54. Paper presented at the 1992 Annual Conference of the Association of Canadian Archivists, Montreal, 12 September 1992; revised and edited for publication. 1 Most of the archival literature which focuses on description, such as the many Italian and French treatises of the eighteenth century and the Dutch handbook by S. Muller, J.A. Feith and R. Fruin, Manual for the Arrangement and Description of Archives (New York 1968), dwell on the methodology of description with respect to many different practical situations, not on the reason for or nature of description. 2 Frank B. Evans, A Basic Glossary for Archivists, Manuscript Curators, and Records Managers', American Archivist 37 (July 1974 415-33. 3 'Report of the Working Group on Standards for Archival Description', American Archivist 52 (Fall 1989) 440; David B. Gracy II, Archives and Manuscripts: Arrangement and Description (Chicago 1977) 19. 95

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Jaarboeken Stichting Archiefpublicaties | 2001 | | pagina 49